Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: chihuahua
Läst 2048 ggr
[Tilleli]1
2

Blir med Chihuahua?

Hej!  Nu är det så att jag har gått i hundplaner några år, och kommer göra det i flera år till med tanke på att jag kommer plugga i ca 3 år till fr.o.m hösten 2014 och kommer tyvärr inte ha råd med hunddagis, så en vovve får vänta :)

Men jag är intresserad av väldigt många olika hundraser av olika anledningar, så kollar runt lite nu för att läsa så mycket om de som går att läsa om här :)

Jag är intresserad av Chihuahua eftersom det verkar vara en liten, tålig och otroligt fin hund som klarar av vilodagar och ta det lugnt, samtidigt som jag vill kunna vara ute i skogen och kanske spåra eller något sånt i framtiden. Ev. ställa ut om hunden passar till det.

Men just nu har jag en Grand Danois och jag har ju såklart vant mig vid storleken och tycker nu att schäfrar är små hundar. Skulle det vara en svår omställning tror ni? Har någon här gått från stor till liten hund som kan berätta om det var svårt att "vänja" sig? :P 

Något annat som tilltalar mig väldigt mycket är att de verkar gilla att sova i sängen, vilket jag alltid har velat göra; dela säng med min hund, men det går ju inte med en 90-kilosbjässe

ChristineF
0

Hihi ja det blir ju en viss skillnad ;) men det tror jag inte är något större problem! Nackdelen är väl att man t.ex. måste böja sig för att belöna på promenad, man kan ju slänga ner en godis ibland men risken finns att man kastar fel så får man stå och vänta på att vovven ska hitta den :P Sen får man vara lite försiktig, man måste tänka på att även en vänlig stor tass kan skada och man bör hålla lite utkik efter rovfåglar. Men med en stor beskyddare så har hon iofs trygghet :)
Men o andra sidan är de små väldigt smidiga på andra sätt, lätta att ta med sig på äventyr och vardagliga aktiviteter. T.ex. om man ska åka båt så är det bara att låta vovven hoppa ner i transportväskan och sedan när man är ombord låta den komma upp. Det är också billigare och lättare att hitta täcke, spårsele och annat. För att inte tala om foderkostnaden :) Så det är verkligen fördelar och nackdelar!
Vet flera som har stor och liten/stora och små, kanske någon kan svara bättre än vad jag utan erfarenhet kan. :)

[[Boris Sager]]
2

Bra kommentar #1!🙂 Jag tycker att det mest gäller att vänja sig att gå me "Parkinsonliknande steg" alltid kan man missa en liten vovve tätt intill på golvet. Om dina hundar kommer bra överens är det bra om de är ute i inhängnad samtidigt för ev. rovdjur.

Chihuahua är en tuff liten hund. Inte som de felavlade exemplar som fanns när oseriösa  personer avlade på när Chihuahuan blev populär.

[Tilleli]1
0

Tack! Skulle troligtvis inte ha Chihuahuan hemma hos min mamma då Grandisen är där, och han har inte stenkoll på hur stor han är :) men när jag skaffar hund i framtiden har jag troligtvis flyttat hemifrån också så det ska nog inte vara något problem :) Det är ju det jag tänker på! Att man kommer behöva böja sig ner mycket mer, men de är ju också jättesmidiga om jag skulle ta bussen tex, vilket jag gör ganska ofta :) Är de lätta att träna i spår? om man jämför med en Grand Danois, som inte är lätt att träna i typ nånting ^^

ChristineF
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man vänjer sig med att böja sig och sen kan man ju sitta och mysträna på ett annat sätt än med en stor hund. Alltså sitta på golvet/gräsmattan och träna tricks m.m.. :)
Jag spårar både person och viltspår med min tik och hon älskar det! Väldigt lättlärd och från början har hon velat använda näsan! Vi söker också kantareller, jätteroligt! Jag funderar på att göra anlagsprov, men måste träna lite mer först (mest för min egen skull hihi).
Börja träna lite smått med valpen, godissök på gräsmatta och sedan i skogen. Dra en välanvänd leksak i snöre en bit och göm så valpen får leta. Sedan kan man gå kurs i det man vill satsa på så man börjar rätt! :)
Finns flera som spårar (några viltspårschampions) och tränar mycket annat i facebookgruppen "Aktiv Chihuahua". :)

Anna-Helga
0

Det är kloka, lättlärda hundar som blir vad man gör dom till! :)

[Tilleli]1
2

Tack så mycket! Chihuahua står definitivt långt upp på listan av hund jag ev köper i framtiden :)