Rinniga ögon
Har en liten blandis tjej här hemma som ärv chihuahua ögonen, stora utåtstickande och rinniga samt variga när hon sovit..
Baddar dagligen med ljummet vatten och på kvällarna med saltkoklösning..
Hur pass vanligt är detta?
Hur behandlar ni era wawwor?
Kram!
Med vänliga hälsningar, Emmy Persson
www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..
-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!
Skulle inte kalla det Chihuahua-ögon, eftersom det står i rasstandarden att ögonen EJ ska vara utåtstående. (även om vissa individer har det)
Dessutom ska inte friska ögon rinna/kladda, kan vara problem med tårkanalerna som man behöver veterinärvård för, de spolar rent. Varigt låter inte alls bra :/
Vet att de kan reagera på spannmål/tillsatser i foder, många hundar som blivit av med mörka tårränder i pälsen under ögonen när man börjar ge foder med bättre innehåll, t.ex. färskfoder eller spannmålsfritt torrfoder.
Men undersök hos veterinär först, lycka till med vovven! :)
#2 Har färskfoder ^^ allt utan spannmål!
Med vänliga hälsningar, Emmy Persson
www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..
-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!
Okej, vet inte om det kan vara något annat hon inte tål då? Men troligast är väl trånga tårkanaler som behöver spolas rent. Hoppas det blir bra efter det :)
Det rinner ofta om det blåser. Men min chihuahua har hela tiden. Det är dock inget farligt så, men man ska ju gärna använda morgon och kväll. Och jag använder samma saker som sig. Morgon,kväll.:))
a vitaminbrist kan ge rinniga ögon
minavitas.wix.com/kennel
Pratade med min vet om detta och hon sa att det var vanligt med rinniga ögon hos just vavvor men att det inte är farligt. Att det varar låter väl iofs inte bra. Sixtens ögon rinner relativt mycket men tidigare har jag inte oroat mig med tanke på svaret från min vet. Nu blev jag dock lite nojig, är det verkligen normalt med lite rinn?
Tycker det är lite konstigt sagt: det är vanligt i rasen, men inte farligt. Nehe ok. Men ska det vara så då? Nja. Det är helt normalt att de rinner lite om det blåser, är väldigt kallt eller om hunden får något skräp i ögat som behöver komma ut. Precis som oss. De kan ha lite gojs i ögonvrån ibland som de själva tvättar bort eller om vi (eller annan hund) hjälper dem. Annars ska ögonen vara återfuktade/blöta såklart, men inte så pass att det rinner över. Men ögonen ska egentligen inte dagligen rinna och skapa missfärgning i pälsen under, kan vara hårstrån som växt inåt och irriterar ögat, trånga tårkanaler som behöver spolas eller något (t.ex. spannmål) i fodret som hunden inte tål. Inget av dessa är farliga, men kanske är irriterande för hunden ändå. Sen föds det säkert hundar med rinniga ögon/ögonproblem ändå (kanske pga stora för utåtstående ögon som utsätts mer för smuts m.m..), men de ska ju enl. rasstandarden inte vara utåtstående.
Tack!