Slickar i rumpan
Efter att blivit fri från sin halsinfektion för någon vecka sedan har Elliot nu istället börjat slicka sig i rumpan. Kommer i intervaller några gånger om dagen, då han slickar sig i typ 15-30 sekunder. Han hasar inte på rumpan, utan det är bara slick. Han fick avmaskningstablett för några dagar sedan, men inte blivit någon skillnad. Jag kan inte se någon irritation i rumpan heller, det enda jag kan se som jag inte sett förut är att det växt hårstrån, alltså inte direkt i "hålet", men strax utanför. Funderade om det kanske kliar p.g.a det. Eller om det är analsäckarna, men förra gången det var det fanns en knöl vid svansen, och jag känner inga såna nu. Men det kanske kan vara det ändå?
Annars är han precis som vanligt, och avföringen är normal vad jag kan se. Har inte bytt foder eller något heller.
Har ni några idéer?

Min sambos mamma hund höll också på så, det var analsäckarna som behövde tömmas.
Kanske är analsäckarna, men att de inte kommit lika långt som förra gången när det var en knöl. Försök klämma försiktigt om du kan själv i duschen, annars hör av dig till veterinären.
Har läst om hur man gör, men prövat förut och då hände det inget. Men jag får försöka, annars lär jag väl ringa vet. imorn. Jobbigt om vi skulle behöva åka dit dock, får säkert betala flera hundra för att dom ska trycka lite på rumpan :P Men måste man så måste man.
Tack för svar!
Ringde till vet. imorse och fick komma in idag. Vet. kände i rumpan och sa att det var rejält svullet. Elliot skrek, så han hade ganska ont också. Han fick lugnande, och dom gick iväg för att tömma. Det visade sig att en analsäck var infekterad, så nu ska han äta antibiotika i 10 dagar. Och han som nyss blivit frisk från sin halsinflammation..
Eftersom han hade problem "i rumpområdet" för något år sedan så sa dom att jag borde fundera på om analsäckarna ska opereras bort. Fördelarna är ju många. Finns ju stor chans att detta problemet återkommer, kanske flera gånger till under hans livstid, så det vore ju egentligen bäst att göra sig av med problemet så att säga.
Har någon erfarenhet av detta?
Min hund hade stora problem med analsäckarna, vi fick medicin som han åt under en längre tid. Men han tycktes ändå inte bli bättre. Var till veterinären ett antal gånger och klagade på att det inte blev bättre, men dom tycktes mest bli irriterade. Tillslut fick vi prata med en ny veterinär som gjorde en mer grundlig undersökning, då visade det sig att han hade fistel-gångar på ''insidan'' som inte växte igen. Det slutade med att han var tvungen operera bort säckarna och åter äta medicin under en längre period. Det var även mycket problem efter operationen, men nu verkar han då må mycket bättre och har inte haft några problem på snart ett år. Utan operationen hade det förmodligen inte blivit bra, men då hade vi ju extrem otur och din hund har det förhoppningsvis inte lika jobbigt. Och jag hoppas, med eller utan operationen att det slutar bra för er också!:)