Köpa valp planer
Hej, nu går familjen runt i valp planer. Och för oss så känns chihuahua som den bästa hunden för oss. Vi har väl inte jätte många erfanhteter av valp men alla e ju nybörjare i början. Vi har mest tagit hand om släktens hundar i några veckor. Men nu till valp! Vad är det viktigaste sakerna att ha till valpen, vilken försäkring är bäst, vilken mat är bäst och alla sprutor dom ska ta när dom är valp. Hur mycket går eran försäkring, mat och osv i månaden / år för er? Skulle vara intressant att veta :-)
En mysig bädd (iglo brukar vara populärt), bajspåsar (det går åt!), koppel och halsband/sele, matskål och vattenskål, rengöringsmedel om valpen råkar göra inne t.ex. pissoff eller urineoff, en raggsocka kan man klippa hål för huvud och framben så har man en tröja om det behövs, klotång, första hjälpen-kit, leksaker, tuggben, hundschampo och ev. balsam (espree puppy & kitten hade jag) behövs oftast inte men bra att vänja, borste till pälsen, tandborste och hundtandkräm (minsta barntandborsten eller speciell för småhundar), en lista på vad som är farligt/giftigt för hundar så ni kan valpsäkra där hemma (googla), milt godis i minibitar (t.ex. planet pet eller lets bite som är torkat kött) är bra för träning, tass-salva (bra för mjuka tassar och så de inte får ont av kyla och vägsalt t.ex.)…hmm det är det jag kommer på nu, har säkert glömt något :) Försäkring vågar jag inte säga något om, det är så olika. Vi har folksam eftersom vi får rabatt när man har bil, hem, hund osv i samma. Ge det fodret som uppfödaren gett några veckor och om du vill byta så finns det mycket att välja mellan, är från hund till hund vad de mår bäst av och tål. Jag ger vom og hundemat valp färskfoder, det bästa jag gett och många kan nog hålla med mig :) Inga problem med magen länge, bajset luktar knappt, hon äter med god aptit och päls/hud är fin. Försäkring, foder och övrigt kostar ca 250-300kr (75kr för fodret) i månaden, men det är ju olika, vissa månader kanske man köpt något extra som tuggben, täcke eller klotång. Mycket att köpa i början! Ett tips är att kolla upp valpkurs i tid (platserna går åt), det är jätteroligt, lär känna sin valp och man lär sig bra grunder. Efter det kan man gå vardagslydnad/unghundskurs om man vill. :)
Okej tack så mycket för listan, kommer verkligen ta del av den! :-) Vi tänkte som sagt skaffa hunden i början av sommaren då vi är hemma ,
#2 Så lite så! :) Mysigt, har ni hittat kennel som ska ha småttingar? Kan vara bra att planera lite i tid och prata med uppfödare vad de riktar in sig på med sin avel t.ex. hundar för sport/träning, bra temperament, hårlag/storlek och utställning. Hälsa på och se hur hundarna är och vad de lever i för miljö. Är de vana vad katt/barn osv..