Idefix bildtråd!
Nu har vi kommit hem från Cypern med vår fyra månaders valp Idefix! Ett riktigt busfrö som har två lägen, bus - och soooova! Vi kom hem igår och han skötte sig exemplariskt under flygningen trots krångel. Är så lycklig över att äntligen ha min baby hemma hos oss!
Idefix historia:
Min mamma bor på Cypern vintertid. Hon har två hundar, en sheltie från Sverige och en korsning från ett shelter på Cypern. En dag för ungefär två månaders sedan var hon på en djuraffär och träffar där en så mager och sjuk liten hund. Det var uppenbart att han var döende. Hon ringer mig eftersom hon vet att jag och min sambo planerat att skaffa hund och frågar om jag vill köpa honom. Jag vill egentligen inte stödja sådan verksamhet men det här handlade om att akut rädda ett liv så vi sa ja.
Hon tog honom direkt till vetrinären som avmaskade m.m. och tog sedan hem honom. Han blev sjukare och hon åkte tillbaka till vetrinären och han blev inlagd och fick plasma och vätska i dropp. Många långa maskar kom ur honom och det var dem som hade gjort att han nästan svultit ihjäl. De visste inte om han skulle överleva natten. Jag bad och bad och det visade sig att han var en riktig fighter! Efter dess har han bara blivit starkare och nu två månader senare har han gått upp från ett kilo till 2,6! Han är fortfarande lite mager men vikten ökar stadigt!
Igår kom vi då alltså hem och han verkar trivas bra här hemma! Han verkar inte sakna sina hundvänner allt för mycket och han är otroligt lugn och harmonisk (fast busig). Otroligt hur lugnt han tar saker faktiskt. Att flyga gick bra, att rastas utanför flygplatser gick bra, komma till ett nytt hem funkar utmärkt. Kylan funkar någorlunda. Igårkväll var det väl lite för hemskt om tassarna och han gnydde och gnydde men idag har han nästan verkat gilla snön. Imorgon ska vi och prova ut skor och kläder då han nu bara har en stickad tröja. Men på Cypern var det svårt att hitta något som passar, förhoppningsvis går det bättre imorgon! Imorgon ska vi även till vetrinären för att göra besiktning!
Här tänker jag lägga upp bilder och mer om honom allt eftersom det kommer!
Kram My
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Men vilken snygging, och vilken fighter! Ser ut som ett riktigt busfrö ^^ Vad awesome ni är som tog hand om honom :) Vad är han för blandras? (för det är han väl?:p)
#2 Han är en chihuahua, syns bättre IRL, men på bilder får han sån lång nos!
#3 Jaha, oj! Han verkade väga så mycket också, därför jag funderade ^^
Chihuahuas kan väga ganska mycket mer än två och ett halvt kilo. Tre är väl gräns på utställning men det är ju inte ovanligt att även SKK-registrerade väger mer än så.
Ja, Elliot väger ca 3,1 kg, så visst kan dom väga mer. Men jag tänkte mer på att han är fyra månader och väger 2,6 ^^

Oj, våran vavva är 5 månader å väger 1.2 kg. Sicken skillnad… Hur vet du att han är ren vavva?
min är 8 månader och väger 2 kg :P
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Min är 13 månader och väger 2 kilo. Att dem SKA väga väga ganska mycket mer än två kilo låter verkligen inte rimligt. Inte om dem äter normalt mycket och får en timmes promenad om dagen….
Precis som vi människor så ser hundar också olika ut till kropp och vikt.
Kan ni låsa den här tråden? Jag la inte upp den varken för att bli ifrågasatt eller för att folk ska använda tråden som ställe att lägga upp sina hundars vikt. Han är ingen korsning, men däremot när avel skötts dåligt och när hunden har avlats på hundfabrik så följer inte hundarna rasstandard. Jag är inte intresserad av chihuahua-ifokus längre, så tack för min korta tid som medlem och hejdå:)
#10 Ganska säker på att ingen av oss menade något illa, var nog mest funderingar över hur han kunde väga så mycket vid så ung ålder. Och att vi skrev vikten på våra var väl just för att jämföra. Eftersom han kommer från ett annat land kan ju det spela in i utseende och vikt också.
Hoppas inte du valt att gå ur endast p.g.a denna tråd, tycker det är en väldigt bra grupp med många hjälpsamma människor!
Tråden handlade inte alls om hans vikt eller liknande, och jo det är denna trpd som får mig att lämna.
Nej, men vi var bara nyfikna på om han var renrasig eller ej, eftersom han väger mer än vad de flesta chihuahuor i Sverige brukar väga vid den åldern. Det är ju inget illa menat mot någon, bara ren nyfikenhet. Om du då väljer att delta i diskussionen och förklara varför han väger så mycket, eller att ta det som kritik, kan ju bara du bestämma. Även om tråden inte handlade om hans vikt så kan sådana frågor komma upp ändå.
Jag skulle då gärna se fler bilder på Idefix, och se hur det går för honom!
Jag låser tråden, men hoppas du stannar kvar på forumet! :) Det kanske spårade ur lite i denna tråd, men det är ändå ett diskussionsforum där vi har högt i tak och rätt att fråga.
Men skapa gärna nya trådar om de ämnen som dyker upp, t.ex. vikt vid olika åldrar eller rasstandard.