Bad/tvätt/dusch...
Hur ofta badar/duschar/tvättar ni era hundar? Vad för medel använder ni?
Vill ju igentligen inte göra detta alls då dom fryser lättare men jag är en sådär konstig människa som inte gillar hundlukt. 😕
Min Chica luktar inte hund, mer katt :P Jag duschar henne när hon är smutsig, kanske varannan månad. Blir ju lite avspolning av undersida nu när det är lerigt rätt ofta, men använder inte schampo/balsam då.
Man ska ju inte tvätta de för ofta för då kommer pälsen/huden i obalans, men är den väldigt smutsig har jag hört att den inte värmer så bra heller för när den är ren så blir den luftig och det ska tydligen vara bra.
Men man ska vara noga med att inte bara ha schampo, utan balsam också så det inte blir uttorkat. Jag gillar märket K9 :)
Duschar mina när dom blir smutsiga eller efter löp :) tycker inte mina vavvor luktar hund dom luktar gott ;) använder vanligt hundschampoo och balsam och sen fönar jag dem ordentligt efteråt så dom inte blir kalla och de är favoriten tycker dom :)
Elliot luktar inte heller hund! Han badar när han är smutsig/rullat sig i något. Ibland använder jag "Espree shampoo & conditioner in one", ibland vanlig såpa, beroende på hur lortig han är. Blir kanske varannan/var tredje månad.

Ja vet, alla säger att "min" hund luktar inte… Jo, ja tycker dom gör det! Har tyvärr inte hittat en hund som luktar gott, sorry. 😕
Därav att ja vill tvätta det lilla grynet så jag inte mår dåligt av hennes lukt. Hemskt men sant. Å hon luktar ändå mindre än min stora hund men hon har vi inte inne så henne lider ja inte av… Ändå ligger hon med mina katter jämt för å få värme men hon luktar inte godare för det.
Ja måste alltså tvätta henne oftare än vad hon behöver, blir visserligen skitig fort då vi bor på en djurgård och är ute mkt. Men hur ofta är max liksom, någon som vet…
#4 Det är ju lite olika, från hund till hund hur de luktar. Sen är det nog en vanesak, jag räknade med lite lukt och blev förvånad att hon luktar hundschampo/katt när det regnar eller om hon badat i sjön trots att det var länge sen jag tvättat henne.
Men att ha hund är så värt trots lite lukt, är också känslig men man får nog vänja sig, vill ha stor hund i framtiden så :)
Hur ofta beror nog på vad man använder för grejer, fråga de som har trimhundar och hundar med mycket pälsvård, de brukar ha bra koll på det där! :)

#5 Ok, ja det skall ja göra. Har ett ställe nere i byn.
Är kattmänniska ut i fingerspetsarna så detta är en kompis till den stora hunden och min dotter skall ha henne å träna med. Lite lättare än vår stora vakt/gårdshund. Denna lilla modellen hund är som en hund i kattformat. Liten och behändig så ja kanske kan tycka om henne mer än ja annars gör med hundar.
#4 Döm inte ut alla hundar bara för att dom du träffat luktar hund :P Ingen som har träffat Elliot har sagt att han luktar hund. Vet inte riktigt vad det är för doft, men hund är det inte, för jag vet hur det luktar. Och jag har träffat många, särskilt små, som också har en trevlig doft. Sen om dina luktar mer vet jag inte vad man ska göra, men bada inte för ofta bara för att du inte tål lukten. Hur ofta gör du det ungefär? Känner du av lukten när hunden sitter bredvid dig eller bara när den är nära näsan?
Elliots schampo har en tropisk doft, men den lukten känns inte alls av när han är torr konstigt nog. Men sen luktar han som sagt inte illa ändå, så det gör inget.

#7 Dömer Absolut INTE alla! Bara dom ja träffat och det är ju en del då ja både haft semesterhundar och dagis i flera år + skaffade min första hund för 29 år sedan. Men jag är ledsen, då ja inte gillar hunddoft så fladdrar ju min näsa mer än era så ja känner minsta lilla, tyvärr. Jättejobbigt! Ja känner tex inte att mina kossor el hästar luktar mkt men någon som inte tycker om den lukten tycker säkert dom stinker… Därför vill ja ju underlätta för mig så ja slipper känna lukten. Att min stora luktar är inte konstigt alls men denna lilla som mest ligger i knät el hos katterna har ja ju så nära och vill slippa må illa av doften. 😕
Men ja skall gå till djuraffären/salongen å kolla med dom bara bilen vill hosta igång igen.😉
Jag badar mina när det behövs vilket är väldigt sällan, använder flytande tvål eller såpa.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Antar att d kan spela lite roll åxå om dom är kort el långhåriga vavvor… Korthåriga, som min tillhör, drar ju inte åt sig lika mkt i pälsen…
När ena daghunden vart här och tuggat på honom (busat) så luktar han något fruktansvärt äckligt, brukar bada honom iallafall max 1 gång i månaden, ibland mer sällan. Så använder jag ett ekologiskt hundschampoo som inte luktar någonting alls.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Vi använder ett slags spray med doft i som är bra för pälsen. Luktar vanilj och det håller i sig länge.

Vad heter den #12? Köpt i djuraffär?
Den heter chien chic och är köpt i en djur affär:)