Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettfoder
Läst 2993 ggr
Lejonhjarta
0

Hundmats problem...

Har en liten tjej på snart 5 månader som inte är det glupskaste vi haft om man säger så… Hon äter RC valpmat för små hundar (tror den heter så). Hon äter även katternas mat vilket är helt ok för oss då katterna hela tiden försöker tjuva hennes mat…

Hon är väldigt hård i magen och gnuggar sig en del m rumpan mot mattan, ja hon är avmaskad. Vad skall ja hitta på så hon slipper vara så hård i magen? Hon rynkar på näsan åt d mesta. Försökt med burkmat, messmör… Men icke! 

Enda godiset vi kan muta henne med när vi tränar är torkade ankbröstbitar eller köttbullsbitar. Allt annat godis ratas!

exitingsvillemo
0

RC's foder innehåller väldigt mycket spannmål, vilket kan ge problem med hård mage.

Kolla efter ett foder med mindre spannmål i, är mitt tips. Äter gör hon när hon är tillräckligt hungrig, enligt mig finns det ingen frisk hund som självsvälter sig.

Tänk också på, när ni ger torkad anka (tex) som godis, det är mycket protein då det är rent kött, så en liten hund blir lätt mätt i magen ganska fort =)

Mamik
0

RC Exigent har jag gått över till, det är som kuddar med ett mjukare innehåll. 

Det är visserligen ett vuxenfoder, men det viktigaste är att de äter.
Då börjar magen sköta sig bättre också.
Ge henne gärna en skvätt grädde, det hjälper till med både mage och vikt.

liinnea
0

Jag har inget annat att gå på än mina egna erfarenheter.. Men min lilla Dexter är ca 1,5 år och har ALLTID varit kinkig. Han åt ingenting kladdigt, åt knappt av sitt torrfoder tills för ca två veckor sedan. Då började han äta mer än vad han tidigare gjort, hade mer aptit osv. Vi har till och med varit till veterinären ett antal gånger på grund av att han inte ätit. Dock så hittade de aldrig felet och nu ser det ju ut som att han bara inte haft någon aptit helt enkelt. Idag ger jag honom Hills science plan. :)

ett tips är att ta bort det han tycker är gott, vilket i ditt fall verkar vara kattmaten? :) Då kanske hon börjar äta av sitt egna foder för att det är hennes enda alternativ.

Lejonhjarta
0

Ja, jag har sett att det är förbaskat mkt spannmål i RC så det skall ja fasa ut. Problemet är att katterna har fritillgång på sitt foder medans min vavva har sitt i sin bur så det kommer hon bara åt när vi öppnar för henne. Hade hon haft fritillgång på det så hade det varit slut på 2 sekunder. Katterna gör inbrottsförsök för att komma åt det… Jag ser igentligen inte d som ett problem med att hon äter kattmat, då katter inte skall äta hundmat men hunden inte mår dålig av kattmat. Men så fort hon får nått annat i sin mat så äter hon inte. Har fått tips om lite matolja i maten åxå… Ankbröst å likn får hon som mutgodis liksom köttbullarna.

Är ju inte hela värden att hon matvägrar sin mat, en hund kan svältas däremot inte en katt… Men hon är ju växande och inte så stor heller så därför tycker jag ju det är bra om hon ger 17 i att matvägra…

Har 6 katter inne och 2 kullar påväg så det finns flera matställen i huset då katterna lätt behöver komma åt sin mat. Men skall byta ut fodret mot något mer spannmålsfritt och sätta hänglås på den maten för katterna kommer väl va som iglar på det åxå. 😉

Har uppfödare som föder upp samma raser som ja på katt som inte får deras att äta knappt något. DET problemet har inte vi! Våra kan vi köpa vad som helst och ha det som godis. Allt nytt är gott!

ChristineF
0

Om hundar kunde leva och må bra på kattmat så skulle det bara finnas det för både katt och hund. I kattmat är det ofta högre proteinhalt, mindre spannmål/inget, mer smak/buljong och tillsatt ämnet taurin som katter behöver extra av, men som hundar fixar tillräckligt  i kroppen. Är ingen expert med detta är det jag lärt mig, sen har min tik både matvägrat pga att hon vill ha kattmaten istället och när hon av misstag fått i sig så har hon blivit dålig och spytt. Några kulor kan hon få t.ex. om vi går promenad är de smidig belöning om kattmaten är av hög kvalité men inte mer än så. Katterna som bor hos mina föräldrar äter under tillsyn eller på en pall så hunden inte kommer åt. :)
Man ska inte jämföra djur med barn, men det är ju lite som att ge barn godis och förvänta sig att de ska äta fisk och grönsaker sen när de dels är mätta och dels vet att det finns bättre.
Man kan vänta ut hungern, men inte för länge för då kan hunden både få blodsockerfall (farligt) och få för tom mage så den spyr galla (magkatarr).

Jag skulle för det första ge ett bättre foder, men det gör man väl som man vill. Min tik mår mycket bättre och äter äntlige normalt sen jag gick över helt till att ge färskfodret VOH. Magkatarren är borta, ögonen rinner aldrig, pälsen fin och tänder/andedräkt är det stor skillnad på. :)
Om hunden är hård i magen kan en skvätt laxolja och vatten på maten hjälpa.

Lejonhjarta
0

Jepp, nytt foder kollade ja efter senast idag… Undrar om det finns färdigBARF-mat att köpa? Har inte riktigt tiden att fixa näringsrikt egenfoder… Kött gillar hon ju väldigt mkt så det borde funka…

ChristineF
1

Det finns det, kolla länken :) http://www.mushbarf.com/sv

Lejonhjarta
0

#7 Toppen, och d fanns återförsäljare i närheten så det skall ja verkligen prova! Synd dom bara hade hundmat men man måste börja med nått. 😉

ChristineF
0

#8 Ja, synd.. men jag vet de som ger t.ex. vom og hundemat och tillsätter lite olika grejer, t.ex. kycklinghjärta. För att det ska bli komplett för kissar :) Jag skulle nog maila mush barf och fråga om det går att lösa så också.

Lejonhjarta
1

#9 Gjorde faktiskt det igår när jag ändå frågade lite om deras mat och hur dom tyckte ja skall börja och med vad. Så får vi se vad dom skriver… Var även inne på BARF, iFokus å frågade om dom visste något. 😊

Lejonhjarta
0

Har nu BARFat "minimonstret" i några dagar å jädrar i min låda så glupsk hon är… Detta var hennes melodi med BARF-bollar från MUSH. Har köpt startmaten så när den påsen är klar skall hon få gå över till Puppy. Får se hur hennes mage och avföring ändrar sig men nu vet jag att hon får i sig ordentligt å som extramat knaprar hon i sig kattmaten…

Men kan verkligen rekommendera denna mat som vet verkar. MKT gott säger damen själv.👍

ChristineF
0

Vad kul, hoppas det fortsätter så! :)

Sjuttan
0

Jag har åxå katt och hund sedan många år. Visst vill katterna knycka hundmat o tvärtom  -  men eftersom det inte är bra  -  och de får fel näringsämnen   -  så har jag alltid utfordring av katterna  uppe på en bänk eller bord.    Eller så ställer jag fram mat  till samtliga  -  vaktar och tar bort  matskålarna när de ätet färdigt.

Detta ger dessutom bättre matlust  -  även om min lilla vavvas matlust inte är något att skryta med.   Så funkar det bäst för mig.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lejonhjarta
0

Har man såpass många katter som vi har, har uppfödning, så fungerar inte detta. Innan kattungarna från sista kullarna åkte nu sist så hade vi 13 katter ätandes inne och med kattungar som behöver äta oftare så nej, det går inte. Förr när vi inte hade så många katter så körde vi med att ta undan katternas mat och tidigare hundar har varit portade i köket. Dax att ha kullar om några veckor igen å då är det nog risk att vavvan åker ur köket så inte mammorna attackerar. 

Ja denna maten fungerar MKT bra! Kattmat är ju oftare mer smakrik än hundars så det är ju inte konstigt att hundarna dras till kattmat…