Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: utställning
Läst 3047 ggr
Tiddelum
0

Stor vavva ställas ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en Chihuahuakille som fyller 1 år 20 november. Jag.skulle jättegärna vilja ställa ut med honom. Men som det står i rubriken är han (väldigt) stor. Han väger 3,3 kg. Han är ABSOLUT inte tjock eller mullig. Däremot är han muskulös och har kraftig benstomme. Har aldrig ställt ut förr. Han har stamtavla och är 100% Chihuahua. Han har en väldigt fin pappa som fått priser osv. Han har ett mycket fint temperament och är inte ett dugg rädd för andra hundar eller andra människor, han är lät att hantera i munnen. Han gör de så kallade "kvarkljuden". Är detta negativt? Vad tror ni om vikten? Är han för stor för att ställas ut eller kan man dra till med att han inte väger över 3 kg..? Skickar lite bilder på honom. Men det är tyvärr dålig kvalité på dem eftersom att de är tagna med mobil.

Tiddelum
0

En till

Tiddelum
0

Svansbild. Svansen är mycket snyggare när han håller upp den själv. Perfekt hållning.

Tiddelum
0

Oj #1 skulle vara den här

ChristineF
0

Vad jag förstått (ställer ej själv) så brukar de inte vägas på så många utställningar (vilket det är delade meningar om..), kan väl vara både positivt och negativt. Själv tycker jag att det är lite konstigt med vikt istället för mankhöjd, eftersom en liten kompakt chihuahua som tränar mycket fysisk och har sunda muskler kan väga 3,2kg och vara över viktgränsen, medans en osund som inte får gå många meter som egentligen skulle vara för stor om den fick utveckla muskler håller sig inom standarden.
Men förhoppningsvis ser domarna och dömer efter både utseende, sund kropp och psyke :) Jag tycker absolut du kan prova ställa honom, inte alla som väger hundarna jämt och vet exakt. Man kan ju ställa för intressets skull och få bedömning på hur hunden är i övrigt. Vad är det värsta som kan hända? :)

Lejonhjarta
0

Ja ställer inte ut hundarna men dock katter så jag jämför med dom istället. 

Jag har ställt ut mina katter, alla, för att få en bild av vad domarna tycker om dom, vilka jag kan använda till vilka hanar, vad jag skall tänka på etc. Har bla en katt med ett öga och en med bruten svans. Inga utställningsstjärnor men detta spelar ju inte någon roll i avel då det inte ärvs men jag vill ju fortf se vilka andra kvaliteter dom har och vad jag skall tänka på. Du blir ju inte utslängd för att hunden väger något hg extra utan får ju din bedömning. Och det är ju den som är viktig. Går du sen vidare, kanon, om inte så har du ju världens bästa hund ändå.🙂

Tiddelum
1

#4 #5 Tack för era ord :) Jag har tänkt ställa ut honom + hans halvbror i en inofficiell l utställning såsmåning om :D Jag tycker han är den snyggaste chihuahuan jag sett iaf ;)

sofiie93
0

Jag har oxå en väldigt stor chiuhaua hane på 11 månader han väger runt 3, 4kg (inte tjock) och vi va på våran första utställning i söndags, han fick kritik för han va större än dom andra. Men har några andra utställningar vi ska satsa på se hur det går ;) dock sa en där att väger hunden över 3kg får man inte tävla dålig regel tycker jag eftersom alla är olika stora.

Lavine
0

Jag har aldrig ställt chihuahua, så jag kan inte säga hur det brukar vara. Jag skulle kunna tänka mig att en erfaren domare ser om hunden är för stor utan att väga den, och antingen tycker då domaren att han/hon kan ge en bedömning ändå, troligen med en anmärkning på storleken, eller så tycker domaren att hunden verkar vara såpass utanför rasstandarden att en våg tas fram. ;) Rent krasst så SKA ju inte en domare tänka "okej, den hunden är utanför rasstandarden men snygg ändå så jag ger den en fin bedömning" utan han/hon ska hålla sig inom de givna ramarna. #5 Du skrev att hunden får sin bedömning ändå, är det verkligen så? Beroende på om domaren väljer att diska eller se genom fingrarna, naturligtvis. Men får man en bedömning även om hunden diskvalificeras? Tillägger för den som ev. inte vet och läser detta att vikt över 3 kg är angivet som ett diskvalificerande fel i rasstandarden. På en inofficiell utställning tror jag nog att de är mindre "stränga". Och i vilket fall, man får ju inte direkt böter av att komma med en (lite!) för stor hund, så vill du ställa ut så gör du det. :) Det kan ju däremot vara lika bra att ställa in sig på att man inte kommer vinna rubbet då, men själv tycker jag att hundutställningar är trevliga utflykter och ser det i första hand så. :)

Lejonhjarta
0

En bedömning borde man ju få. Sen att certet ryker är ju en annan sak.