Analsäckinflammation
I förrgår upptäckte jag att min lilla Dino va svullen i rumpan. Tanken va analsäckinflamation. och mkt riktigt, det va det. Fick tid 3 dagar efter(???) men när jag sen upptäckte att den spruckit ringde jag tbx å fick en tid samma dag, som tur va.
han blev sövd, eftersom ingreppet som tog 5 minuter gör väldigt ont.
Så nu ska han äta medicin i 10-13 dagar.
Har era hundar åkt på det? är ju vanligt på små hundar tyvärr. upprepades det? hur ofta?
Tkr så synd om min lilla hund..
Caroline / Caarroa
Min blogg, välkommen å läs vidare om mig & min familj!
Stackare, han får krya å sig! 🌺
Nej, men jag hjälper med jämna mellanrum min tik att tömma dem i duschen, kanske med ett par månader mellan. Märker att hon försöker klia genom att åka på rumpan eller nagga med tänderna vid svansroten. Oftast hjälper jag innan det händer, brukar vara ganska jämna mellanrum.
Om de har lagom hård avföring ska de normalt tömmas själva, men vissa hundar får problem ändå så antingen kan veterinär göra det eller så kan man lära sig själv.
Men om de redan spruckit så tar det ju en tid att läka, men det har du säkert fått info om :)
Stackars liten! Puss på lillen ❤️
#1 Blir det inte en hemsk lukt i badrummet sedan? Eller försvinner lukten lätt? Planerar själv att hjälpa till på framtida hund om det skulle behövas nämligen :)
Aut viam inveniam aut faciam
Min lilla kille fick en knöl vid sidan av svansen förra året. Jag hade ingen erfarenhet av detta, så jag ringde till vet. och fick tid. Dom visste inte riktigt vad det var, så dom sövde och rakade honom och tog prover. Så tryckte hon lite, men det var inte överdrivet mycket som kom ut. Någon dag senare försvann knölen, inte haft några fler problem efter det.
#2 Nej, jag klämmer över golvbrunnen och så kommer det ca högst en tesked som kanske luktar lite illa nån sekund, men jag sköljer ner och sen hundschampo som doftar jättegott i lilla rumpan, haha :) Kanske luktar mer med större hund kan jag tänka mig, men det sköljs ju fort ner det med så. :)
Skulle nog bli dyrt att gå och göra det hos veterinären. Men om hunden har stora problem får man ju söka hjälp, vissa måste ju operera bort dom.
Min Chihuahua har haft det men vi visste först inte var det var så vi åkte till veterinären och dom sövde honom och gick in och tömde då han var väldigt öm, detta har aldrig dykt upp igen :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Vår lillskrutt fick det också. Han hade inte ont var inte svullen och åkte inte på rumpan eller visade några andra tecken den bara sprack och då hade han ont.
Han blev nersövd rengjord och andra säcken tömdes också.
Efter detta så klämmer jag ibland när han duschar och jag tycker inte att det luktar nått men han är ju också liten