Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: chihuahua-ifokus
Läst 21570 ggr
Marieangelica
0

vad väger er vavva?

Några frågor angående vikten hos rasen:

Hur mycket ska en frisk och hälsosam vavva väga?

Hur små kan dom vara innan det ringer varningsklockor och är risk för deras hälsa?

Är det vanligt att hundarna blir ungefär i samma storlek som deras mamma och pappa? 

vad väger er hund?

MVH Marie

nlinds
0

Min valpis mamma väger 2,5 och hans pappa 2,9 kilo :)

Boss väger 400 gram skulle jag gissa på, han blir tio veckor på onsadag :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Swadika
0

Det svårt att säga exakt vad en hälsosam chihuahua ska väga, man ska känna revbenen lite. Men en chihuahua bör väga mellan 1,5 - 3 kg. Sen får man så på individen.

Nja man kan ju se på ett ungefär. Om mamma och Pappa väger 1,5 kg så kanske inte deras valpar kommer att väga 3 kg :) Men det är väldigt olika också. 

Min fem månaders väger ungefär 1,9 :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

nlinds
0

#2 , man får inte avla på vavvor som väger under 2 kilo, då är det risk att valparna inte kommer ut / död födda. osv osv osv..
Finns väl folk som gör det med, men men..

Swadika
0

#3 Jo jag vet, men det är många som gör det ändå. Och det var bara ett exempel :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

nlinds
0

#4 ja.. det är lite synd :/ Ja :)

juliahhl
0

Elliot vägde 1,5 kg när jag fick honom vid 12 veckors ålder, nu väger han ca 2,9 kg :) Både mamman och hans två syskon är lite mindre än honom, så pappan (som jag inte träffat) är nog som Elliot.

Elliot ser inte mager ut, man kan bara skönja revbenen, precis så som det ska vara. Ändå kommenterar vissa att han ser så smal ut hela tiden. Jag tror det kan bero på att många chihuahuor är överviktiga, och då tror folk att det är normalt. Vet inte hur många tjocka chihuahuor jag sett, tycker det är riktigt synd.

AnnaKarin
0

Mina tre väger mellan 2,2 och 2,5. Den tyngsta är mamma tilll de andra två. Den lättaste har en rätt liten pappa, mellantiken har en stor pappa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

je_li_na
0

vägde mina igår då min vuxna tik vägde 2,1 & min 10 månaders tik vägde 1,7 kg..hund över 3 kg är ej godkänd på utställn, men det fuskas en del..googla på " chihuahua weight chart kg " som är en viktkurva från valp till vuxen. finns inga regler för mini vikt på avelstik i sverige men finlands rekommendation är att ej avla på tik under 1,8 kg….många uppfödare i sverige avlar ej på tikar under 2 kg..

Cam88
0

Min lilla chi är snart 3 mån o väger ca 1kg :)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
1

Vikten spelar inte så stor roll för hälsan, om de inte är framavlade för att bli såkallade mini/teacup, det är inte sunt och ofta prioriteras inte hälsan i den sortens avel.
Annars kan de må bra oavsett om de väger 1kg eller 3kg. Man ska inte kunna se revbenen, men känna dem lätt när man drar handen. De ska ha fin midja, finns bra bilder om man googlar.
De blir oftast ungefär som föräldrarna, men inte alltid, ibland kan de bli som andra släktingar och ibland blir det någon valp som blir jätte eller pytte ändå.
Min vuxna tik Chica väger 2,5kg :)

redhead71
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår bjässe väger 4,1 kg och han är ca 24 cm i mankhöjd och ej överviktig och är drygt 2 år. 😃

nlinds
0

Vår boss väger 1,6 KG. Han är snart 6 månader, 21cm i mankhöjd.

Silverlight
0

Våran 6 månader gamla Skipper väger ungefär 1,7 kgfast han är ganska liten och smal så vi försöker få upp han i vikt. Men nästan alla hundar är ju olika kroppsbyggda så vikten varierar ju mellan hund till hund och beror ju på hur den är byggd.

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

ececilia
0

Min 7 månaders väger 1.5-1.7 , båda han föräldrar vägde 2 kilo så jag tror nog att han också kommer väga runt 2 kg

// Evelina

Tiddelum
0

Mina 2 största pojkar väger 3,4 kg ;O de är väldigt stora men inte ett dugg tjocka, den ena är ett riktigt muskelberg, jag som trode chihuahuor skulle gå sönder om man bara petade på dom, men det är en riktigt tuff ras. Lillen väger 2,1 kg (6 månader ). De har ganska stora föräldrar :)

[[Boris Sager]]
0

#3, menar du både hanar o tikar? Tikar ska ju inte väga för litet, men hanar får, enligt min uppfattning, väga mindre än vad du säger.

Min hane väger dock ca 2,5 kg.