Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etiketthälsa
Läst 7339 ggr
Vikan
0

Banta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla - eller stora - chihuahua är väldigt överviktig. Det har han alltid varit. Enda valpen och all mat till honom. Så, alltid varit tjock. Nu undrar man bara hur man ska få honom att gå ner. Han äter inte märkbart mycket. Håller sig mer undan men äter alltid innan man går ut, utom när han får sin medicin, får då blir han belönad med godis. Höjdpunkten över dagen.

Hans kondition är lika bra som din, det vill säga urusel. Har tänkt på hur vi kan banta honom, sakta och säkert. Han har nyligen gått ner 100 gram och kan gå ner mer. Frågan är bara hur? Ingen av våra tidigare hundar har varit tjocka och alla har haft bättre kondition än honom och mig. Vet knappt hur jag ska träna upp min kondition. 

Så, hur? Han väger just nu runt 4,7 kg. Har även epilepsi och får medicin tre gånger på en dag. 

Kan infoga en bild. Har dock ingen bra bild på honom, bara när han hoppar små hinder (ska säga att han är förvåningsvärt smidig) och gamla bilder, då han var betydligt smalare och mindre.

Disturbed-Angel
2

Se till att ha en bra hundmat och följa doseringarna, ger du honom godis vid varje medicineringstillfälle skulle jag nog se till att ha får gå extra långa promenader och kanske få lite mindre mat övriga tider. 

Sen kanske det är så att medicinen han äter påverkar hans förbränning.  Det är hos människor vanligt att man går upp i vikt av medicin mot epilepsi. 

Finns säkert special foder som är mindre kalorier i om det skulle behövas.

juliahhl
0

Vad äter han för mat? Är det bantningsfoder?

Kan nog vara så som #1 säger, att medicinen påverkar vikten. Då gäller det att ge honom ett bra foder och motionera mycket. Tycker han om att leka med andra hundar? Det är ju ett väldigt bra sätt att få honom att röra sig och springa runt.

Vikan
0

Ja, kan ha med medicinen, vilket inte förenklar allt. Hans mat är något "speciellt". Vi köper det hos någon som har koll på det med epilepsi och bantning. Att ändra hundens kost kan tydligen hjälpa lite mot anfall. Det han nu får innehåller mestadels bara kött. Eller, det är ju bara kött. Det får han och de andra ett antal gånger per dag. Vid sidan om finns det torrfoder som är speciell för honom. Sedan har vi foder till de andra hundarna, taxarna.

Hans långs promenader får nog dessvärre vänta. Det duggregnar och är ingen favorit för någon av oss… Vi får börja med det snar. Duggregnar det börjar det ofta ösregna, och av någon anledning brukar jag alltid gå ut vid fel tidpunkt…

ChristineF
1

#3 Låter som han får rätt mat. Tänk efter så det inte blir för mycket annat, t.ex. matrester, smörgåspålägg eller onyttigt godis t.ex. frolic. Finns så mycket bättre belöning att ge, t.ex. rent magert kött. (torkat eller färskt)
Motion och frisk luft är jätteviktigt (både för fysik och psyke!) även om vädret är trist och hunden liten. Har han regntäcke? Man får dra med de ändå och försöka leka rolig, busa och belöna för varje framsteg. Finns ju funktionella kläder för både ägare och vovve. Öka sakta längden på promenaderna.
Om det skulle vara omöjligt (vilket jag har svårt att tro) så finns det ju alternativ, som ni kan göra några gånger i veckan och det är simträning. Köp en stor balja/förvaringslåda i plast på t.ex. rusta (där hittade jag min) och en mjuk sele. Ha ljummet vatten, inte för kallt och inte för varmt. Håll hunden i selens ögla för koppel stabilt/stilla i mitten av baljan, i början behövs kanske en hand under magen. Börja med korta stunder, ca 30sek. Belöna efter och se till att han blir torr. Öka mer och mer. Efter nån vecka 1min. Sen kan man börja köra gånger tre med pauser, t.ex. 1min x3. Och sen förstår du hur du ökar.. :) Skonsamt och förhoppningsvis kommer det märkas på hans kropp.
Lycka till!

Vikan
0

Simning försökte jag med i somras. Ingen av våra hundar, trist nog, verkar gilla vatten. Vill inte "tvinga" honom till det, får vänja honom lite i taget och försöka igen. Så rädd att han blir stressad och poff, får ett anfall.

I alla fall får han vara ute hur mycket han vill. Dörren står alltid öppen, utom när vi får kattbesök i trädgården. Sedan har han tre hundar som han kan leka med

ChristineF
1

Ja, jag kan ju inget om epilepsi. Kanske kan du gå till ett hundsim med honom och lära dig hur du ska vänja honom? De är ju utbildade och rehabiliterar hundar, sjuka som friska.
Är det ingen som tar hundarna på promenad?

Vikan
0

Jodå, alla får gå ut ett antal gånger per dag. Men i princip ingen är glad för regn och just nu regnar det och mullrar, även om det börjar avta. Har blixtrat till några gånger… 

Bor vid en skog, så det blir ett antal skogspromenader. Nu när min mamma börjar gå långa sträckor för att göra ett försök att gå ner i vikt, tar hon med en av våra hundar. Hon behövder det. Har alldeles för mycket energi. Chihuahuan är en aningens latare, men det ska ändras! Planerat att gå en långrunda med någon av våra hundar. Om bara vädre tillåter det… men simning ska man se vad han kan tycka om det

ChristineF
0

Okej, tänkte väl det! :)
Han kanske lär sig uppskatta det mer när han tappar extravikten. Skulle försöka pigga upp promenaden, ta med något han tycker är mumsigt, typ magert kött och träna lite tricks. I skogen kan man träna gå balans på stockar, gå i backar, leka kurragömma och hoppa upp på stenar, brukar uppskattas :)

Vikan
0

Kan prova och se vad han skulle tycka var kul. ^^

Finns en relativt bred stock i skogen, kan se vad han skulle tycka om den. Sedan finns det massa annat att kolla in

AnnaKarin
0

Öka motionen succesivt så att han inte ledsnar för att det blir för jobbigt. Räkna in belöningsgodiset i dagsransonen av mat, det blir lätt för mycket annars som man inte tänker på. Du kanske kan aktivera honom inne med att han får söka efter t ex torrfodret. Behöver inte vara svårt, lägga en kula bakom ett stols- eller bordsben, under mattkanten och liknande ställen.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Vikan
0

#10 en "lek" alla kommer vilja vara med på. Utom den äldsta av våra hundar då, han är inte intresserad. Men de andra skulle tycka det var kul. Och chihuahuan

AnnaKarin
0

#11 Det låter bra. Glöm inte att skriva här och tala om hur det går.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

nikkiabra
0

Royal Canin Veterinary Diets Dog Satiety är ett riktigt vasst bantarfoder. 

Det unika med detta torrfoder är dess överlägsna effekt på hundens mättnadskänsla, vilket beror på kombinationen av höga halter av protein och fiber, vilka båda ger god mättnadskänsla, och foderbitarnas speciella konsistens med låg densitet. Med samma kaloriinnehåll kan hundar äta en 32 % större portion av Satiety Support Weight Management jämfört andra dietfoder, med hög fiberhalt, som finns på marknaden.

Denna hundmat har en högre halt av mineraler och vitaminer för att säkerställa att hundens näringsbehov täcks under bantningen. 

Konsten är att vara konsekvent vid bantning av din hund. Inget onyttigt godis, torkad kyckling är ett bra hundgodis med låg fetthalt. Då din hund dessutom får medicin mot epilepsi så är det bra att ge det tex. i en liten bit kalkonkött (skivat pålägg) eller mager skinka. Vår ena chitik vägde 3,4 och gick ner till 2,8 på 1½ månad. Därefter för att hålla vikten får hon Royal Canins veterinary weight control. Det är extra viktigt eftersom hon lättare lägger på sig efter sterilisering.

Alla mina 3 andra vavvor skulle vilja äta bantarfodret om dom fick, så även en kräsen liten chi-mage gillar't!

Rådgör med din veterinär, epilepsi brukar vanligtvis inte behöva foderanpassning. (Hade förut en golden med epilepsi)

Sen är det ju viktigt att han rör på sig som andra här redan skrivit, helt vanliga promenader, gärna lite längre är den bästa motionen. (vet ju att våra chis hatar regn) men man får passa på när det är uppehåll :-) Skogspromenader är ju jättebra, gärna i kuperad terräng.

Lycka till!

Lejonhjarta
0

Ingen expert på hund utan bättre på katt men det fungerar kanske på hund med… 

1. I vilda livet så jagar hunden/katten sitt byte. Den ägnar mkt av sin vakna tid till detta. I tama livet så serverar vi hunden maten och den har all tid över till annat… Varföre inte låta hunden/katten jobba lite för att få sin mat. Då dessa hundar är så små som katter så passar ju mjt av kattens grejer till hund. Finns måna aktivitetsgrejer där mat skall stoppas i så katten får jobba för att komma åt maten. Jag föder upp siames och orientaler och dom behöver ofta få jobba lite för att dom skall må bra. Finns många grejer man kan fixa själv till katten/hunden och inte enbart köpa. Tomma märgben kan fyllas med hundmat och sen frysas så får hunden slicka ur den frysta maten. Kan gömma tporrisar på kluriga ställen i huset/lägenheten så hunden får ägna tiden åt att leta. Låt fantasin flöda, bara den som sätter stopp… Behöver inte ge nått alls i matskålar utan bara låta hunden jobba, det skulle den fått i det fria. 

2. Prova med BARF. Kanske mår bättre av naturlig kost.

Vikan
0

#13 Måste säga, det där var en vacker hund! Ser även så stolt ut, haha.

Men, under dagen fick han trevlig skogsmotion. Han fick gå lite över stockar, för att träd passande nog var tvungna att ligga mitt på stigen. Jag får ju också motion av det!

nikkiabra
0

Tack :-) Ja hon älskar att visa upp sig! 

Vad skönt med skogsprommis 👍

Vikan
1

Jepp, han verkar tycka det är ganska roligt. Vi "utforskade" en stock. Han tyckte det var intressant att gå på den. Passar perfekt för en av våra taxar att följa med. Ska jag hjälpa honom på stocken måste jag släppa hennes koppel, vilket gör att hon måste lyssna på min röst och inte bara sticka iväg. Men bra gick det. ^^

Infogar även en hemsk mobilbild:

ChristineF
0

Kul! :) Prova (klicka om han är inklickad) belöna med nyttigt gottis för allt han hoppar upp på så börjar han nog snart ta egna initiativ. Chica hoppar upp på stenar, stockar, stubbar och tittar förväntansfullt på mig när vi går i skogen. :) Lättast med hunden lös eller i långlina.