Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua
Läst 3433 ggr
FlutterShy
0

Hur är dem?

Hejsan. Kanske kommer skaffa en Chihuahua (som tidigast i vinter) men behöver lite mer information om rasen och andras erfarenheter av rasen, gärna från valp till vuxen. Jag har träffat rasen ett par gånger hos vänner som har chi's och på utställningar. Jag vill ha både nack delar och positiva saker med chihuahuas. :) Men är ändå väldigt säker på att det blir en chihuahua om jag ska skaffa en hund.
Lite annat jag vill ha svar på med:

* Aktivering förutom promenader?

* Vad är ett bra foder man kan ge? Barf?

* Långhårig eller korthårig chihuahua?

* Vad har ni för chihuahua och vad är det bästa med hen?:) (ladda gärna upp en bild på din(a) chihuahua(s).

* Skäller de mycket när de ser/träffar främlingar och okända hundar?

* Vuxen eller valp?

* Bra att ha grejer till just chi's? Tröjor, täcken, skor?

Med vänlig hälsning, Amanda.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Swadika
1

Nu har jag vara en 8 månaders, men agility, spår, lydnad eller ja haha vad som helst som man själv tycker är roligt. De klarar det mesta :) 

Jag barfar samt ger färskfoder (VoH) däremot så försöker jag gå över till Barf så mycket som möjligt. Viktigast tycker jag är att det är ett bra foder med mycket kött :)

Beror på vad du vill ha, var helt inne på en långhårig men föll för min korthåriga. De långhåriga behöver borstas lite oftare än de korthåriga. Vet inte om det är så men de jag har träffat så är de korthårigare lite vassare och tuffare och de långhåriga lite mjukare i sättet. Men ja vet inte om det är så :)

* Vad har ni för chihuahua och vad är det bästa med hen?:) 
Min korthåriga kille är 8 månader, han är bestämd, älskar mys och gos samtidigt som han hänger med på allt. Han älskar att springa lös i skogen, busa och leka. Han är verkligen underbar, även om han har sina jobbiga tonårsstunder ;) Smart som bara den är han, trix lär han sig direkt xD

Beror på mycket på träning. Min hund skäller inte på andra hundar, kan skälla på främlingar och framförallt män. Men det räcker med att jag säger till honom så slutar han :) men så har jag tränat sedan dag 1 på det :)

* Vuxen eller valp?
Beror på din situation, har du tid för en valp? Har du tiden att vara hemma några månader med din valp eftersom de inte kan lämnas hemma ensamma. Ja lite sådant du måste tänka på :) 

Beror mycket på, får du en liten valp på vintern kan en tjocktröja vara bra att ha hemma, sen märks det oftast på hunden om det behöver mer :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
0

Det är så olika vad de tycker är roligt, man får prova sig fram så hittar man alltid något som både vovve och ägare tycker är kul! Min Chica älskar att använda nosen till spår och kantarellsök t.ex. Sen tränar vi rallylydnad, vardagslydnad och tricks. Klicker är ett bra redskap, roligare och hunden förstår snabbare :)

Barf är det bästa om man är insatt i exakt hur man gör, är lite pill med att få det bra näringsmässigt.
Jag ger färskfodret Vom og hundemat och råa ben ibland.

Jag gillar båda hårlag, men tycker personligen bättre om långhår pga att de oftast är mindre frusna och jag gillar att vara ute lika mycket året om. :) Pälsen borstas genom ett par gånger i månaden så det är enkelt. Den fastnar inte i möbler/kläder utan är lätt att få bort. Fäller 2ggr per år och inget mellan.

* Vad har ni för chihuahua och vad är det bästa med hen?:) (ladda gärna upp en bild på din(a) chihuahua(s).
Har en långhårig tik på 3,5år som heter Chica. Finns en bildtråd om du söker på hennes namn här på chihuahuaforumet. :) Det bästa med henne är att hon är så personlig, mycket hund och smart.

Inte på främlingar (om de inte är någon som är hotfull), har skällt en del på hundar förut pga osäkerhet, men det mesta har vi tränat bort med skvallerträning så nu går de allra flesta hundmöten fint. Kan vakta lite på altanen ibland, men inne är hon tyst till 99% även när det ringer på dörren. :) De är ju vakt/larmhundar så de har ju lätt till skall, men de ska ju absolut inte fortsätta och vara osäkra/aggressiva.

* Vuxen eller valp?
Beror på vad man är ute efter. En vuxen hund vet man hur den slutar fysiskt så vill man ha en framgångsrik utställningshund så är väl det smartast eftersom valpar kan utvecklas väldigt olika.
Men annars är väl valp bäst för då är du med från början och formar den till en trygg hund och ni får en stark relation från start.

Vänta och se, alla småhundar är inte automatiskt frusna. Men ett regntäcke kan ju vara bra att ha och en varm stickad tröja. Hurttatäcken är jättebra. Till en valp blir en raggsocka med hål för huvud och framben en bra tröja och till en vuxen en benvärmare. :)