Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etiketthälsa
Läst 7424 ggr
Lynxkissen
0

Grymtar?

Är det normalt att chihuahuor grymtar?

Min valp har börjat grymta, oftast efter hon hetsat i sig maten eller blivit uppspelt. Gör era med så, eller är det något som är fel? Svärmor sa att hennes yorkie också gjorde så, men att det var normalt…? Ex-grannens mops lät med så…

liinnea
0

Jag har hört lite grymtljud från min vavva några få gånger också, jag tror inte att det är onormalt så du behöver nog inte oroa dig. :)

Pramfors
0

Grymtande hos hundar överlag beror Oftast på trånga luftvägar, dock är detta vanligare hos små hundar, ex. chihuahua, mops, yorkie, bulldog osv då dessa hundar genom åren blivit sönderavlade och tyvärr använder kennlar och privatpersoner fortfarande hundar med denna åkomma, trots att man inte bör använda dom för avel just p.g.a dess problem som då kan vara ärftliga.

Mitt tips till dig är att ta hunden till veterinär för undersökning, för att få en säkerställning av åkomman.

Har din hund trånga luftvägar så är det oftast ofarligt och hunden kan leva ett i övrigt friskt liv utan allvarligare problem, dock kan det även vara såpass att det kanske behöver åtgårdas, t.ex med operation (om hunden har ex. mjuk gom), men som sagt det bästa är att besöka veterinär för att få exakt svar.

Lycka till! :)

Swadika
0

Precis som #2 säger kan det bero på trånga luftvägar, vilket är "ganska" vanligt hos chihuahuan men jag skulle också besöka vetrinär eller i alla fall ta kontakt med en via telefon och rådfråga hur du ska göra. Men jag skulle ta henne till vetrinär, det kan vara helt ofarligt men då har du fått det testat :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Milliey
0

Min Sanna var också så och framförallt när vi gjorde något aktivt, det var framförallt när hon var yngre. Men jag tog henne till vetrinär där de sa att det var väldigt vanligt i rasen att de grymtar pga trånga luftvägar med Sanna så det var inget allvarligt och hon skulle kunna leva ett normalt liv, bara det att om hon grymtar så ska man ta det lite lugnare.

Mitt tips är att ta kontakt med en vetrinär

//Milliey
Medarbetare på Chihuahua

Lynxkissen
0

Tack alla för svaren- då får jag höra med veterinären. Tack! Glad

Guybrush
0

Jag fick veta av en kvinna som föder upp chihuahuor att man ska hålla för näsborrarna tills vavvan har svalt en gång. Hon sa att det beror på att hundarna inte kan svälja utan att tungan fastnar i ett mellan läge mellan mun och hals… Jag prövade och det verkar funka ibland. Men var först lite skeptisk eftersom man har ju hört att de brukar göra så ibland pga för trånga luftvägar.