Aktiverings frågor
I lördags hämtade jag hem min omplaceringshund. Chihuahuan Mio som är 3 år. Jag har aldrig haft chihuahua innan och har därför lite frågor! Jag är en väldigt aktiv person, tycker om långa promenader, cykelturer och har häst. Hur mycket orkar/klarar en chihuahua av. Vi har gått på massa långa promenader redan och märker att han har dålig kondis, men den har redan blivit mycket bättre. Men är lite rädd för att överanstränga honom. Klarar dom av att springa bredvid cykeln eller följa med på kortare ridturer? Någon som har med sin chihuahua i stallet? :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Vill först och främst säga vad fin han är <3
Jag tröttnar bra mycket fortare än min 8 månader ;) Haha och då är jag ändå ganska aktiv. Men jag tänker att om din kille inte är van vid mycket motion så får man nog gå lite försiktigt fram.
Om du märker att han blir trött, så stanna och vila en stund. Tex om du vill cykla med honom och märker att han blir trött kanske du kan ha en cykelkorg som han kan få sitta i och vila. Eller något liknande, att man i början tar det i hans takt :)
Lycka till med vovven :D
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vad kul, fin kille :)
Är han kollad för patella luxation? För det kan avgöra en del hur mycket han orkar, det är viktigt att hunden har friska leder om man ska träna mer fysiskt än "normalt" t.ex. springa eller agility.
Sen får man ju öka det sakta mer och mer eftersom han troligen inte fått så mycket han behövt innan, när du märker att han klarar gå långisar utan problem och bygger muskler så kan du jogga en liten bit och sen gå igen.
Vet flera som cyklar och har chi i stallet, men man måste ju hålla koll för de är små så en bra lydnad är viktigt. Om han ska vara bredvid cykel så är det sele eller lös som gäller.
Jag gör inte detta själv, har bara provat lite, så det finns säkert de som kan svara lite mer exakt :)
#1 Tack så mycket! <3 Provade igår med att ha honom i cykelkorgen och jag gick bredvid och det gick jättebra så ska nog testa idag att cykla med honom och han springer bredvid en liten bit sen får han sitta i korgen och vila!
#2 Tack! :D Nej han är inte kollad men tänkte kolla det inom den närmsta tiden. Vad roligt att höra att det är fler som har sina chihuahuaor i stallet. Tränar inkallningar och grundlydnad med honom dagligen och grunden sitter, men som du säger krävs det att det sitter innan man har dom med sig löst i stallet. Så vi fortsätter träna! :D
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se