Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbli-med-valp
Läst 2964 ggr
Swadika
0

Chihuahua nummer 2

Hur gammal var din chihuahua nummer 1 när du skaffade nummer 2? Är lite nyfiken då min kille älskar att leka med andra hundar men min gubbe vill inte leka med honom. Han älskade när vi var hos uppfödaren och fick leka med alla hundarna. 

Han är snart 7 månader och vill vara tidig ute, jag funderar på om det i sådanafall blir en vintervalp(typ i januari), då jag kommer ha ett halvår innan jag börjar skolan igen och ha gått om tid att vara med valpen. Theo kommer då att vara 1 år, är det för tidigt tycker ni? Om nu självklart allt fungerar med theo men så hundglad han är tror jag inte det skulle vara några problem :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
0

Jag skulle säga att det inte är så mycket ålder (ja inte för liten valp då kanske), utan mer mognad. När du känner att du är "klar" med Theo när det gäller t.ex. socialträning med människor/hundar/andra djur, miljöträning, allmänlydnad och hur han är rent allmänt. Chansen att valpen tar efter t.ex. osäkert skall, vakt och revirmarkering finns och är vad jag förstått ganska så stor. Är ju inte alltid så såklart, men jag skulle iaf vilja ha en bra grund liksom :)

Swadika
0

Ohja, det förstår jag också att jag måste vara helt klart med Theo eller hur man ska säga :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Camia7]
0

Ett år är vääldigt tidigt och man är låångt i från klar med sin hund då. Gör som du vill :) 

en fråga bara.. vet att rasen kan vara ganska hysterisk, envis och skällig.. hur skulle man då orka en tvåa?:)

Swadika
0

Jag ser det som om att de också kan ha glädje utav varandra om de är samma ålder. Men jag vet inte, haha kan säga att om han är som han är nu blir det aldrig mer någon mer hund ;) (Jobbiga unghundar)

Haha det gäller bara att vara envis ;) Har två hundar nu så har "vanan" men kan tänka mig att det är roligare för honom när jag flyttar hemifrån sedan att ha någon när han är van vid det och att ha någon att leka med :) 

Men jag vet inte, allt måste ju stämma och om han inte är "klar" skulle jag inte ens drömma om att skaffa en till hund, utan han måste ju vara en bra förebild om man säger så. Men man kan ju också skaffa en äldre valp senare under våren om det är så att det känns bättre då :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

GordonG
0

Ett tips är annars att skaffa en katt som lekkompis sedan när du flyttar hemifrån. Mindre jobb men nästan lika mycket kul bus för en liten hund. Gordon och vår katt kan leka i timmar. Blir även på ett mycket lugnare sätt än han leker med andra hundar. :)

Swadika
0

Jag är nog tyvärr allergisk mot katter :/ I alla fall den rasen som jag drömmer om, och min mamma är allergisk mot alla  katter, annars så skulle jag absolut ha gjort det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

GordonG
0

Tråkigt :( men tur att du tål theo iaf :)

Swadika
0

Absolut :) Vet inte vad jag skulle gjort annars xP

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns