En annons jag såg
http://mobil.blocket.se/landskrona/Chihuahua_blandis_48379480.htm?ca=23_9&w=0 Är det här ett av problemen man får när man "gulligullar" med en liten hund liiite för mycket och inte uppfostrar? :) Får inte finnas andra hundar eller barn för hunden blir avundsjuk, markerar om någon kommer för nära husse och matte..
Ja antingen har något gått snett i relationen mellan ägarna och hunden eller/och så har det avlats på dåligt psyke. Trist, men går att träna!
Sen finns ju också fall där hunden har ont någonstans och känner sig trängd. Men tycker man oftast ser dessa problem hos understimulerade/icke socialtränade småhundar, och svartsjuk/avundsjuk känns inte som rätt ord för det.. :/
Jag och min Chica är aktiva och tränar fysiskt/psykiskt, men tyvärr missade jag valptiden innan 4mån så hon är lite osäker på barn, men så länge de inte tränger sig på och drar i henne (vilket de självklart inte får göra) går det bra.
Vi jobbar på det, barn och andra hundar tillhör ju liksom vardagen även om man inte har det själv :)
Hämtade min första vavva när hon var dryga fyra månader, en liten fegrumpa….men hon är aldrig aggressiv. Skulle jag aldrig tillåta.
Hon började vakta mig i sängen och soffan mot katterna, vilket vi tog ur henne mkt snabbt.
Har en femårig grabb hemma, och de bara älskar varandra.
Hämtade en vavva till nu för en tid sen, en liten tjej som var knappa 4mån. och det har funkat helt kanon.
Så viktigt att man tränar även dessa små hundar. Det är ju en stor hund i liten förpackning. Och missar man träningen och socialiceringen så kan man få problem.
Handlar säkert om tidsbrist ochså. Många gånger verkar folk inte förstå hur Mycket en hund kräver. Ofta ser man Annonser på Blocket när hunden har blivit Ca 1 år och då ska säljas pga av " familjeskäl, Sjukdom etc. Trist! Hundar är ju individer och inga slit och Släng prylar! Älskar mina till vanvett och får abstinens När jag är ifrån de för länge:)