Omplacering vill inte äta
hej! Jag fick i lördags em överta en chihuahua-tjej som blivit misskött, kort historia så får jag henne inte att äta.
Innan hon kom till mej levde hon på hotdogs, så hon var i fint hull men pga vitaminbristen hade hon tappat nästan all päls. (ja det är kostaterat hos veterinär). veterinären ordinerade torrfoder (vanligt foder för små hundar) och fiskolja med omega3, detta hann hon äta ca en månad innan vi tog över henne.
Vi fick med maten men hon vägrar äta den, enligt husse var hon kräsen och åt bara ett par kulor om dagen av den fodret och mest korv ändå.
Hon är ganska ängslig och rädd av sig och det är en väldigt stor omställning för henne att flytta till oss (hon har inte varit utanför sin lägenhet på ett år!), så jag har tänkt att det är stressen över flytten som gjort att hon inte velat äta.
Jag har provat med hennes egna torrfoder, hennes torrfoder uppblött, blanda i hotdogs, köpt färskfoder och blanda ner skinka i maten, hon ratar maten. Vi har inte kunnat låta maten stå framme så länge för andra hunden slukar allt då, men idag har jag hällt upp en liten hög av allt jag kunna komma på, på varsin liten tallrik och så har det fått stå framme för stora hunden är borta idag. hon springer fram flera gånger och nosar men smakar aldrig.
Igår lyckades jag dock pilla i henne ca en halv tunn skiva skinka som jag rev i pyttebitar och handmatade med, men sen gick det inte mer. Samma sak idag efter att alla matportionerna stått framme fyra timmar och hon inte rört dem. Jag har även i min oro matat henne med fiskoljan i spruta igår för att hon skulle få i sig något då det känns som hon börjat magra av lite, jag fick även mata henne med vatten i spruta för det var varmt och hon hade då vägrat att dricka också, men idag har hon druckit bra igen iaf.
Överlag känns hon fortfarande ängslig och blir lätt skrämd, men ändå lugnare än när hon kom. Nu viftar hon på svansen ibland och busar och rullar sig i sängen korta stunder, hon kommer även och tigger om att få sitta i knät och bli klappad på, och försöker inte fly när vi ska ta på kopplet.
Så, hur länge kan hon gå utan att äta något? Borde jag försöka tvångsmata henne? jag vill heller inte förstöra när vi börjat få förtroende.. jag har inget koncept alls över hur mycket hon borde äta, en halv skiva skinka tycker jag är en fis i rymden, men är det tillräckligt som nöd-näring för en så liten så hon inte svimmar av näringsbrist?
När borde jag kontakta veterinär om hon fortsätter så här?
Finns det nåt annat extra smakligt jag kan köpa och prova att ge henne? tips?
Mina föräldrar har tagit hand om 2st hundar en hittade polisen i en lägenhet med sin husse som fått en stroke hon åt väldigt dåligt i början, det enda som gick att få i henne i små mängder var sånt hon kände igen som fisk och potatis, bruna bönor, ärtsoppa (hennes husse var en äldre man och hade nog köpt en hel del färdigmat och delat med hunden) mina föräldrar lyckades aldrig få henne att gilla hundmat hon svalt hellre så de lagade mat åt henne men lyckades ju få henne gilla annan mat än färdigmat + mina föräldrar har rätt god tillgång till vilt.
Hund nr 2 hade bott i hägn hela sitt liv och varit avelstik, hade aldrig bott inne i ett hus mm. väldigt orolig åt nästan inget i början det tog lång tid innan hon kände sig rejält hemma och började äta på riktigt och då åt hon med god aptit.
Så att hundar har dålig aptit i samband med ett miljöombyte är nog rätt vanligt.
Lever är ju något många hundar brukar gilla och man brukar kunna köpa kycklinglever för en billig penning och det innehåller mycket näring. Är dock svårt veta vad din hund gillar för även om de flesta hundar gillar sånt som lever och hjärta så finns det ju undantag alla hundar är ju inte lika.
Det kan precis vara så att hon inte gillar maten, men det var alltså i lördags hon kom, så hon har varit hemma i ungefär två dagar? :) Bara jag inte förstått fel, det kan ju vara så att det är mycket att ta sig in.
Men jag tänkte på att det går ju att BARF:a hunden om hon fortsätter rata både torrfoder och färskfoder. Jag är inte jättebra på det men det finns en sajt här på iFokus :) http://barf.ifokus.se :) Jag hoppas att hon snart kommer igång att äta
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag rekommenderar blodmjöl, det gjorde under för min äldsta tik som under en period vägrade äta absolut allting. Vi gjorde som så att vi hällde på blodmjöl och lite ljummet vatten och blandade och nog började hon äta. Inte mycket i början, men mer och mer allteftersom i och med att blodmjölet i sig ökar aptiten.
Sedan rekommenderar jag ökad motion oavsett hur mycket hon får idag, ökad motion är nog det absolut bästa receptet för ökad aptit.
Jag skulle själv däremot vara väldigt restriktiv med skinka, korv osv möjligtvis kan du pröva att toppa fodret med en tsk av Mjaus blötmat enbart för smakens skull det brukar vara en nödlösning här hemma under löp.
Blodmjölet vi ger är Standardts Blodmjöl+ och det har verkligen gjort underverk.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
tack för råden! ja vi har ju inte haft henne så länge än men vi blir ju oroliga ändå :) ska åka till affären sen och kika vad jag kan hitta, ska kolla efter sånt där där blodmjöl!
Pjoska inte så mycket med henne i samband med mat. Sätt ner maten, äter hon inte så ta bort den efter en kvart. Sätt ner den igen efter fyra timmar o s v.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Har vart och kollat i lokala djuraffären men de hade inget spec, köpte en burk hundmat o en burk kattmat. får kolla när ja kan åka till dne längre bort. Halva kattmatburken åt hon faktiskt upp ikväll :) så nu är jag inte lika orolig, utan då borde hon klara sig även om hon inte vill äta nån av hundmaten imorgon.
Eftersom hon är så liten gillar jag inte alls att hon går utan mat sålänge, just nu känns det som att jag hellre pjoskar lite så hon får i sig lite näring och energi medan hon vänjer in sig hos oss, så kan vi tjafsa om att äta 'rätt' mat när hon är trygg..
Samma med motionen, hon är ängslig och rädd ute just nu och kissar sällan ute, så tänker hålla oss till vårt kvarter bara i några dagar till, så hon får lite mer trygghet innan vi utökar rundorna. Bara dessa små utflykter är ju ändå mer än hon fått på lång tid så.
Min tik är lite svår i maten och så, Testa gör hemlagad mat. (typ ris,kyckling och kokta grönsaker)
Det fick henne börja äta, Sen nu äter hon även torrfoder.
Oj stackaren, hoppas hon får en bättre fortsättning på sitt liv. Jag skulle nog prova färskfoder (finns många märken, googla!), det är bland det bästa en hund kan äta och många älskar smaken också. Skinka och korv är sånt man kan använda i träning ibland, men skulle inte fortsätta med det som utfyllnad för då vet hon att hon får något bättre och äter inte fodret.
Jag skulle även kontakta en problemhundskonsult/hundpsykolog/instruktör som har erfarenhet av osäkra hundar, gärna omplaceringar och så. Boka privattid och se hur ni ska lägga upp fysisk och psykisk träning i hennes takt. Motionen ska man öka gradvis och gå gärna samma vända så hon får en trygghet där. Skulle sitta och träna mycket kontaktövningar och tricks hemma på golvet så ni bygger en fin relation, det gör mycket :)
aptit ökande pulver kan också vara värt att prova !
Min gamle gosse här hemma är också omplacering och hade sjukt svårt med maten pga vanvård (ruttna tänder vid 1,8 år)
Nu äter han som en häst men har fortfarande svårt att hålla kvar hullet, dels att han stressar en del och dels att vi rör på oss mycket.
Men en sak jag rekommenderar är Färsk foder. Tro det eller ej, men det sker mirakel.
Till min hund ger jag vanligt torrfoder dock, med raps olja på, vilket han älskar :) Brukar även blanda med fil ibland för omväxling skull.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Uppdatering: idag har hon ätit sin egen mat blandad med bara lite kattmat 😃
Jo just nu är planen bara att hon ska bli tryggare och ja självklart vill jag ju att hon i slutändan ska äta bara sin egen mat, gärna färskfoder då min andra hund äter det redan och gärna lite köttiga ben/kycklingvingar för hennes tänders skull. Men just nu så ratar hon det fortfarande, jag får försöka introducera det gradvis.
Vi har tagit hand om osäkra/rädda hundar förut så jag känner inget trängande behov att anlita instruktör på en gång, utan hon måste få vänja sig i sin takt nu bara. däremot om det är nåt problem som inte verkar gå att lösa skulle jag inte tveka att boka en tid, vi har en suverän tränare som hjälpt oss förut som bara tränar mjuka metoder :)
träna tricks är ju en bra ide också, men först måste hon börja äta som hon ska, för jag har inget att belöna med just nu :/ hon gillar inte leksaker heller, men planerar att försöka leka in henne när hon blir tryggare :) vem vet hon kanske får följa med på agilityträningarna senare..
lilla stumpan har ju bara vart hos oss i 3.5 dag bara ❤️
tack för all input!!
följdfråga!
Ni som har vavvor, vad för slags mat äter de (färsk eller torr) och hur mycket av det äter de per dag?
Så jag vet i runda slängor vad man kan förvänta sig att hon borde äta, även om det är individuellt :)
Skönt att hon äter äntligen :)
Just nu ger vi 60g till min 5 månaders, då får han två mål och så får han en halv näve torrfoder på kvällen. Men vi har bara gett honom så mycket i två dagar. Innan det så fick han ett mål (30g) färskfoder och ett mål torrfoder :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#13 Hur mycket får han då av torrfodret? alltså hur mycket äter han sammanlagt på en dag? :)
Har med en omplacerings hund och det är som några säger här att det är så när dom kommer till ett nytt ställe b la, sen fick jag testa mig fram med foder han ville ej ha sånt foder från t ex ica osv utan fick testa RC de äter han jätte bra :) men ska testa färskfoder nu när jag blivit rekomendead det, Iaf Eddie har vart hos flera olika så han åt inte så mkt i början men nu när han vart här snart 1 månad äter han jätte bra så det handlar mkt om att när en hund byter miljö slutar dom äta men när dom blir trygga osv så brukar det bli bra :) Hoppas det löser sig men som sagt testa dig fram med mat
#15 oki men jag provar mig fram sen då när hon börjar äta mera mat.
#16 vad skönt att höra! hon var iaf framme och nosade i min andra hunds skål med färskfoder, och smakade en liten bit iaf, så hoppas det kan bli nåt i framtiden :)
Tänkte uppdatera om hur det gått hittills!
Hon äter fortfarande dåligt :( men lite iaf. Vi har slutat helt med annat 'godis' och serverar endast hundmat. Eftersom vi fick henne att äta lite burkmat så fortsatte vi med det, men hon åt aldrig mer än en fjärdedels burk per dag (cesar/doggy 150 g, står på att hon bör äta åtm en och en halv burk till två per dag!). Men så provade vi färskfodret igen (klass) och det åt hon av, så nu fortsätter vi på att hon endast ska få det och inget annat. problemet är ju att hon äter fortfarande inte så mycket som hon bör göra.. ca 20g per dag.
Har provat att ställa ner maten vid flera tillfällen på dagen, och att bara ställa ner morgon och kväll. spelar ingen roll, för hon äter endast på kvällsmålet. Jag har provat att en dag då hon vägrade mat, så fick hon helt enkelt inget annat, så hon fick fasta en dag, då åt hon igen nästa dag men inte mer än tidigare.
Vi har vartefter hon blivit mer självsäker utökat promenaderna, hon är jätteduktig att vara lös, så jag går en runda med hundarna i skogen innan varje måltid där de får skutta runt och hon får hoppa lite över rötter och stenar, i försök att motion ska öka aptiten, har inte märkt nån nämnvärd skillnad på maten, men hon är glad iaf.
Hon är pigg och glad, men ganska smal nu, jag oroar mig att hon ska magra av för fort när hon rör på sig mer nu, hon kan ju dessutom inte bygga muskler utan mat heller.
Imorgon ska jag åka till stora djuraffären och köpa mer mat, ska prova nåt annat märke på färskfodret denna gång och se om hon gillar det bättre, min andra hund verkar iaf bli lite kli-ig av klass så.
Jag ska kolla där efter blodpulver oxå!