Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua
Läst 4332 ggr
jjasmineee
0

Fodervärd

Hejsan! 

Tänkte kolla med er här på sidan om ni har någon erfarenhet av att vara fodervärd på en chihuahua? Vad innerbär det att vara fodervärd? och hur hittar man den perfekta hunden att vara fodervärd åt? :) 

Tacksam för svar från er lite mer kunniga människor ;)

Swadika
1

Jag är fodervärd utav min Theo. Han är bara 5 månader så jag har ingen erfarenhet utav hur allt går till. Men jag skulle först och främst säga att läsa avtalet http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

Att vara fodervärd innebär att man har en hund av en kennel som ska användas i aveln, jag är fodervärd åt en hane och då är det max 6 kullar på 7 år spm gäller. Tikar tror jag det är 2 kullar på 5 år, men det står i avtalet över. Att vara fodervärd så äger man halva hunden kan man säga, du betalar för allt som har med hunden att göra när den är hos dig och uppfödaren betalar för allt med aveln och när hunden är hos uppfödaren.  Du betalar ingenting för hunden utan det betalas i kullar istället, men det är ju då så att man ska ha ett litet intresse utav avel, utställning(när det gäller denna ras) eftersom det är det som det hela handlar om. Det är ett perfekt tillfälle att få in en fot i uppfödning om man tex i framtiden vill ha en kennel. 

Man ska inte se det som om att man får en gratis hund, för det är inte gratis att ha hund, jag kommer tillexempel att stå för patella samt ögonlysning, vaccinationer och liknande vid 1 års ålder samt vid 3 års ålder. Om jag hade köpt hunden så hade jag kanske inte valt att göra en patella undersökning för då hade jag inte avlat på honom. Det är ju även så att man som fodervärd inte får ta några kullar under dessa år, och det kan ju vara 5 år för tik och 7 år för hane, efter det är det ingen vidare idé att använda dem i aveln.

Att hitta rätt hund är ganska svårt, för oftast får man som fodervärd inte välja själv utan det är en speciell valp som de söker fodervärd till. Jag gjorde så att jag mejlade uppfödare som har en liknande syn på avel som jag har. 

Om det är något jag glömt eller några frågor så kan jag försöka svara på dem med :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AnnaKarin
0

Jag har alla tre på foder. Uppfödarna betalar patellaundersökning och ögonlysning, mina resor med hundarna till och från uppfödarna i samband med parning och valpning. Eftersom jag har kullarna hemma så betalar uppfödarna valparnas mat samt den extra mat som tiken kräver under dräktighet och digivning. Uppfödarna betalar utställningsavgifter för de gånger de vill ställa ut hundarna. Uppfödarna har hundarna försäkrade tills att de övergår i min ägo. Givetvis betalar jag självrisk och och procentbeloppet på försäkringen om jag måste utnyttja den. Jag har haft hund från mina uppfödare tidigare så de kontaktade mig och frågade om jag ville ha en fodertik och sen har de rullat på.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”