Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 911 ggr
lavega
1/23/20, 11:28 AM

Hur fort får man sin valp rumsren?

Vi får hem vår valp när den är ca 8 veckor = 2 mån hur gör man på bästa sätt att få den rumsren?

Annons:
koppargaller
1/23/20, 12:27 PM
#1

Hur långt är ett snöre?

Ut varje gång den vaknar, när den har ätit o när den busat runt/lekt samt så fort du noterar att den verkar orolig eller när den satt sig för att kissa/bajsa.

En del hundar, speciellt små har svårare att bli rumsrena.

Chinesecrestedlover
1/23/20, 2:10 PM
#2

Det beror som #1 skriver på individen. Vissa hundar har lätt för att förstå och vissa hundar förstår precis men vill helst inte gå ut…det är ju så bekvämt att gå på toa inne😂  (i snöstorm och ösregn kan nakna hundar…ehm…vara smått omotiverade att gå ut, hahaha). 

Sen finns det hundar…eller knäppisar😍 (läs: min första hund Cain) som aldrig riktigt förstår poängen (han hade överlag väldigt stora inlärningssvårigheter) och går på toa var helst det passar. Dock försökte han ibland även om det kanske inte gick så lysande. Mina föräldrar föredrar att ha ganska kallt i sovrummet och Cain gick vid ett tillfälle till deras sovrumsdörr (som var stängd men det drog antagligen lite kallt under eftersom de hade öppet fönster) och satt sig där (utanför dörren) och bajsade, hahaha. Han trodde nog att han gjorde rätt och var ute😂❤️

Lycka till med valpen och var beredd på att det kan ta tid, vissa fattar som sagt galoppen direkt andra kan det ta tills de är runt året innan de börjar förstå…och vissa fattar som sagt aldrig; men Cain var en hund som ehm…var "lite speciell" (universums underdrift) så de flesta kopplar tillslut ihop vad de förväntas göra. 

Var konsekvent med att ta ut efter valpen sovit, ätit, lekt osv. så ska du se att det går bra. Tänk dock på att valpar inte har förmågan rent fysiskt att hålla sig innan de är ca sex månader eller så.

Sjuttan
1/24/20, 10:36 AM
#3

Det handlar om att ta ut valpen INNAN den gör ifrån sig. Det är de tillfällen som #1 nämner ovan. Ta gärna upp valpen och bär den ut så att den håller sig tills den kommer ut.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

ChristineF
1/29/20, 3:14 PM
#4

Förutom vad tidigare talare sagt så tipsar jag om att berömma mycket när valpen gör sitt utomhus och även när den börjar ta kontakt med dig när den behöver gå ut (beröm och skynda ut) samt ignorera när olyckan är framme inomhus, INTE skälla/straffa. Gör rent med medel avsett för att ta bort hundkiss och all lukt så det inte luktar toa för hunden inne (deras luktsinne är otroligt bra), finns att köpa i djuraffär. Ställ klockan så natten inte blir för lång, vi vill ju att valpen ska lyckas :)

Skurk-skunken
4/13/20, 11:49 AM
#5

Oj det är verkligen jätte olika precis som dom ovan skriver. Vi skaffade våran första chihuahua till flocken förra sommaren, upplever att hon hade det lite svårare att bli rumsren än vad mina andra hundar hade (har en rottweiler och en dogo argentino) Fick göra som dom ovan skrev, springa ut direkt hon vaknade när hon hade ätit eller busat för att förebygga att olycka skulle ske Lycka till med valpen ❣️

molam
4/13/20, 3:18 PM
#6

Min lilla plutt fick jag hem i fredags, vi springer ut typ hela tiden och han har ännu inte (peppar peppar) gjort mycket inne, han har bajsat inne två gånger, men har haft lit eproblem at tkoma igång med bajseriet så han har inte bajsat direkt efter mat, elelr direkt efter lek, utan han har i lördags endast bajsat på morgonen och natten, så igår bajsade han inne 2 gånger på dagen, Kissat har han inte gjort inne en endaste gång, men han får massor med beröm när vi är ute och rastar oss, sen har jag försökt att gå mycket med han för att få igång bajseriet, så idag har det inte blivit en enda olycka inne.

Så precis som ovan sagt så är det olika från individ till individ, men det hjälper mycket om man går ut efter mat, efter sova, efter vatten efter lek, dvs i princip hela tiden, sen massor MASSOR  med beröm så fort plutten gör rätt ute

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Sjuttan
4/13/20, 6:08 PM
#7

Bra jobbat!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: