Annons:
Etikettchihuahua
Läst 878 ggr
Nasat
2019-12-14 15:15

Förkylning ?

Min 5-åriga chihuahua är för första gången sjuk (han har haft magsjuka förut). Symtomen är att han låter snorig och han får ett läte från halsen som har kommit ganska frekvent den sista tiden. Han äter som vanligt och har inte feber men verkar an aningen trött. Kan han ha fått en förkylning ? Jag har varit till veterinär med honom igår och han fick tabletter mot noskvalster som han ska äta under 3 veckor. Skulle det inte vara bättre för honom att få Bisolvon eller Penicillin ?

Annons:
Lona
2019-12-14 17:48
#1

Låter det från själva nosen, ett slags "indraget nysande"/som om något fastnat där? (Kolla gärna på You Tube på noskvalster, det låter ganska speciellt.) Eller är det som du skriver en hosta just i halsen, liksom lite skrällande/harklande? Det låter som att det kan vara kennelhosta men det borde väl veterinären sagt i så fall. Kennelhosta är ett virus och påverkas inte av penicillin/antibiotika. Det är om det blir en sekundärinfektion, tex lunginflammation, som det är någon idé att sätta in antibiotika. Man kan ge receptfri hostmedicin mot hostan men inte utan veterinärens rekommendation. I synnerhet med en så liten hund ska man vara försiktig. Ring veterinären på måndag och kolla? Småhundar kan relativt ofta på trakealkollaps och liknande problem i svalget vilket kan låta som hista/harklingar. Dock borde ju veterinären kollat det med? Ta det lugnt så länge hostan fortsätter, kolla gärna tempen varje dag och undvik att träffa andra hundar. Använd gärna sele istället för halsband om du inte redan gör det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ChristineF
2019-12-15 11:02
#2

Jag skulle lita på veterinären och om fler frågor dyker upp kan du säkerligen ringa och fråga :-) Noskvalster är vanligt och mycket smittsamt, på din beskrivning låter det som det skulle kunna vara det. Om det "bara" skulle vara förkylning (övre luftvägsinfektion) så har ni iaf uteslutit noskvalster genom behandlingen.

Nasat
2019-12-16 19:03
#3

Lona och Christine F tack för era svar ! Har fått en ny tid för en kunnig veterinär på torsdag då ska min vovve få lugnande och undersökas i svalget för säkerhets skull. Allmäntillståndet är inte så illa på honom utan han har aptit och han t.o.m viftar på svansen. Tyvärr fick han dålig mage idag och vi har gett honom risavkok. Men förhoppningsvis återhämtar han sig med magen till i morgon. På torsdag får han sin 2:a noskvalster medicin.

ChristineF
2019-12-18 10:21
#4

Lycka till, hoppas han kryar på sig!

Nasat
2019-12-18 11:40
#5

Har lyssnat på You Tube på hur noskvalster låter och jag tycker att min chihuahua låter så. Ska i alla fall filma min hund innan morgondagens veterinärbesök så veterinären får se och höra hur vovven beter sig.

I alla fall så är allmäntillståndet bra på min hund och han har god aptit så jag känner mig inte såå orolig.😃

Upp till toppen
Annons: