Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 1064 ggr
tk1971
2019-09-02 14:21

Ny chihuahua-ägare?

Jag och sambon överväger att skaffa en chihuahuavalp. Vi har sedan tidigare en lugn Jack Russell-tik på 6 år. Övervägandet är så pass seriöst att vi nyligen besökte en SKK-ansluten uppfödare. Vi fick en god uppfattning av uppfödaren och hennes verksamhet. Hon kommer att para två hundar i september/oktober, så kanske skaffar vi en valp ur den kullen. Vi har haft hund i nästan 20 år, så hundvana finns - men ingen vana av denna ras. Så nu skulle jag vilja ha tips på vad jag ska tänka på - gärna gällande saker som är specifika för rasen. Jag ställde en massa frågor till uppfödaren, men när vi kom hem kom jag på att jag missat att fråga om en rätt viktig sak: hur funkar chihuahuor på vintern när det är -15 -20 grader och en massa snö ute? Klarar de att gå i den kylan? Jackisar är ju rätt robusta små hundar, så jag brukar aldrig klä på henne nåt på vintern 🙄 Och hur tror ni det funkar att ta hem en liten tikvalp när vi redan har en äldre tik hemma? Bomba mig gärna med en massa chihuahua-info nu! 🙂

Annons:
Lena129
2019-09-02 15:39
#1

Jag har 2 korthåriga vavvor, den ena med tunn päls utan ull och den andra med tjock päls. Den med tjock päls fryser aldrig, den andra fryser om det blir för kallt. Om det är minus 20 är jag inte ute några längre stunder men det är sällan så kallt där jag bor. Jag klär bara på den med tunnare päls om vi ska vara ute länge och det är kallare än minus 5-10. En vavva är ju en liten och skör hund i förhållande till andra större hundar. Hur det ska gå i förhållande till din tik kan nog bara du själv svara på.

//

Lena

ChristineF
2019-09-04 10:01
#2

Hej! Jag tycker man kommer rätt långt med tempo och ett glatt humör, vänjer man från början att det kan vara blött och kallt ute så brukar det gå lättare. Ha godissök I blött gräs på sommar/höst och busa lite i snön på vintern, ta med favoritleksaken o kasta. Jag har två långhåriga tikar, de är inte så frusna, men jag använder täcke eller stickad tröja ibland. De likt jag fryser mer när det är blött än kallt, torr snö är sällan problem, utan roligt :) blir det kallare än minus 15, har vi tass-skydd/strumpor att ha på, så kan de stå o nosa länge utan att få ont i trampdynorna. Även bra där det är vägsalt. Vi skulle dock klara oss utan, men de gör att vi slipper springa massa kortrundor och bära över bilväg där salt är. Jag skaffade en 1,5årig tik när min första var 5,5år, inga problem, men tog ett tag innan de blev bästisar. Valp brukar vara lättare, det är liksom inget hot och de flesta hundar är väldigt snälla med de små, men lite uppfostran är normalt :)

Upp till toppen
Annons: