Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1249 ggr
Izzziz
2019-08-04 21:46

Erfarenhet av fall olycka och Vattenskalle?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej skulle ni kunna dela med er av era erfarenheter av vattenskalle och eventuella fall olyckor. Vi har en nu 11 veckors valp som hoppade ner från sängen när han var kissig. Det gick bra men han fick en hjärnskakning men veterinären bedömde att han kunde va hemma på övervak då han visade på konstant bättring. 2 dagar senare får han ett krampanfall och blir inlagd för obs. Får ytterligare ett krampanfall hos dom på kvällen. Det har gjorts en massa med blodprover för lever, njurar, glykos osv osv men ingen röntgen. Dom misstänker eventuell vattenskalle men vet ej egentligen vad det kan bero på. Han blev bättre efter några dagar men är lite lätt neurologiskt nedsatt på höger sida men, leker, äter, sköter sina behov osv. Han gör dock nåt konstigt ljud och låter som en liten miniatyr delfin medans han sätter sig upp och hänger lite lätt med huvudet, men slutar lika snabbt som det kommer och det går att bryta det lätt. Men det låter så märkligt?! Dom påstår att varken röntgen, ultraljud eller ct visar en rättvis bild och rekommenderar MR. Så vi ska boka tid i Helsingborg för detta. Men vad har ni för erfarenheter ang detta? Han har varit dö pigg i rätt många dagar nu men idag har han varit lite mer hängig på kvällen och hela dan har det här delfinlätet kommit och gått. Vet vet ej vad det är? Enligt uppfödaren ska dom visst d kunna kolla vattenskalle med röntgen men enligt evidensia så görs det inte då det som sagt är svårt att göra en rättvis bedömning? Vem har rätt? Känner att röntgen eller ct kommer jag till snabbare än MR väntetiden i Helsingborg? Och ni som haft/har hund med vattenskalle, hur har allt utspelat sig? Trevlig kväll på er. Här kommer en liten bild på lillhjärtat.

Annons:
Jojaton
2019-08-04 22:14
#1

Jag har inte mycket personlig erfarenhet av vattenskalle men jag gick SKKs uppfödarutbildning i våras och vår ena instruktör har fött upp Chihuahuor sen 80talet, hon sa att hundar med vattenskalle sällan/aldrig blir mycket mer än ett år tyvärr. Hoppas det inte är det som är problemet med er lille och att han kryar på sig snart!

Johanna - Instagram

Izzziz
2019-08-04 22:41
#2

Jojaton. Nä veterinären hade inte heller mkt bra att säga om det, inte heller det jag googlade. Jag hoppas såklart på att det blivit en ärrbildning på hjärnan efter fallet och att han då har stora odds att repa sig fint enligt dom isf men dom lät tveksamma till att det skulle vara just det. Som sagt eftersom han har vart bra så har vi hoppats på att det kommer visa just det men nu när han dalat lite igen med hängigheten och balansen lite ikväll så känns det hopplöst igen. Vill inte måla fan på väggen men man kan inte låta bli att ha lite ångest över just den tanken. Tack snälla du ❤️

Upp till toppen
Annons: