Annons:
Etikettvalpar
Läst 5994 ggr
Marsvinethillevi
2019-03-19 08:51

Hjälp! Öppen fontanell

Hej! Min lilla vavva är nu 13 veckor gammal! När jag köpte honom vid 8 veckor så hade han öppen fontanell 3-4 mm. Uppfödaren sa att detta skulle växa igen! Men, jag har läst på lite olika sidor där andra skriver att de aldrig skulle köpa en hund med sådan defekt, att risken är stor för vattenskalle osv.. nu är jag jätte orolig, så rädd att han ska bli sjuk. Hur stor är risken? Har ni en vavva hemma som har eller har haft öppen fontanell? Är 3-4 mm mycket ? Hur stora är riskerna? Tack!

Annons:
ChristineF
2019-03-19 20:17
#1

Hej! Det var inte många år sedan det faktiskt var önskvärt och rastypiskt med öppen fontanell i rasen, så de har funnits länge, men som du säger så KAN det tyda på ohälsa, men är många vavvor som har och haft det utan problem. Det är ändå bra att uppfödare avlar bort den, men det tar lite tid innan målet nås. Min ena tik har öppen fontanell, som en tia ca, hon har inte vattenskalle eller epilepsi och är bortsett från lite höga levervärden frisk. Min andra tik har stängd, hon hade lika stor som din vid 16v och den växte igen :) Tycker inte du ska oroa dig, njut av valptiden! 😊

duwa
2019-10-24 07:32
#2

Hej! Ser att denna tråd inte dagsfärsk men, vill ändå skriva en kommentar om öppna fontaneller an chihuahua. Att många försäkringsbolag inte står för problem som berörs av öppna fontaneller säger en hel del. Chihuahuaringens rasbeskrivning beskriver mycket noggrant att detta är något som ska avlas bort inom ett antal år då det både är diskvalificerande i utställning och avel. Veterinärer är helt emot att man avlar på dessa hundar då det är en defekt som dessutom kan påverka hundens hälsa och liv. Det säger ju sig själv egentligen. Jag köpte en chihuahua som uppfödaren påpekade att hon sålde som sällskap. Detta var helt ok dock talade jag om för henne att jag gärna ställde ut och ev skulle kunna ta en kull på tiken om tiken hade rätt förutsättningar för det. Det var inget problem för henne och jag var väldigt tydlig med att jag ville ha en frisk tik, hon intygade detta med att säga att valpen var besiktad ua. Nåväl, vid besök på djursjukhus i annat ärende på hemmaplan så påpekade veterinären att valpen hade en stor öppen fontanell, 7 mm lång, 5 mm bred. Detta stod inte på besiktningsprotokollet. Jag kan avsluta med att säga att jag anmälde detta till ARN och fick rätt men, att uppfödaren vägrade ta sitt ansvar. Så köp ej med öppen fontanell, besikta valpen själv hos egen veterinär för besiktningsprotokollet är ju tydligen inte alltid korrekt och inte att lita på.

Time waits for nobody

Upp till toppen
Annons: