Annons:
Etiketthälsa
Läst 1400 ggr
Nasat
2019-01-14 16:20

"Snorig" chihuahua

Har för ett tag sedan köpt en vuxen chihuahuahane som är 5 år gammal. Har upptäckt att när han sovit en stund så låter han "snorig" från nosen. Det kommer inte något snor eller annat från näsan och det går över på en kort stund sedan är han som vanligt igen. Vad kan detta vara ? Tacksam för svar !

Annons:
ChristineF
2019-01-15 21:58
#1

Oj svårt att säga, kan vara allt från att det är lite täppt pga värme, till noskvalster. Eller nåt helt annat eller ingenting. Jag skulle rådfråga en veterinär. :) Låter han högt när han är snorig? Är han pigg annars? Hur länge har han haft så?

Nasat
2019-01-15 23:08
#2

Tar nog kontakt med veterinär. Hunden är pigg i övrigt och äter , dricker som den ska. Snorigheten hörs litegrand en liten stund. Hos oss har han haft detta fenomenet ända sedan vi köpte honom. Han blev ju besiktad helt utan anmärkning. Det hör till saken att han är en liten vabba och väger 1,5 kg. Han har en kort trubbig nos.

ChristineF
2019-01-16 10:06
#3

Skönt att han mår bra i övrigt. Okej, det kan ju vara att det är något med trång nos eller slapp gom. Lycka till!

Chinesecrestedlover
2019-01-18 22:34
#4

Kan det inte bara vara så kallade "snorkningar" ? 

Kopierat från: http://www.chihuahuacirkeln.com/halsa/

Inåtvända nysningar

”chihuahuasnörvel”, kvarkningar, snorkningar eller andra snarkande ljud från hundens näsa/svalg

Många chihuahuor får ibland en sorts anfall då de drar in luft med ett snarkande ljud, utan att någon särskild orsak kan påvisas. Dessa så kallade snorkningar är i de flesta fall helt ofarliga för hunden och uppstår oftast när hunden är upphetsad, t. ex när den är väldigt glad. Ibland kan det komma när det är kallt ute, eller när hunden just har druckit vatten. Snorkandet slutar för det mesta av sig självt.

Min lilla tik (blandras; Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke) gör så, hon är väldigt liten och nätt (2 kilo) med liten smal nos. Har gjort så ibland sedan hon var valp (snart 7 år nu).

Nasat
2019-01-21 09:11
#5

#4 Tack för detta info. Kan vara något sådant som min chihuahua har.😃

Caesars_matte
2019-01-24 21:39
#6

Caesar gjorde det för inte så länge sen, fick rekommendationen att avmaska honom, och mycket riktigt så kräktes han upp bandmask! Så prova det och lycka till!

Annons:
[Paranormal team värmdö]
#7

Tack för tipset så gör min hund med

Upp till toppen
Annons: