Annons:
Etikettbeteende
Läst 874 ggr
ChristineF
2019-01-02 12:01

Hur gick det på nyår?

Rädsla för fyrverkerier är tyvärr väldigt vanligt hos våra fyrbenta, så tänkte höra hur det gick för era vavvor på nyårsafton? Skriv gärna nedan och berätta gärna hur ni gjorde för att underlätta och öka tryggheten. Vad funkar? Vad funkar inte?

Annons:
ChristineF
2019-01-02 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Chica är rädd och brukar ha mest problem med att hon inte vågar göra sina behov när vi rastar henne, hon hukar sig och vill bara hem. Om det låter mycket så kan hon även bli skakig och gömma sig inne.  Signe är inte rädd, men hon kan ibland påverkas av hur Chica mår.
I år var nog den lugnaste nyårsafton hittills. Vi var hos våra vänner i deras nybyggda hus (med tjocka väggar!) på landet, få raketer och de som var hördes väldigt lågt. Kunde även rasta innan och efter utan problem. Hade också sällskap av en orädd hundkompis. Detta resulterade i lugna och glada hundar, såå skönt! 😍
Det jag tycker funkar bäst när det gäller lugnande är  Zylkene, de år jag inte gett Chica det har helt klart varit värre. Brukar börja ge det några dagar innan. De hade även ThunderShirt på sig, oklart hur det påverkar men det skadar ju inte.

Skogsvittra
2019-01-09 01:56
#2

Det small lite när jag rastade Vincent och han blev aningens stressad och skyndade hemåt, men inte så stressad som han skulle kunna ha blivit. Han fick sedan tillbringa nyår hos min partners mamma som bor ute på landet bland en massa hästar så där är det inga fyrverkerier. Han ska ha haft det ganska bra och blivit bortskämd med skinka och annat dumt när jag försöker ta ner honom i vikt 🤐


ChristineF
2019-01-09 22:31
#3

#2 Skönt att höra! Haha så brukar det bli när jag lämnar bort mina också, fast jag skickar med nyttigt godis att belöna med 😅

Chinesecrestedlover
2019-01-18 23:08
#4

Sookie

Min ena vovve (Sookie) är skotträdd. Hon är ju visserligen inte renrasig Chihuahua (dock mest lik en "vavva" i sättet/personligheten) men hoppas det är ok att jag skriver ändå. 

Har alltid kört med högt ljud (musik eller och tv-ljud), fönster med gardiner och/eller rullgardiner/persienner för och någonting riktigt gott att tugga på och som också tar en stund att tugga klart på (ex. någon slags öra eller liknande). I hennes fall blir det lammtugg/lammöron eftersom hon har riktigt dåliga tänder (= väldigt få kvar och alla hennes tänder är mjölktänder som går av lätt eller ramlar ut) och inte ska tugga på för hårda saker. 

Ianto

 Rastar flera timmar innan tolvslaget och väntar sedan tills det slutat smälla helt innan jag rastar igen (brukar vara så att jag väntar någon-några timmar efter tolv, beror ju såklart på hur mycket det smäller). 

Märkligt nog så lugnade hon sig inte alls av att från att hon klev innan för dörren här (då hon var 14 veckor) haft en äldre och totalt orädd (för åska/fyrverkerier…han var rädd för allt annat typ. men man kunde rasta honom vid tolv slaget i princip utan att han skulle ha brytt sig alls) hund som stöd.

Ianto (också blandras med Chihuahua i sig men mer lik en Chinese crested  till sättet/personligheten) däremot som kom hit (som 8 veckors valp) då endast Sookie fanns som stöd (eller i detta fallet inte)…är inte märkbart brydd av att det smäller. Han kan reagera för att hon reagerar…men det är sällan… konstigt hur det kan bli, haha. 

Detta nyår gick ganska så bra tycker jag. De låg båda och tuggade på sina stinkande godbitar och var nöjda😂. Sookie reagerade lite när det smällde som mest och musiken och tv-ljudet inte lyckades överrösta fyrverkerierna helt, men det var inte så farligt. Det smäller tack och lov varken speciellt mycket eller länge här där jag bor nu (där jag bodde tidigare smällde det i flera timmar längre…inte så najs med skotträdd hund).

ChristineF
2019-01-20 16:18
#5

#4 Självklart får du svara ändå! :D sötnosarna! Det är jobbigt med skotträdd hund, mina låter lika dina i sättet. Både för och nackdelar med att de inte tar efter varandra. Önskar Chica kunde kolla på Signe som inte bryr sig och ta efter. Men skönt att Signe sällan påverkas av Chica. Skönt att det gick relativt bra i år iaf! Lite gottis underlättar alltid :)

Upp till toppen
Annons: