Annons:
Etikettallmänt
Läst 667 ggr
Bubbelgum_lover
11/24/18, 9:00 PM

Tik elr hane??

Hej! Jag har tänkt att skaffa en liten valp 2019 och jag undrar, tik elr hane? Vad föredrar just du och varför? Jag vill gärna ha en trogen individ och undrar då om könet då spelar roll? Min familj har redan två hundar och det är en hane och en tik och man ser stora skillnader på dom. Tillexempel tiken skyddar min mamma från minsta lilla, kan gå lös och blir helt hysterisk när mamma åker iväg. Medans hanen är hur gosig som helst dock väldigt långsur men väldigt kelig nu efter hans kastrering. Så min fråga kan ni hjälpa mig? Jag står mellan raserna Chihuahua eller pomerien (stav). Har ni egna erfarenhet mellan tikar och hanar mellan just dessa raser så hjälp mig gärna! Tack på förhand

Annons:
Travis D
11/24/18, 10:03 PM
#1

Tik, mer mogna, dock löper dom :)

ChristineF
11/25/18, 2:47 PM
#2

Jag tror inte personligheten sitter i könet, utan att det är individuellt. 🙂 Däremot så kan ju hormoner påverka och t.ex. få en hane att markera revir inne, yla om en tik i grannskapet höglöper samt göra utfall mot andra hanar. Men inget av detta behöver hända, även om det verkar rätt vanligt. Tikar kan må dåligt vid löp och bli skendräktiga, men det behöver inte heller hända. Jag kan tycka det är enklare med hormoner två gånger om året istället för hanar som är redo för valptillverkning jämt ;-) Men som sagt så finns många hanar som är obrydda.
Har två tikar som är väldigt olika, med sina för- och nackdelar, men båda är extremt snälla och roliga följeslagare. Tyvärr har jag fått kastrera båda på grund av ohälsa i samband med löp samt "påbörjan" till livmoderinfl., men de mår jättebra nu iaf.
Tycker du ska gå på personlighet, hälsa på kennlar, se hur tik och övriga hundar beter sig och när det är dags: välj en valp på är framåt och kontaktsökande 🙂

Upp till toppen
Annons: