Annons:
Etikettchihuahua
Läst 2694 ggr
Anastária
2018-11-16 13:53

Hjälp! Ej rumsren Chihuahua

Halloj

Jag skulle vilja ha lite tips gällande min Chihuahua hane på 4 månader. 

Han har sedan början han kommit hit kissat och bajsat inne, jag hade överseende med det när han var valp då olyckor så lätt händer när dem inte har någon vana att gå ut.

Men så tills nu så håller han fortfarande på att göra ifrån sig inne, har fått kasta alla hundbäddar, m.m då han kissar ner dem så förskräckligt att det inte går att tvätta bort lukten. 

Samma sak gäller kläder, då min sambo har en tendens att lägga dem på golvet innan han lägger sig så är dem liksom förstörda morgonen därpå.

Jag går ut med honom varannan timme, samt sent på kvällarna och går inte in förrän att jag sett att han gjort både det ena och det andra. Men trotts det så sätter han sig ändå och skvätter eller klämmer ut någon kvarvarande korv bara ca efter en halvtimme vi kommit in. 

För bara en halv månad sedan så var han faktiskt jätteduktig, han kissade sällan inne, (bara om vi inte hann ut tillräckligt tidigt på morgonen) utan kunde hålla sig mer eller mindre en hel natt. Han fick sova i sängen och på så vis hade jag kontroll av vad han gjorde på natten. 

Men så en dag så började allt om igen värre än någonsin, han kissade i sängen så där får han nu inte vara längre, samt kissar på alla mattor, går runt och skvätter och skiter precis överallt att jag blir vansinnig av att torka allting. 

Han har alltid fått beröm för han gjort saker ute och har aldrig bestraffat honom men nu vet jag inte om det är just det som han måste få eller vad är det som krävs?
Kommer det bli bättre efter att jag kastrerat honom?
Vill ju gärna inte leva såhär i 15 år till…

Snälla kom med tips på hur ni gjort med era hundar som inte varit rumsrena, jag tappar snart vettet.

Annons:
Honestyisdead
2018-11-16 14:15
#1

Han är bara 4 månader. En del hundar tar det 9 månader för eller längre för innan dom är helt rumsrena.

Du ska inte bestraffa honom. Du får ha tålamod.

Anastária
2018-11-16 15:00
#2

#1 Fast jag fick höra att just Chihuahua inte brukar bli rumsrena.
Våra tidigare hundar har förstått grejen och blivit rumsrena direkt efter 3 månader, just därför som jag är orolig bara.

Honestyisdead
2018-11-16 15:19
#3

Som sagt, 4 månader är ingenting. Var ihärdig och håll koll på valpen så du kan lyfta ut honom när du ser att han ska sätta sig inomhus.

Honestyisdead
2018-11-16 15:21
#4

Och kastrering hjälper inte mot att hunden bajsar och kissar inomhus.

Maria
2018-11-16 15:31
#5

Min första hund blev inte rumsren helt förrän han var över 6 månader. Vi bodde i lägenhet på 5 våningen och det var inte alltid så lätt att vara snabb efter måltid. Han bajsade och kissade i hissen ibland så jag fick ha papper och trasa med mig🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena129
2018-11-17 16:17
#6

Stackars dig!! Min kille på 4.5 månad är rumsren. Fick din valp gå ut hos uppfödaren? Tror det har stor betydelse. Min kille visste att man ska göra ifrån sig ute från dag 1. Vissa hundar har en omogen blåsa som gör att det tar tid att sluta kissa inne. Men han ska ju inte behöva gå utifrån och in och bajsa… Vi är ute minst 3 timmar varje dag och går varje dag i skogen där min grabb får springa lös. Sen in och 10 minuter efter varje promenad ut igen för ibland har han glömt bort att han är kissnödig. Efter det håller han sig i flera timmar. Det finns ju inte mer att göra än att hitta ett mönster för just sin hund och ta ut en valp ofta. Och ta bort sådant från golvet som är mysigt att kissa på. Om uppfödaren använt tidningar eller pads skulle du kunna prova att lägga ut några sådana och se om du kan styra kissandet och bajsandet mot det så det blir enklare.

//

Lena

Annons:
Sjuttan
2018-11-18 08:13
#7

Förstår att du har det jättejobbigt. Jag tycker inte att det låter normalt. Som ovanstående skriver ska han ju inte göra ifrån sig inne när han nyss varit ute. Att dessutom kissa på kläder dom ligger på golvet är svårt att förstå. Om han vore vuxen och hade ett onormalt stort revirhävdande hade det varit mer begripligt. Under de 20 år jag hade uppfödning av dvärghundsras stötte jag aldrig på det här problemet, så det är knappast vanligt. Om jag vore du skulle jag nog kontakta någon expert på beteende. Hoppas du får någon rätsida på problemet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Anastária
2018-11-18 12:40
#8

#6 
Tack för alla svar. Ni är otroligt hjälpsamma ska ni veta.

Men svar till nr 6:
Uppfödaren hade hundarna i en hage både ute och inomhus och där fick dem vara om dagarna med växlande att gå ut och in,  dem hade inte mer frihet än så.   
Jo, jag fick ju somsagt slänga hans favoritbäddar då det var en favoritgrej att skvätta på. Han har inget riktigt favoritställe där han sätter sig utan det kan vara precis varsom där han finner sig. 

Har däremot gått ut ännu oftare med honom och än så länge har han bara gjort ifrån sig två gånger inne. 
Har även begränsat hans frihet i lägenheten, så han får inte vara i sovrummen längre fram tills dess att han blir rumsren. 
Vi får väl hoppas att det går mot bättre tider!

Honestyisdead
2018-11-18 12:50
#9

#8 Det kan inte vara UVI?

Annars är jag övertygad om att det blir bra till slut. Känner flera vavvor som är rumsrena. En av dom var dock runt året när det helt slutade med olyckor.

#7 Det är inget ovanligt alls att valpar gör ifrån sig inomhus direkt efter promenad. Så jag påstår att det är normalt. Bara att läsa inlägg från oroliga mattar och hussar på i fokus.

Det enda som ts behöver kolla upp är uvi.  Någon annan expert behövs inte. Det är inget konstigt och det är en valp.

ChristineF
2018-11-18 21:05
#10

Hej! Som de andra säger är det ju en valp och beror inte på hormoner (än) , så kastrering lär inte hjälpa. Det är nog en kombination av att han inte fysiskt kan hålla sig och att han inte förstår än. Det kan ta tid, men med tålamod så kan alla friska hundar oavsett ras bli rumsrena. Viktigt att göra rent med medel som tar bort lukten, lätt hänt att det blir en ond cirkel om hunden känner att det luktar toa inne. Finns t.ex. urine off eller piss off medel i djuraffärer. Begränsa ytan inne med kompostgaller/grindar så han inte kan smita undan, lär dig se mini-tecken på att det är på gång och skynda ut! :) Sen belöna ute och ha tålamod. Lär in "gå o kissa/bajsa" genom att säga det precis när de gör ifrån sig, är väldigt smidigt att kunna påminna när de glömmer göra sitt på grund av allt annat spännande utomhus. Min ena tik blev 100% rumsren först vid ca 9-10 månader, när hon löpt första gången. Helt pålitlig sen dess, snart 9år.

Upp till toppen
Annons: