Annons:
Etikettbeteende
Läst 1965 ggr
gudilondon
9/18/18, 10:11 PM

Biten av en chihuahua

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har idag blivit biten av en chihuahua. Det hela skedde i källargången då jag kom gåendes med min tvättkorg.  Mannen som jag förmodar är ägare till tre av dessa hundar stod och väntade på hissen då jag gick förbi. Plötsligt hoppar den ena av hundarna upp och bet mig på skenbenet. Helt oprovocerat! Jag bara gick förbi.

Jag har ett stort sår som förmodligen kommer att klippas upp. I såret finns det märken av tre tänder. Det har blött ymnigt. Det blödde så mycket att det rann ner på golvet i källaren. Mannen som har hundarna sa inte ett ljud - inte ett smack. Jag frågade om hans hamn och det fick jag.

Efter en stund då jag fick någorlunda stopp på blodet åkte jag upp till honom bara för att kolla att han gett mig rätt namn och adress, och så var fallet.

Jag klargjorde för honom att jag gör en polisanmälan och att han får betala mina räkningar. Han nickade samtyckande.

Han brukar rasta sina tre hundar här på gården och varje gång han kommer med dem så hör man. De skäller och går på. Andra hundägare tar en omväg och vill inte möta dessa marodörer.

Ni som har dessa hundar - jag undrar vad det är för fel på dem? Ska man verkligen få behålla en hund som biter? Jag vill gärna höra era synpunkter.

Annons:
JoannaLi
9/18/18, 10:25 PM
#1

#0 Vad tråkigt att detta hänt dig! Jag hoppas att det läker fort, och att ärendet går smidigt. 🤗 Det var extremt felhanterat av ägaren, både hur han bemötte dig och vilken situation han satte hunden i. 

Det är klart att man ska få behålla en hund som biter! Men ägaransvaret säger ju att man ska hindra hunden för att orsaka skada, så antingen håller man hunden ur de situationerna, eller så har man munkorg. Om detta till exempel hänt upprepade gånger så kan hunden beläggas med munkorgskrav av polisen när du anmäler. 

Alla hundar kan bita, och det finns situationer som skulle få vilken hund som helst att bita. Däremot finns det hundar som har en lägre bittröskel = lättare att bita, och där får man tänka till både en och fjorton gånger extra, vilket jag inte tror att din granne gjort. 

Jag har två hundar, väldigt olika, men som jag skulle kunna tänka mig att de kan bita. Den ena har bitit mig i frustration när han blev påhoppad av en hund, den andra har faktiskt bitit en människa på riktigt, fast innan han kom till mig. Den första har en så kallad hög bittröskel (det tar lång tid/mycket provokation innan han biter) men stort allvar (när han blir arg så blir han arg på riktigt). Så han hade kunnat bita i en allvarlig situation, och då bita ordentligt. 
Den andra har låg bittröskel (krävs lite för att han ska ta till tänderna) men lågt allvar (han blir inte så arg). Så han hade kunnat bita för mindre provokation, men då inte bitit så allvarligt. 

Detta är något som jag bär med mig i alla situationer jag har hundarna med mig i. De kräver olika eftertanke och olika hantering. Hittills har de inte bitit någon med mig, eller ens kommit nära. Ändå hänger munkorgar till båda i garderoben, för ibland kommer det situationer där risken är högre än andra gånger, och man kan vilja vara extra säker. Till exempel när jag åker tåg med Arrak (hög bittröskel) eller när jag åker till veterinären med Ossa (låg bittröskel). Allt möjligt går, men man får ligga steget före och tänka igenom. 

Jag skulle egentligen inte säga att det är fel på någon av dem. Arrak är osäker kring folk och hundar, som gör att han kan gå igång i allvar, men det handlar egentligen inte om det. Ossa har stor integritet och personlig bubbla, men det handlar egentligen inte om det heller. De är hundar helt enkelt. Hundar kan bita.

gudilondon
9/19/18, 12:26 AM
#2

Tack för informationen. Då behöver det inte bli så drastiskt. Jag vet ju inte om det hänt förut. Han verkade ta det hela med ro, så det kan ha hänt förut. Munkorg på hunden låter som ett bra alternativ.

Du låter som en mycket bra och klok hundägare. Kanske denne man (61 år och ensam) inte vet något om hantering av hundarna. Kanske hundarna skulle vara hos någon annan, en med mer känsla och förnuft.

gudilondon
9/20/18, 11:33 AM
#3

I går var jag till Vårdcentralen och fick såret rengjort. Det blödde fortfarande ymnigt. Bettet är djupt men fördelen med bettet är att där inte är söndertrasade vävnader utan det gick lätt att göra rent. Runt såret växer det fram ett rejält blåmärke. Jag fick med mig några förband som är antibakteriella och som jag ska byta .  Nu är blodet stoppat och jag kunde göra rent med Alsolsprit. 

Jag fick också en stelkrampspruta eftersom jag inte har fått någon sådan vaccination förut. 

Kostnader för detta besök inklusive taxi gick på över 400 kronor. Detta ska jag kräva hundägaren på omedelbart. Läkaren sade till mig att jag ska kräva skadestånd och detta tänker jag göra. Ska bara kontakta mitt försäkringsbolag först. 

Jag hoppas att alla ägare till dessa hundar ser vad de kan ställa till med om man inte är observant. Man ska inte som medborgare behöva vara rädd att bli hundbiten enkom för att dessa små hundar känner sig små och ska hävda sig. Jo, jag har läst en del om dessa. De är söta, men de är djur och hundar.  Dessa hundar är så långt ifrån vargen man kan komma och då måste det bli fel någonstans. Kanske det finns oseriösa uppfödare som utnyttjar trenderna att dessa "söta knähundar" är populära just nu. Många kändisar har ju sådana i sina handväskor gudbevars!

Lena129
9/20/18, 5:35 PM
#4

Jag har 2 chi och deras hörntänder är små så dom kan nog inte bita så där jättedjupt? Dessutom har dom små munnar och inte kan dom orsaka så där väldigt stora skador krakarna. En chi lever ett tufft liv med fara att dödas av andra djur dagligen. Jag tycker det är jättesynd om dig att du blev biten helt oprovocerat för man blir ju rädd och arg även om hunden är en pytteliten en. Chihuahuor är också hundar och har lika mycket varg i sig dom de flesta andra raser. Gränser, stimulans, motion m m - det är ingen skillnad. Sen är rasen känd för sin stora kärleksfullhet och vill sina ägare allt gott i världen. Kanske uppfattade hunden dig som ett hot mot husse? Kanske behöver husse att bli pratad med av någon hundkunnig person och hjälp mer än skäll? Även om han borde ha sett till att du inte blev biten. Förstås.

//

Lena

Skogsvittra
9/21/18, 4:40 PM
#5

Men gud, hur kan det ha blivit så djupt?! Jag har blivit biten flera gånger av min chi (han kommer då från en väldigt trasslig bakgrund) och det har bara blivit pyttehål som blöder litegrann  när det väl gått hål. Nej usch, känner med dig. 

Som tidigare poster nämnt antar jag att de sett dig som ett hot och har låg tröskel. Vissa hundar visar inte jättemycket tecken innan de hugger heller. Min egen herre är väldigt artig och visar extremt tydligt att "nu biter jag snart". Det går inte att veta utan att ha varit där. 

Ägaren o andra sidan hanterade det helfel - hur kan han inte ha sagt någonting? Om han vet att det kan hända, varför inte hålla avstånd, varna, osv, bara kommunicera? Herregud. Jag blir så provocerad av alla hundägare som inte kan visa respekt eller ta ansvar.


gudilondon
10/19/18, 11:59 PM
#6

Nu först har den sista sårskorpan fallit av.  Så fort såret blev torrt har jag låtit det vara "fritt" från bandage. Det har tagit lång tid men å andra sidan har det läkt inifrån. Nu har jag ett mycket bra läkekött som kanske bidragit till att det gick så smärtfritt. Jag fick också lite pengar av ägaren - som inte är ägare utan bara passar dem till sin syster. Vi gjorde upp i godo. 

Kort därefter så bevittnade jag att den ena hunden attackerade en dvärgschnauser och det blev ett himla liv på gården.

Det verkar som att  han har lämnat hundarna från sig. Jag har inte hört dem sedan attacken på den andra hunden, så kanske hans syster har tagit dem till sig igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: