Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 906 ggr
Caesars_matte
2018-07-17 07:15

Sommarfrisyr, raka eller inte raka?

Hur mår era långhårsvavvor nu i sommarhettan? Caesar mår jättedåligt varje dag, vi får kyla honom flera gånger. Han hatar vatten och att bada, så det är bara tortyr för honom.

Funderar på om han skulle vara hjälpt av att trimmas kort? Eller är det jättedåligt för pälsen? Vad säger ni med erfarenhet av hundar?

Annons:
ChristineF
2018-07-17 20:46
#1

De är lite trötta, men funkar ändå att svalka med bad och dusch. Inte så förtjusta i dusch, men går fort och håller rätt länge. Promenad tidigt morgon o sen kväll, men nu när det är extremt varmt blir det inte så långt. Finns ju kyldynor, fläktar och kylvästar att ta till med. Ge frysta råa köttben, hundglass och otinat färskfoder eller fryst mjukmat kyler lite från insidan :-) Jag har hört lite olika, normalt sett så ska pälsen (underull och täckhår) skydda mot både kyla och värme så i vissa fall kan det bli värre att trimma ned. Har dock hört många som ändå upplever att hunden mår bättre efteråt, så det är nog från hund till hund.

[Wijnja]
2018-07-20 04:26
#2

Mina är jättetrött badar min två gånger om dagen

Caesars_matte
2018-07-23 19:32
#3

Tack för svaren! Jag har börjat frysa in små "glassar" till honom, har vetat om tipset men bara inte kommit mig för att göra det. Godisbitar i vatten blandat med lite mjölk (han älskar mjölk) som jag fryser in. Har också hört att man inte ska klippa pälsen, men tänkte ändå höra mig för bland andra :)

Han blir duktigare och duktigare på att lägga sig på bra ställen, så det finns kanske hopp!

Upp till toppen
Annons: