Annons:
Etikettaktiviteter
Läst 1525 ggr
Super_dog
2018-07-09 20:41

Kan chihuahua fjällvandra?

Jag blir snart ägare till en chihuahua och undrar om de klarar av att vandra i fjällen? Jag har själv vandrat flera gånger med då utan hund. Tacksam för svar

Annons:
Calcifer
2018-07-09 20:51
#1

Förmodligen om det inte är för kallt eller varmt väder och du kan bära den av och till om du tänkte vandra långt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ChristineF
2018-07-10 11:29
#2

Hej! Härligt att bli med chihuahua! Vuxen eller valp? :) Alla friska pigga hundar som fått bygga upp en kondition och muskler klarar att vandra, sen beror det ju som sagt ovan på väder och avstånd. Se till att kolla hundens knän och övriga hälsa hos veterinären innan, träna och sakta bygga upp inför vandringen och väl där ta pauser, erbjuda vätska, mat och vila. Finns bra ryggsäckar med hål och koppelhake för små hundar. Se till att ha en skön sele på hunden och lite längre koppel kanske. Vet att vissa har tasskydd/mjuka skor vid vandring.

Super_dog
2018-07-10 20:41
#3

Det är en vuxen på 1,5 år Jag ska kolla knän och det innan Tack för tips

Chinesecrestedlover
2018-07-11 15:36
#4

Hej!

Läste någon artikel i någon hundtidning…kommer varken ihåg vilken tidning eller vilket år…men kommer ihåg att artikeln handlade om någon som vandrat med sina typ. 8 chihuahuor eller hur många de nu var. Så att vandra lär gå alldeles utmärkt. Hundar blir ju inte trötta av att gå direkt (förutsatt att de är friska osv. och vuxna då naturligtvis) så spelar nog mindre roll hur stor hunden är och mer roll hur pass vältränad den är m.m. Tror säkert att du kommer behöva vila innan hunden… så ut och vandra du 😃 

Jag vandrade inte direkt…men gick väl 4-5 timmar i sträck (i hans takt då) med min förra hund (en Chinese Crested som dessutom hade en del problem med bakhaserna) vid många tillfällen. Han trivdes bra med det och hade säkert kunnat gå längre…men jag ville hem och vila, äta osv. haha. så en helt frisk hund ska du inte ha några problem att gå med. Nu går jag tyvärr inte såna promenader längre eftersom jag skadat mig, men hade inte tvekat om jag kunnat (att gå med mina två små jag har nu menar jag). 

Lycka till både med hunden och vandringsplanerna!

Mvh/Chinesecrestedlover

Lena129
2018-07-12 11:30
#5

I höstas under höstlovet vandrade min chi 7-8 timmar ena dagen och 4 nästa. Hon var inte ett dugg trött. Hon klarar att jogga 1 mil också. Det är tuffa hundar som klarar mer än vad man tror.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: