Annons:
Etikettvalpar
Läst 1183 ggr
belton
5/27/18, 7:57 PM

Hjälp oss med lille Belton

Hej, jag och min sambo har äntligen köpt en liten chihuahua! han är 4 månader gammal och är en riktigt nyfiken liten kille som är helt underbar. Han går bra i koppel, han kan gå i statens centrum med massa folk,andra hundar, småfåglar och det är inga problem. Vi har två katter som båda är sju år gamla och det funkar inte alls att ha honom lös nära dom. Ligger katterna i sitt träd och vi håller honom i famnen så morrar han inte, ligger katterna i sängen och han är en bit ifrån så morrar han inte. men har han fri tillgång till sovrummet där dom ligger eller om dom kommer ut i vardagsrummet så jagar han dom och skäller. Hur ska vi gå tillväga nu? 

vi har haft han kopplad inne och låtit honom gå nära,men katterna vill inte vara nära honom eftersom att han har jagat dom förut. vi har ett kompostgaller som skärmar av sovrummet men så fort han ser dom där inne så skäller han. 

Tack på förhand.

Annons:
ChristineF
5/29/18, 4:50 PM
#1

Hej!
Hur länge har ni haft honom? Tänkte om det är nytt och spännande eller om han hållt på en längre tid? Jag skulle nog fortsätta med kompostgaller och se till att katterna har gömställen dit valpen inte kommer åt. Hur reagerar katterna, blir de rädda eller bryr de sig inte? Vill valpen leka (få igång katterna genom morr, skall och lekinviter som att vifta svans, smyga och stå med rumpan upp) eller vakta (stel i kroppen, rynkad nos och springer rakt på)? Det sistnämnda kan ju även vara tecken på osäkerhet.. Svårt att ge råd utan att ha sett kroppsspråket. En lösning som funkar för alla beteenden är väl att belöna lugnt och trevligt beteende hos valpen med godis, beröm och mys. För att hinna bättre kan jag rekommendera klickerträning. 🙂
Hoppas det lugnar ner sig snart!

belton
5/29/18, 7:15 PM
#2

Vi har bara haft honom sen i fredags. problemet var att jag bara släppte in honom i lägenheten utan att tänka på katterna. så han jagade in dom under sängen och skällde, så dom är lite osäkra på honom. 

han viftar på svansen och vill leka, han är uppväxt med 5 andra chihuahuaor, så han är ju van vid lek. Igår hade vi honom i sängen med katten, han låg på min mage och katten på sambons mage. jag såg till att få all uppmärksamhet och det fungerade bra. Planen ikväll är att fortsätta likadant och låta honom sova ensam i vardagsrummet (jag har sovit på soffan med honom än så länge) 

jag ska kika lite på det här med klickerträning, låter intressant.

Lena129
5/30/18, 4:45 AM
#3

Vissa katter tar det flera månader upp till ett halvår innan dom accepterar varandra. Jag röstar också på kompostgaller plus hyllor eller annat högt där katterna kan sitta och titta på valpen. Valpen måste avleda om den skäller på katterna och leka någon annan rolig lek. Det kan ta lite tid men det är vanligen inga svårigheter att vänja hund och katt vid varandra. Lycka till!

//

Lena

belton
5/30/18, 9:48 AM
#4

En liten uppdatering då: Kompostgallret är borttaget efter gårdagens framgångsrika KBT träning med djuren. Belton sprang efter den ena katten men utan att skälla eller morra. Nu ignorerar han katterna och ligger i en tvätthög och tuggar på sitt ben.

ChristineF
5/30/18, 10:19 AM
#5

Skönt att det går framåt!

belton
5/31/18, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag kom på att jag inte delat med mig av bild på våran lille virvelvind! 

Sen tänkte jag spara den här tråden om jag har några vidare frågor, så slipper jag starta en ny tråd varje gång det blir frågetecken.

Annons:
ChristineF
6/1/18, 4:25 PM
#7

#6 Vilken sötnos! 😍

belton
6/1/18, 6:54 PM
#8

Ja, han är helt underbar! ❤️

Jag har en liten fråga: när vi är ute och går och vi möter andra hundar så blir belton helt galen och skäller och skäller, det är inte aggressivt utan mer osäkerhet/lekfullt. Jag är ny som hundägare så jag kan inte riktigt tolka hans kroppsspråk ännu. Men jag får ingen kontakt med honom alls. om det är andra människor/fåglar eller något annat jag inte vill att han ska lägga fokus på kan jag distrahera med godis eller lek. men inte när vi möter andra hundar. Hur gör jag bäst för att få kontakt med honom? Det känns som att jag har prövat det mesta nu.

ChristineF
6/2/18, 9:50 AM
#9

#8 Låter som osäkerhet. Det jag tycker gjort mest är att gå hundkurs med jämna mellanrum, vi gick valpkurs och sedan hundmöteskurs med Chica när hon var valp/unghund. Sen har vi gått kurser för skoj skull, som t.ex. Kantarellsök. På hundmöteskurs fick vi iaf lära oss skvallerträning, googla eller kolla Youtube för mer info :-)

belton
6/3/18, 2:17 PM
#10

Okej, vi har kikat runt lite på kurser här i södertäljeområdet, men det verkar dåligt med det, men runt midsommar skulle det bli en ny kurs så vi gör vårt bästa fram tills dess!

ChristineF
6/4/18, 9:54 PM
#11

Ok! Man kommer rätt långt med miljöträning och kontaktövningar :-)

Lena129
6/9/18, 6:38 PM
#12

Rom byggdes inte på en dag. Njut av första tiden med valpen! Allt löser sig så småningom. Allting är ju helt nytt för både honom och er! Oroa dig inte.

//

Lena

Lena129
6/9/18, 6:38 PM
#13
Annons:
Sjuttan
6/26/18, 10:49 AM
#14

Kanske lite sent inlägg men jag skulle tänka så här. Hitta på något annat som tar all hans uppmärksamhet när han ser annan hund och skäller? Kanske slänga en favoritleksak på marken framför honom? Lite större sak som en trasdocka tex. Kanske gnida in dockan med lite leverpastej för att den ska bli extra intressant? Eller en papperspåse med starkt doftande godis i, typ en tunn skiva korv. Det finns säkert lämplgare saker men du förstår säkert hur jag tänker. Vore kul att höra hur det går.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

koppargaller
7/8/18, 11:15 PM
#15

Googla på skvallerträning, brukar fungera bra vid hundmöten.

Upp till toppen
Annons: