Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 851 ggr
Caesars_matte
2018-04-18 17:14

Hundar och värme

Ni som har många års erfarenhet av hundar, hur ska jag tänka kring värmen? Caesar är långhårig och svart, blir ju såklart varm av solen. Men han verkar inte instinktivt begripa att han borde söka skugga utan ligger bredvid mig när jag är ute, och flåsar och har sig. 

Kan jag lita på att han själv förstår eller är han bara korkad och är det jag som ska styra och ta in honom? Han kan inte stanna inne och jag är ute, han vill vara nära mig hela tiden.

Annons:
ChristineF
2018-04-19 11:07
#1

Det där verkar variera väldigt mycket! Jag har hört om hundar som legat i solen och fått värmeslag med veterinärvård som följd, men de flesta verkar kunna reglera det. Mina lägger sig i skuggan efter en kort stund i solen redan nu på våren. Om du misstänker att han inte vet sitt eget bästa så finns kylvästar, kyldynor och även silverduk som du kan lägga över bur/väska om han kan tänka sig att ligga där. Annars får du väl försöka skapa skugga på något vis intill dig. Se till att ha vattenskål så han kan dricka ute och ta vatten på tassar, bröst och huvud ibland.😍

Caesars_matte
2018-04-20 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har inte vågat låta honom vara ute så länge för att "testa" honom, men han verkar korkad ;)
Han KAN gå in, jag sitter på vår balkong i solen, men han vägrar gå ifrån mig. Lägger jag honom under bordet hoppar han upp igen på soffan. Jag får helt enkelt fortsätta som jag gör, vill inte att han ska få värmeslag (har haft det själv en gång).

Upp till toppen
Annons: