Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 2225 ggr
[Allt]
4/11/18, 1:54 PM

Passar Chihuahua mig?

Hej! 
Det är så att jag äntligen ska bli med valp och jag har fastnat för rasen Chihuahua, jag har dock lite frågor om rasen, så jag tänkte att jag skriver här och ser om någon har svar på mina frågor. 🙂

Jag har fastnat för just denna ras eftersom att jag har en diagnos och behöver en ras som kan nöja sig med att ta det lite lugnare ibland och med lite lugnare så menar jag att vovven får nöja sig med en långpromenad om dagen (självklart också några kissrundor) och kanske lite godissök, dessa perioder brukar oftast bara hålla i sig i några dagar, en eller två gånger i månaden. 
Jag vill ha en liten ras eftersom att jag tycker att det är enklare att resa med en liten hundras. 
Jag kommer att aktivera hunden med långa promenader, godissök, lydnad på hobbynivå och fjällvandring i framtiden. 

Nu till mina frågor: **

Tror ni att denna ras passar mig? 

Jag bor i en lägenhet där det är väldigt strikta regler om att hunden inte får skälla, är Chihuahua en extremt skällig ras? Går det att träna bort isåfall? Att den skäller när det knackar på dörren eller om den hör något i trapphuset osv.  

Kan en Chihuahua fjällvandra? Om man tränar upp den innan. 

Det jag verkligen oroar mig för är skallet. Om den nu är väldigt skällig, vet ni någon liknande ras i samma storlek som kanske passar mig bättre? **

Med vänlig hälsning Allt! 🙂

Annons:
[Tilde]
4/12/18, 4:44 PM
#1

Chihuahuor är väldigt anpassningsbara, men de har mycket energi så bered dig på lek och bus om ni inte är ute mycket vissa dagar. :) De kan absolut vandra om vädret tillåter. Annars är de ju väldigt lätta att bära om de inte skulle orka, haha.. Eftersom de är larmande hundar så har de lätt till skall, ja. Hur lätt är nog individuellt. Min Mocha skäller om han hör ett konstigt ljud (t.ex. snö faller från taket) eller om någon ringer på dörren. Han blir dock snabbt tyst om jag säger åt honom. Det verkar konstigt att hunden inte får skälla alls? Folks barn skriker ju och grannar håller fest ibland med hög musik.. en hund som skäller i några sekunder kan ju inte vara någon fara? I så fall är jag osäker på vilken liten ras som finns med samma energinivå och personlighetsdrag men som inte är larmande… får undersöka saken!

ChristineF
4/12/18, 6:35 PM
#2

Jag tycker absolut att rasen kan passa, det låter som bra aktivering! 🙂Så länge en chihuahua är frisk (kolla knäna vid ett år innan du ökar aktiveringen + öka chanserna för friska knän genom att köpa från nollade föräldrar/släkt) så är de lätta och bra byggda i kroppen för rörelse. Det finns kennlar som avlar på hundar som är mer aktiva, t.ex. i agility eller viltspår, dessa brukar också vara aningen större (ex. 2,6kg istället för 1,9kg). De små är såklart pigga rackare de med, men jag upplever lite mer kraft i de lite större. Långhår håller oftare värmen bättre än korthår. Men det finns säkert många undantag både gällande vikt och päls! :)
Jag har hört om flera som fjällvandrat med sina vavvor och de orkar gå långt, om de skulle behöva vila emellanåt så finns det jättefina ryggsäckar med koppelfäste och hål för huvudet, bland annat på arken zoo. Funderat på att köpa själv 😃
De flesta chihuahuor jag känner (inklusive mina) skäller på dörren tills man öppnar, men sällan annars. Om något väldigt konstigt låter, så kan de på sin höjd morra lite, annars är de tysta inne. Skäller inte vid lek heller. Det är absolut en träningssak och med t.ex. skvallerträning så kan man komma riktigt långt! Men det finns ingen garanti för en heelt ljudlös hund, oavsett ras. 😉 Jag har också svårt att tänka mig att det är så strikt, föreningen kanske varit med om hundar som blivit lämnade ensamma och skällt hela dagen/natten? Jobbar/pluggar du eller är du hemma?

[AlltNr2]
8/7/18, 1:01 PM
#3

Hej! Jag tog bort min Ifokusanvändare för ett tag sedan och så kom jag ju på idag att jag hade gjort ett inlägg här på Chihuahua! Så då skaffade jag en ny. 🙂

#1 Tack för ett bra svar. Hm, frågan är om jag orkar med en massa bus och lek de dagarna som är värst… samtidigt så kanske det är en bra grej när jag vet att jag måste aktivera hunden de dagar som jag mår dåligt, då kanske jag kommer ur det fortare. Jag får fundera på det. 🙂

#2 Tackar för ett bra svar. 😃Tror du att en vavva som är avlad på mer aktiva linjer passar mig bättre än en ''vanlig'' Chihuahua? Eller tvärtom?
Anledningen till att det är så strikt är för att jag bor på ett boende, man har dock en egen lägenhet. Jag är hemma på dagarna men planen är att jag ska försöka å praktisera och då får hunden vara hos antingen min mormor, på hunddagis, hos en dagmatte eller följa med mig, det beror på vart jag praktiserar. 🙂

Jag har några frågor, jag har läst att Chihuahua kan få svårt att andas när de blir uppspelta och att man då måste hålla handen på deras nos för att de ska kunna andas igen, är detta något som ni har upplevt med era vavvor? 

Och så är det ju det här med skallet igen…. skäller era på andra hundar när ni är ute och går? Jag är verkligen jätte orolig över detta med att den ska skälla inne så jag måste sätta mig och fundera på om detta verkligen är rätt ras för mig just nu. 

Med vänlig hälsning 😃

Lena129
8/17/18, 9:22 AM
#4

Alla raser har ju sina problem och sina beteenden. En del handlar om arv och ras och en del om uppfostran och miljö. Om en hund absolut inte för skälla så finns det ju raser som är tystlåtna, men för att inte skälla kräver den ändå uppfostran. En hund tar 3-4 timmar varje dag i ren tid. Kurser, träning, motion, aktivering, vårdnad.

//

Lena

ChristineF
8/22/18, 4:35 PM
#5

#3 Jag tror det funkar vilket som för dig, så länge du kollar att uppfödaren är seriös och avlar på friska trevliga hundar, kanske inte minsta/nättaste varianten om du vill vandra. Sen formar ju du valpens mentalitet och den vuxna hundens uthållighet och styrka med hjälp av träning :) Hundar av olika raser kan ibland "snorka" vilket kan bero på att det blir trångt i svalg/gom, uppfattar det vanligare på kortnosar. Då kan man smeka halsen alternativt hålla för näsborrarna så hunden börjar andas med munnen. Mina kan få så ytterst sällan, om de dricker lite fort eller drar i kopplet. Händer det ofta ska man kontakta veterinär då det kan bero på annat. Mina skäller aldrig inne bortsett från en kort stund när det ringer på dörren . Ibland kan min ena skälla i hundmöten på promenad, men oftast inte.

Upp till toppen
Annons: