Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1323 ggr
Mlo
4/6/18, 10:46 PM

Avlivning?

Hej! Har en Chihuahuakille som är 12,5 år som på senare år kissat inne var och varannan natt. Han är ofta dålig i magen och bajsar då inne oxå. Vi ger honom torrfoder och väldigt sällan smakbitar av vanlig mat. Förra året upptäcktes ett blåsljud på hjärtat och han har blivit stel i bakbenen som han har haft rejält ont av några omgångar men repar sig alltid och verkar helt ok oftast. Det största problemet är att han nafsar på barnen och har även bitit sonen 2 gånger ganska hårt. Jag tycker inte det är ok nånstans och att hade det varit en stor hund så hade ju ingen tvekat på att ta bort hunden. Folk runt mig säger att det kanske är dags att ta bort honom men det känns så jobbigt att ta ett sånt beslut. Behöver lite råd….vad anser ni?

Annons:
[AnimeV4]
4/6/18, 11:15 PM
#1

Steg 1 är en veterinärkoll, skulle jag säga! Känner även att du ska fundera på:

  • Foderbyte

  • Tillskott för lederna såsom MSM

  • Duktig hundinstruktör om ovanstående inte funkar eller om veterinären kommer fram till något helt annat

Mlo
4/6/18, 11:55 PM
#2

Bytte foder i höstas. Var hos veterinären för någon månad sedan och hon sa då att om det onda inte blir bättre så skulle jag tänka på avlivning. Så det känns som att jag gjort det mesta du säger😏

[AnimeV4]
4/7/18, 12:28 AM
#3

Men va?! Byt veterinär! Låter ju jättekonstigt att ingen behandling överhuvudtaget har föreslagits. Gjorde de ens ordentliga undersökningar såsom röntgen och blodprover? Har du prövat färskfoder?

Mlo
4/7/18, 9:12 AM
#4

Vi fick smärtstillande utskrivet. Glömde skriva det.

ChristineF
4/7/18, 9:25 AM
#5

Hej! Jag tycker också du bör kolla upp smärtan mer noga, tolv år är ingen jättehög ålder för en chihuahua normalt sett. Blev magen bättre eller sämre efter foderbytet? Kan stress utlösa kiss och bajs inne? Kollat så det inte är urinvägsinfektion? Att han börjat bitas kan bero på smärta, dålig syn/hörsel eller osäkerhet av någon anledning. Börja att kolla genom heeela hunden hos veterinären, om inget hittas så skulle jag sätta in adaptil, be barnen låta honom vara ifred och söka mig till en hundinstruktör/hundpsykolog med positiva metoder. Detta kan med fördel även göras under smärtutredningen såklart! :-)

[Tilde]
4/9/18, 1:15 PM
#6

Min tibbe hade blåsljud i flera år innan han fick hjärtsvikt för två år sedan. Men han behandlas och mår jättebra! Så det är ju ingen dödsdom :) Tycker absolut att veterinären ska undersöka vad som kan orsaka smärtan, beteendet samt inkontinensen. Något med ryggen kanske? Be om röntgen! Avlivning är ju en absolut sista utväg om hunden lider och inget kan hjälpa..

Annons:
Upp till toppen
Annons: