Annons:
Etikettvalpar
Läst 1798 ggr
JohannaBergefur
2018-03-28 18:52

Lite tips till ny valpägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

För 1,5 vecka sedan kom en ny liten prinsessa hem till mig. När jag var och skulle hämta henne så sa uppfödaren att hon föddes med öppen fontanell och att det är väldigt vanligt och att det kommer att växa igen. Har försökt läsa på om det och som jag fattar det så är det väldigt vanligt, men är det någon som vet hur lång tid det kommer att ta för skallbenet att växa igen helt? Är så himla nojig😃

Sen har jag en fråga angående att vänja henne vid koppel. Hon hatar verkligen kopplet och jag vet inte hur jag ska agera. Ska jag ge henne godis när hon går framåt eller ska jag låtsas som ingenting? Känns ju dock för jävligt att dra henne runt på promenaden… Hur bör jag göra?

Sen är hon en aning, ganska mycket envis… Försöker träna på inmalning. När hon är busig så hämtar jag leverpastej och sen leker jag med henne --> springer iväg och ropar. MEN hon vägrar gå över tröskeln till hallen (bor i en 1:a) och står då och gnäller på andra sidan😂 Jag vet inte riktigt hur jag ska göra i den här situationen. Några tips?

Annons:
JohannaBergefur
2018-03-28 18:54
#1

Ska ju förstås så INKALLNING och inte inmalning…

ChristineF
2018-03-28 22:30
#2

Grattis till valpen! 😍 Precis som du skriver så är öppen fontanell vanligt i rasen, det gick från önskvärt till diskvalificerande tror det var 2010 så det kan ta en stund för aveln att anpassa sig. I normala fall är det inget sjukligt, men gör ju huvudet känsligare då hjärnans skydd delvis saknas. Har dock hört att det i vissa fall räddat hundar som fått hjärnsvullnad pga smäll mot huvudet, genom att trycket inte blivit kvar i skallen utan fått mer utrymme. Snurrigt förklarat så här på kvällskvisten, hoppas du förstår. Oavsett så är ingen eller liten fontanell bättre, men en i övrigt frisk hund med öppen kan leva normalt. Skallen kan iaf växa upp till tre års ålder vad jag hört. Hur stor är öppningen? Är hon tränad att ha halsband eller sele på sig utan koppel? Brukar vara bästa att starta med, för att sedan låta kopplet släpa efter, ska vara ett litet nätt sådant :) när det går bra kan du börja hålla kopplet. Godis underlättar det mesta, men se till att belöna rätt dvs framsteg, inte att hon vägrar ;-) peppa glatt och ha med leksak. Testa bär henne en liten bit bort och låt henne gå hem, brukar släppa då. Dra skulle jag göra försiktigt och i sista hand, då med sele. Lite dra lugnt försiktigt, så fort hon tar ett par steg så belöna och beröm mycket. Busa lite! Låter som hon är lite osäker inne, peppa och belöna små steg. Skulle ignorera gnället i de läget, sitt på golvet o locka. Kommer hon inte så sitt där o läs en tidning eller nåt, det brukar lösa sig med tiden. Även att se andra djur i hemmet gå brukar funka, min Chica lärde sig våga trappen pga katterna :P När hon är bekväm med koppel kan du ha det på inne och gå i snabb takt med godis över tröskeln, stor chans att hon glömmer och kommer över det. Min Signe hade fått för sig att hon inte kunde hoppa upp i soffan när hon kom som vuxen till oss, hoppade på annat högre men soffan med matta under gick inte. Jag peppade glatt och väntade sen ut hennes gnällande, alla andra var i soffan o tittade lugnt tv och hon ville ju va med så till sist vågade hon o inga problem sen dess. Ibland hakar de upp sig på saker. Men din lilla tjej är ju så ung och ny i miljön så det kommer nog trygghet mer o mer, var bara lugn o trygg själv, lär känna varandra o belöna framsteg :-)

Lena129
2018-03-29 04:13
#3

Bär henne med dig, släpp ner henne och låt henne gå hem… :)

//

Lena

Lena129
2018-03-29 04:13
#4
JohannaBergefur
2018-03-29 13:49
#5

#2 Hålet är ungefär lika stort som toppen av mitt lillfinger, är det normalt eller är det för stort?

Jag tränade henne med sele först. Det första jag gjorde var att hon fick gå med mig och Oliver helt lös, utan sele. Sen när det gick bra så satte jag på henne en sele men utan koppel. När hon vant sig vid det så satte jag på koppel. Dock ett läderkoppel, kanske är för tungt just nu? När hon väl börjar gå så är det inga problem , det är bara i början som det är jobbigt att få henne att gå, men det kanske kommer med tiden?

Jag har provat att ropa på Oliver först så att hon ska hänga med men det gör hon inte. Om jag går in i ett annat rum t ex. så kan hon stå och gnälla i vardagsrummet men hon har alternativet att gå in till mig. Den situationen har jag ignorerat och det har nu slutat med att hon går och lägger sig efter ca 5 min, så det är skönt. 

Men ska prova att sätta mig på hallgolvet och vänta ut henne och ropa på henne så får vi se hur det går. Jag tycker bara att det är konstigt att hon är så osäker överallt förutom i vardagsrummet. Kan det vara för att jag spenderar mesta av min tid där? Sitter nämligen där och pluggar

Tack för tipsen :-D

Lena129
2018-03-31 06:22
#6

Du måste ge henne tid. Tröskeln är tydligt otäck. Om du lägger en matta över att gå på? Den rädslan kommer ju att gå över med tiden men du får väl hjälpa henne så gott det går nu i början. Hon är bara en bebis!

//

Lena

Annons:
ChristineF
2018-04-03 16:47
#7

#5 Det låter tillräckligt litet för att hinna växa igen (min äldsta tik hade så vid 16v och det växte igen), men man vet ju aldrig säkert. Tycker inte du ska oroa dig över det iaf! 🙂
Läderkoppel kan komma i många tjocklekar och med olika stora hakar, tycker du det är klumpigt så prova ett nättare. Annars kommer det nog med träning, låter som det är en vanesak eftersom hon går efter en stund.
Det är en stor värld och ett nytt hem kan ta tid att vänja sig vid, kanske känner hon sig mest bekväm i vardagsrummet då det ofta brukar betyda mer lugn än i kök och hall. Fortsätt vara lugn och trygg, tids nog kommer hon nog över det.  Lenas tips på en liten matta där över kanske kan vara något. För att skapa en trygghetsdoft i hela hemmet finns ju Adaptil doftavgivare, jag tycker själv den hjälpte när min vuxna tik var orolig när hon flyttat till mig. Efter att jag satte in den lugnade hon sig och slutade kissa inne. Kan ju aldrig säga säkert att det var den, men jag har hört mycket gott om både hund- och kattvarianten.

Upp till toppen
Annons: