Annons:
Etikettallmänt
Läst 1256 ggr
[Tilde]
2018-02-21 08:21

Tre hundar?

Jag ska ta in en till chihuahua på prov under helgen (långhelg för mig)! Det är en 7-årig kastrerad hane, verkar väldigt icke-dominant och avvaktande mot Mocha men de träffades igår och förutom lite osäkert morrande gick det jättebra. De gick fint på promenad ihop och den andra killen var nyfiken på Mocha men lite osäker när Mocha ville nosa. Han var tydligen inte van vid hanhundar med kulorna kvar, haha. Simba fick han inte träffa eftersom han ju var lite osäker av sig, men alla älskar Simba så jag vet att de kommer att kunna gå ihop. :) Hur som.. Hur tycker ni att det skiljer sig med två hundar vs tre? Såklart lite dyrare i mat och en till försäkring, men utöver pengar? Jag tänker att Mocha vill ha en lekkamrat eftersom Simba är 13 år och inte lika lekfull. Dessutom går ju hundar av samma ras väldigt bra ihop. Tror det kan bli skönt för Simba att inte bli störd lika mycket när Mocha vill leka.. och skönt för Mocha med en likasinnad kompis! Går allt bra i helgen ska familjen veterinärbesiktiga hunden och får vi tummen upp tänkte vi ta över honom. :)

Annons:
molam
2018-02-21 09:06
#1

Nu har jag inte vavva utan kom in här via Nya inlägg, vi har precis gått från 2 äldre Bearded Collie killar till 2 äldre Bearded Collie killar och en liten Welsh Springer Spaniel valp. Jag tycker inte att det har blivit nån nämnvärd skillnad i att ha 3 hundar från att ha två, förutom att valpen måste ut stup i kvarten och attt den äldsta tror att det är okej att kissa inne om en valp gör det, samt att man blir galen på allt valprejs, men detta är ju inget du behöver oroa dig för =D

Tilläggas kanske ska att vi har haft som mest 4 Beardies samtidigt så kan ju vara därför det inte känns som nån nämnvärd skillnad att gå från 2 hundar till 3 hundar =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ChristineF
2018-02-21 18:18
#2

Vad roligt! :-) Jag har ju bara två, men Signes uppfödare brukar alltid säga att tre hundar är perfekt antal för om man tränar eller ska iväg med en (t.ex. veterinären) så har de andra två sällskap av varandra. Och som du säger så har säkert de två yngre mycket glädje av varandras energi. Håller tummarna att allt går bra! :-)

[Tilde]
2018-02-22 15:54
#3

#1 Vad mysigt! Nej det är ju en vuxen, så vi slipper springa ut och kissa hela tiden, men är orolig för att Mocha ska vilja markera revir. Å andra sidan är den nya hunden kastrerad så han borde inte lukta så "hanig". Det visar sig nu i helgen i alla fall.. :) #2 Ja men precis! Tänker också att om jag tar med gamlingen till veterinären har Mocha sällskap och en roligare lekkamrat. Känns som det alltid finns någon för alla. Den tidigare familjen verkar också riktigt bra, de låter processen ta sin tid och är väldigt måna om det nya hemmet. Känns annars som att folk ofta har riktigt bråttom med omplacering. Mocha blev ju väldigt plötsligt en del av vår familj haha :) och denna gång blir hunden veterinärsbesiktigad!

ChristineF
2018-02-22 16:18
#4

Skönt med väl ordnad omplacering, du får uppdatera oss! :-)

[Tilde]
2018-02-23 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är han här på prov. Han är väldigt osäker och morrar åt mina killar när de är för nära, men de är superduktiga och visar alla de rätta signalerna :) Satte upp galler så de är separerade i början så han sakta kan vänja sig och nu får de ligga precis vid gallret utan att han morrar. Baby steps! Han verkar gilla mig väldigt mycket i alla fall, haha

ChristineF
2018-02-23 16:53
#6

Sööt, en stor kille eller är det bilden som luras? 🙂
Spännande! Ni får ta en promenad ihop, brukar vara det bästa för flockkänslan 😍

Annons:
[Tilde]
2018-02-23 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Nej han är stor, lika stor som min tibbe! :) promenad gick jättebra men nu när vi är inne är han morrig igen. Han går dock runt fritt i lägenheten och just nu delar vi säng med Mocha. De får fortfarande inte komma för nära men han verkar acceptera deras närvaro nu i alla fall!

[Tilde]
2018-02-24 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det går framåt! Han delade säng med mig och Mocha hela natten och Simba gjorde oss sällskap på morgonen också :) Han verkar acceptera Mocha ganska väl men Simba får inte komma allt för nära, då morrar han. Även om båda är på samtidigt. Han söker skydd hos mig men jag brukar lyfta ner honom så han får klara det själv.

ChristineF
2018-02-24 20:38
#9

Ok :-) vad skönt att det går framåt, duktiga killar som pratar bra hundspråk med honom. Brukar underlätta massor! De vaktar inget?

[Tilde]
2018-02-25 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Nej det gör de inte :) Den nya däremot har gjort två utfall mot Mocha så jag vet inte… Känns inte som det kommer att funka. Han är hur go som helst not mig, men killarna är ju också en del av familjen och det är inte rättvist att de måste hålla sig undan. :( Promenad går jättebra men inomhus morrar han och håller på..

molam
2018-02-25 19:20
#11

Tror det är en vanesak! Har 2 beardies, och en Welshvalp, som är rätt ny här hemma, jag har haft han i 6 veckor (blev 14 veckor i torsdags), min ena Beardie är lite speciell, han förstår nämligen inte hundspråk och är inte jättefan av andra hundar, så detr har varit lite Knackigt både med Valpen och min daghund som jag haft sen dec. MEN Det blir bara bättre och bättre, så orkar man hålla ut och inte göra skillnad på hundarna så kommer det nog går jättebra så småningom! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ChristineF
2018-02-25 22:57
#12

Söt han är! Jag håller med, ge det mer tid. Långt ifrån alla hundar funkar efter några dagar, ibland kan det ta veckor. Han låter osäker och känner sig mer trängd inne, det ger sig nog snart, så länge han får space att vara ifred och sakta vänja sig att ha de andra nära. Återfall kan komma och ofta låter det värre än vad det är när de fräser ifrån. Chica gjorde utfall och brottade ner Signe ett par gånger i början, när hon tyckte att hon var jobbig. Signe accepterade reglerna, sen har de sakta växt ihop och nu gnager de köttben intill varandra och Signe får till o med tvätta Chica. Men ska såklart kännas ok för er att orka testa längre. :-)

[Tilde]
2018-02-26 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Efter tre utfall (fler om jag inte hade varit där) skrev jag till familjen. Mamman trodde det var bäst att hitta ett hundfritt hem till honom. Så det är inte bara mina hundar han inte tolererar, tyvärr. Jag tror också det är bäst, han verkar inte må bra med andra hundar utan föredrar människor. Skulle jag försöka rehabilitera honom skulle det förmodligen ta flera månader.. och med en hjärtsjuk 13-årig tibbe vill jag inte låta honom hamna i bakgrunden. Jättesynd, men jag tror att det blir bäst om han hamnar hos en familj som ensamhund. Vi får leta vidare.. :( Kommer dock att sakna honom!

Annons:
Lena129
2018-02-26 11:07
#14

….Men varför placeras han då med 2 andra hundar om han inte tycker om andra hundar från början….? Själv skulle jag ha startat med att ha honom isär från de andra inomhus tills jag såg att promenaderna gick bra. Låter som att han är rejält osäker och behöver en lång inkörningstid med andra hundar.

//

Lena

[Tilde]
2018-02-26 13:16
#15

#14 Jadu… Hon sa att han fungerar med deras hundar men de var alla valpar när de introducerades. :/ Promenader gick bra men inte annars, då kunde det bli rent utav farligt. Han fick åka hem idag, det kändes helt enkelt inte som rätt hund för vår familj, även om han var jättego mot mig. Men han hittar nog ett nytt hem snart, han är ett riktigt charmtroll :) och vi håller också ögonen öppna efter en tredje vovve. Men det måste kännas rätt :)

ChristineF
2018-02-26 22:14
#16

Trist att det inte funkade, men förstår, hoppas han hittar ett annat föralltidhem. Synd att han inte kan bo kvar med de enda hundar han funkar bra med, men antar att finns en anledning?

[Tilde]
2018-02-27 13:56
#17

#16 Ja de hade flera tikar och trots att han är kastrerad blir han superstressad vid löp så de kände inte att det fungerade. :/ Men hon sa att det var andra intresserade så det går nog bra att hitta ett passande hem :) Han kan nog charma vem som helst!

ChristineF
2018-02-27 15:50
#18

#17 Aha okej :/ det tror jag det! :)

Upp till toppen
Annons: