Annons:
Etikettchihuahua
Läst 981 ggr
SevenSeas
2018-01-25 01:30

Köpa importerad hund?!

Hej alla Chihuahua-vänner! Jag har i dagsläget en Chihuahua (registrerad hos SKK) och har totalförälskat mig i denna ras och är nu väldigt sugen på att skaffa ytterligare en Chihuahua. Jag har kikat på en annons, där annonsören säljer en 1,5 år gammal hane (har en hane sedan innan). Jag ringde på annonsen och ägaren till hunden var mycket trevlig och jag fick ett väldigt seriöst intryck. Säljaren säger dock att hanen är importerad från utlandet (Ryssland, om jag inte minns fel). Han finns i Sverige, har stamtavla samt pass. Nuvarande ägaren har inte själv importerat hunden utan köpt honom i Sverige (ej från uppfödaren). Tänkte höra med er om ni har några erfarenheter av imponerande hundar, vad man bör tänka/ta reda på så det inte är något "skumt". Jag har fått registreringsnumret skickat till mig, men numret ser inte svenskt ut. Spelar det någon roll? Jag är inte ute efter någon avelshund och utställning ser jag som en trevlig "bonus", men är absolut inget måste för min del. En frisk och välmående sällskapshund är det jag prioriterar högst :) Han kommer att veterinärbesiktas innan köp. Hjärtligt tack på förhand! :)

Annons:
Mysisa
2018-01-25 04:36
#1

kolla upp reg numret i avelsdata så får du se om han är registrerad i Sverige.

Jätte bra att du frågar när du är osäker. Den infon du uppger här behöver inte betyda att något är lurt men påminner lite om vissa fuskannonser där det inte ens finns någon hund.

Betala absolut ingenting innan du sett hunden irl!

minavitas.wix.com/kennel

SevenSeas
2018-01-25 11:42
#2

Betala för något jag inte har sett skulle jag aldrig göra, oavsett vad det gäller ;) Var hittar jag avelsdata? Tror inte att det är någon fuskannons faktiskt, skrev dock inte med alla detaljer i mitt inlägg då jag inte vill "hänga ut" någon. Det jag funderar över är om det går att lita på att hunden är renrasig om ifall den visar sig ha en icke svensk stamtavla samt om det är något jag bör tänka/ta reda på innan jag bestämmer mig för köp/åker och tittar på hunden. Har du själv erfarenhet av att köpa import.hund? Är han inte registrerad i Sverige, betyder det att jag bör avstå från att köpa hunden. Är det något "skumt" med hunden/stamtavlan om han inte är svenskregistrerad? Går han att ställa ut/träna/tävla om han inte har svensk stamtavla? Går stamtavlan att registrera hos SKK i efterhand eller måste det göras av uppfödaren/valpköparen/nuvarande ägaren?

Lena129
2018-01-28 17:16
#3

Du ska titta på hunddata på wwe.SKK.se. Om hunden inte har en svenskreggad stamtavla skulle jag be att nuvarande ägaren fixar en sådan. Då ser du ju om hunden är renrasig eller ej. och om du senare blir intresserad av att tävla med hunden krävs ju stamtavla. det finns ju andra tävlingar än utställning!

//

Lena

tiger tok
2018-02-01 07:28
#4

Jag skulle kolla vem uppfödaren är (om säljaren vet det) för att se om hen verkar seriös och röntgar och ögonlyser hundarna (vad är då resultatet?)

SevenSeas
2018-02-01 12:42
#5

Uppfödaren bor i Ryssland så det blir nog svårt att kolla upp, men bra tips! Tack :) Hunden är nu såld (inte till mig) så tråden är inte längre aktuell :)

vallhund
2018-02-01 19:23
#6

Se till att säljaren registrerar hunden i SKK. Man skickar in hundens exportstamtavla o får ett svenskt reggnummer kostar drygt 500 kr vill jag minnas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
SevenSeas
2018-02-01 22:08
#7

#6 Eftersom hunden blivit såld till någon annan än mig så tänker jag att de nya ägarna/den nya ägaren får ta detta med säljaren :)

Upp till toppen
Annons: