Annons:
Etikettchihuahua
Läst 2408 ggr
JessieWarline
2018-01-18 21:53

Chihuahua lavendel

Hej! Hur mycket brukar en renrasig lavendelfärgad chihuahua med stamtavla kosta?

Annons:
ChristineF
2018-01-19 20:48
#1

Chihuahuacirkeln rekommenderade valppris ligger på 15.000kr, detta oavsett färg. Sen kan priset öka/minska beroende på utbud, efterfrågan, linjer och om det gäller vuxen hund: meriter.

JessieWarline
2018-01-20 19:43
#2

#1 Ja det vet jag, men vissa uppfödare tar upp mot 20.000 kr för vissa färger.

ChristineF
2018-01-21 13:05
#3

#2 Jag brukar akta mig för såna som vill tjäna pengar på färger, mycket viktigare med hälsa och att det ser ut som en chihuahua tycker jag :-) jag har också mina favoritfärger, har man tur dyker det upp en hund med allt man önskar, om inte och planen för hund är NU så älskar man ju sin vavva oavsett färg, tro mig det är värt att köpa en frisk och trevlig hund med en uppfödare som ser sina valpköpare som familj där stöd och hjälp är självklart 😍 Lycka till!

Lena129
2018-01-22 11:04
#4

Bra svar ChristineF!

//

Lena

Lena129
2018-01-22 11:07
#5

Kam också tillägga att jag som uppfödare (av annan ras) helst undviker beställningar från köpare som bara vill ha en viss färg. Brukar säga att jag säljer hundar och inte färger. Valpen med annan färg i kullen kanske passar just denna familj mycket bättre än den med önskad färg.

//

Lena

Mysisa
2018-01-25 05:09
#6

#5
Det är enligt mig (som uppfödare av en annan ras) absolut ingenting fel att önska en hund som är en viss färg förutsatt att man först och främst väljer en uppfödare som avlar utefter de önskemål man har i den aktuella rasen.
Ja vi säljer hundar inte färger, men köparen som ska leva med hunden i förhoppningsvis 15 år ska vara 100% nöjd med sin valp, inte 99% nöjd för att hunden har en färg man egentligen inte tycker om, eller ett hårlag man egentligen inte tycker om.
En nöjd valpköpare ska inte behöva titta på sin hund flera ggr varje dag och tänka, Brutus är perfekt men tänk om han hade kunnat vara blå istället för svart.
Självklart kan man vara nöjd med individen fast den har "fel" färg men om man har drömt om en hund i en viss ras i en viss färg i flera år så ska man inte behöva nöja sig med det näst bästa.
Mitt avelsmål är inte att föda upp det näst bästa.
Jag har valpköpare i kö som har valt ut mig som deras framtida uppfödare för att jag föder upp hundar på ett sätt som dom känner sig nöjda med.
Jag avlar på hälsotestade föräldrar men resultat UA, jag har inte utställning i fokus men ställer ut ibland för att försäkra att jag följer raststandard. Jag socialicerar mina valpar och låter dom komma ut från 3-4 veckors ålder oavsett väder, tränar mina hundar på hobbynivå etc, håller inavelsgraden inom en acceptabel nivå (långt under skks "godkända" 6.25%).. låter inte som att jag gör speciellt mycket men när det kommer till så här små raser så händer det att man struntar i att hälsotesta (hos chi måste man kanske patella kolla men det finns inget krav på 0/0?)
Jag har sett att det finns uppfödare som låter sina valpar komma ut första gången när dom flyttar till sina nya hem, struntar helt i att ställa ut eller meritera på andra sätt enbart för att man råkar ha en ovanlig färg som säljer oavsett om allt annat gått rätt till, ibland uppenbar inavel bara för att bevara färgen.
De flesta i denna kategorin är "renrasiga utan stamtavla" som säljs för samma pris som våra renrasiga, enbart pga färgern!
Är det då så viktigt att vi som försöker vara seriösa med våran avel att valpköparen ska acceptera valp oavsett färg att dessa "fuskare" ska få köpare till sina blandraser för att vi nekar dom en hund bara för att det önskas en specifik färg?
Jag kanske tänker fel när jag låter köpare stå i kö ibland i flera år för att dom ska få alla krav uppfyllda, skk registrerad hund efter friska föräldrar med en bra valptid, avlad efter ändamål dock inte på elit nivå och vara snygg i köparens ögon gällande färg och hårlag och dessutom rätt kön.
Nekar du också köpare som är specifikt ute efter en hane?
För mig är färgen inte viktig på mina hundar, men jag har full förståelse för om en valpköpare har en dröm och söker hund utefter denna dröm.
Det är fruktansvärt tråkigt enligt mig att det ses som ett så stort fel att önska en hund i rätt färg. 
Just chi är godkänd i nästan alla färger som finns tillgängliga, är det inte då possitivt att uppmuntra det mångfaldet som faktiskt finns i rasen?
Ren färgavel där man struntar i allt annat än just färgen är så klart helt fel, jag misstänker att det är vad du försöker förhindra när du säger att du säljer en hund inte en färg.Men varför inte sälja både och så att de som vill ha en viss färg får en valp ur seriös avel?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
JessieWarline
2018-01-25 16:33
#7

Min fråga var ju om det är acceptabelt att ta så mycket pengar för en viss färg. Jag är väldigt intresserad av en lavendel, vi har två creme färgade hundar i dagsläget. Och det är ingen som har frågat om jag äger en hund i dagsläget. Vi är intresserade av flera färger i min familj, och jag har reagerat på hur mycket man tar för den färgen vilket var min huvudfråga, inte att bli tillrättavisad ang en fråga. #6 Tack, väldigt bra skrivet :)

Upp till toppen
Annons: