Annons:
Etikettallmänt
Läst 1460 ggr
p.stromberg
2017-12-29 12:43

Hane och hona ihop?

Hej!

Jag har en liten kille hemma och är verkligen sugen på att skaffa en kompis till honom. Jag undrar mest om det hade gått med att skaffa en hona? Om man kastrerar min lilla kille , går det då?

Annons:
ChristineF
2017-12-29 18:47
#1

De flesta jag pratat med brukar rekommendera samma kön, om det inte är avelshundar. Även om du kastrerar hanen så kan han och tiken visa intresse ändå vilket kan ge en stress, matvägran, revirkiss och i värsta fall skador. När min tik Signe höglöper så kan vi inte ha henne och min brors kastrerade hane ihop för då skulle de försöka göra valpar ändå…. Jobbigt att skilja på sina hundar flera veckor. Men det är såklart olika och finns många som det funkar bra för med, vet några kastrerade hanar som inte bryr sig alls om tikar. Finns ju risker med allt, även två okasterade hanar kan bli problem ibland. Jag skulle nog välja en hane iaf. Helt upp till dig. :-)

Rafflan
2018-01-02 22:34
#2

jag har 1 tik och 2 hanar, alla 3 är kastrerade (bara tiken är chihuahua, dem andra är andra raser), och aldrig haft problem att ha dem ihop med varandra :)
Dock kan okastrerade hanar bli lite dryga emot min tik när vi träffar dem, speciellt unga hanar, ska springa efter och nosa på henne hela tiden och slicka på henne så då brukar vi sära på dem :)

ChristineF
2018-01-03 10:51
#3

#2 Stor skillnad om båda kön är kastrerade, sällan problem då :-) Men man ska veta att kastrering för både tik och hane är operation med risker som kan ge biverkningar, så man bör tänka genom sitt beslut noga. (har själv en kastrerad tik).

Rafflan
2018-01-03 17:20
#4

#3 tikar tycker jag man bör kastrera när dem kommer upp i äldre ålder pga att livmoderinflammation är vanligt bland äldre tikar och kan bli så allvarligt att dem inte klarar operationen eller återhämtningen och dör, där tycker jag fördelarna väger upp ev nackdelar som kan komma efter att man kastrerat tiken i tid.
På hanar ser jag ingen anledning att kastrera, där får man välja själv :)

p.stromberg
2018-01-03 20:43
#5

Okej tack så jättemycket för era svar :)

Upp till toppen
Annons: