Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1435 ggr
JohannaBergefur
2017-11-28 22:29

”Akut” hjälp med kyla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag flyttade upp till Luleå från Uppsala i höstas för att plugga. Oliver bodde i Skellefteå i nästan 6 år så tycker han borde vara van vid denna kyla men han HATAR den. Jag vet inte hur jag ska göra för idag small kylan till ordentligt och det är -16 grader ute. Jag tog på han ett duntäcke som jag vet att han gillar men han rörde sig inte ur fläcken när vi kom ut. Han ville bara vända och vägrade gå framåt. Så jag gick in igen och satte på honom skor för att tassarna inte skulle bli kalla men dem vägrade han också att gå i. Jag blir lite orolig för imorgon bitti ska det vara -18 och under hela dagen ska det vara -15 som varmast. Jag lyckades efter många om och men att få honom att kissa nu vid 22:15. Då hade inte gjort sina behov sen 14:30.. Har ni några tips? Kommer han att vänja sig vid skorna eller ska jag skippa dem? Finns det något annat täcke jag kan köpa som är bättre än ett dun? Det är ganska akut i och med att det gäller här och nu😅 Tack på förhand 🙂

Annons:
Honestyisdead
2017-11-28 22:34
#1

Hur har han gjort innan? Är du ny ägare?

JohannaBergefur
2017-11-28 22:47
#2

Ja jag köpte honom för 1 år sen ungefär och har som sagt bott i Uppsala så har inte riktigt haft det här problemet innan..

JohannaBergefur
2017-11-29 14:35
#3

Ja jag har ägt honom i 1 år och har som sagt bott i Uppsala så har inte haft det här problemet innan

ChristineF
2017-11-29 15:51
#4

Hej! Åh jobbigt, jag upplever att mycket sitter i huvudet hos mina. Och mig 😉 Precis när man kommer ut så blir det ju en omställning från värmen inne till kylan ute, vilket får kroppen att frysa. Men efter att man fått upp tempo så kommer ju cirkulationen igång och med den värmen. Då infinner sig promenadglädjen här iaf! Jag vet inte vilket täcke du menar, men dun brukar ju värma bra. Hurtta har annars varma täcken och overaller (t.ex. extreme warmer), prova i djuraffär så den sitter bra och inte hindrar rörelse. Skor är helt klart en vanesak. Jag har utan sula, mer som sockor till mina för att inte hindra de naturliga rörelserna. I början lyftes benen höögt och en och annan tvärnit. Men inga problem efter ett par gånger.
När du har bra kläder till honom så sätt igång och peppa, ta med favoritgodiset och favoritleksaken. Ta på sele så du inte drar i halsen. Ta några springsteg, prata/tagga honom och belöna när han går framåt själv. Beröm när han gör sina behov. Tänk på att om du låter honom gå in direkt så blir det en bekräftelse på att det faktiskt var hemskt ute! Busa till det, träna, belöna, håll tempo och få upp värmen! 🙂

JohannaBergefur
2017-11-29 16:00
#5

#4 tack så mycket för tipsen!! Ja jag har en tendens att låta han gå in igen om han vägrar gå, tycker så synd om honom😅 Var till Arken Zoo idag och köpte kläder från Hurtta faktiskt! Fick hjälp av personalen så det satt ordentligt. Nu är jag en fattigare student än vad jag var innan😂 men vad gör man inte för sin lilla fyrfoting😍 Ska försöka göra promenaderna lite roligare och se hur det går 😃

ChristineF
2017-11-29 16:13
#6

#5 Haha härligt! Vet hur det är att vara student och ha hund(ar)… 😕😃
Håller tummarna! 😍
Är förresten lite avis på snö och riktig kyla, här har vi bara massa kallt ösregn, grus och lera, vilket Chica och Signe hatar. Svårmotiverade minst sagt. Och dusch efter varje promenad… Men också krångligt när det blir så kallt som hos er. Bästa vintervädret är pudersnö, sol och mellan ca 5-10 minus: rena, torra och glada hundar!

Annons:
JohannaBergefur
2017-11-29 20:03
#7

Ja alltså jag är glad att slippa regn och rusk men Fyfan vad kallt det är😂 håller med om att pudersnö, sol och 5-10 minus är bra väder på vintern! Gick bättre med promenaden nu faktiskt. Fick först bära honom en bit, haha! Spelade ingen roll vad jag gjorde. Han vägrade röra på benen😂 efter det så försökte jag motivera honom med att ropa på honom och vara superglad och sen berömde jag honom så fort han gick. Tror alla som såg mig trodde att jag var dum i huvudet😂

ChristineF
2017-11-29 21:21
#8

Hahah känner igen mig, vad gör man inte för sina små?! 😂😍 Hört vissa som bär en bit bort från hemmet och sen går det bra att gå promenad och sen hem går det ännu bättre 😉

Sjuttan
2017-11-30 18:08
#9

Ta honom på armen och bär honom ett stycke och släpp sedan ner honom. Då borde han få fart för att springa hem. Kanske även stannar o gör ifrån sig på vägen. Där jag bor får vi aldrig så kallt, men jag har stickad polotröja med ärmar och "byxben" på. Eftersom min är korthårig så behövs det under kalla dagar. Ser nu att det förslaget redan finns ovan.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Tilde]
2017-12-17 18:30
#10

Jag har väl tur med min chihuahua, han gillar promenader oavsett kyla! Vi flyttade från Västerås (eller han är från Enköping) till Umeå och upplevde -25 i januari i år. Inte klagade han för det! haha Han har ett täcke från Hurrta men inga skor. :) Har du testat att locka med godis eller favoritleksaken? Kanske hitta en promenadkompis när/om det är möjligt, det brukar ju motivera :)

JohannaBergefur
2017-12-23 19:53
#11

#10 fungerar tyvärr inte med godis när han inte vill😣 men jag köpte en overall och en jacka från Hurtta med aluminium i så att värmen studsar tillbaka till kroppen men tassarna är fortfarande problemet så klart! Men får försöka lösa det när jag kommer tillbaka till Lule😅 är hos mina föräldrar i Uppsala nu ☺️

Upp till toppen
Annons: