Annons:
Etikettallmänt
Läst 1109 ggr
Chihuahuan
10/28/17, 1:06 PM

Frågor om ögon, hund i bil och uppfödare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har kollat runt efter en chihuahua i ungefär ett år nu, och en återkommande sak jag ser som jag stör mig lite på är att vissa (eller ganska många) av hundarna jag kollat på har väldigt små ögon. Som om de inte riktigt har öppnats upp. (Gäller både valpar och vuxna) Hur kommer det sig? Jag personligen blir inte alls tilltalad av det, och rasstandarden är ju stora ögon. Här har ni en bild på min hund som tyvärr gick bort för en tid sedan, jag tycker att hon är så himla vacker och jag skulle vilja hitta en chihuahua som har liknande drag. Kan tyvärr inte lägga in en bild på det jag menar med små ögon, då jag inte vill använda andras bilder. Är jag ensam om dessa tankar? Sen undrar jag även hur ni gör med chihuahua i bil. Min tjej var så rädd så jag hade henne faktist i knät. Men nu vill jag hitta något lagenligt och säkert alternativ. Är all safe bilbälte ok för chihuahuor? Och om man har en bur, måste man då ha den i bagaget? Vill hellst inte ha den blivande hunden där bak då man inte alls har uppsikt när den är så liten i storleken. Som sagt vill jag alltså ha det lagligt och säkert. Till sist undrar jag också över uppfödare, har ni några tips på seriösa uppfödare? Och har ni tips på uppfödare jag bör undvika? (Pm:a mig om det går isåfall, är ny här så vet ej om det går) Tacksam för svar!

Annons:
Chinesecrestedlover
10/28/17, 2:25 PM
#1

Hej! 

Gällande liten hund i bil:

Allsafe var på gränsen att den passade min Chinese Crested hane på 5,5 -5,6 kg (42-43 cm runt bröstkorgen). Den fungerade men var lite stor om han inte hade kläder på sig (nakenhund). 

Mitt råd är att istället satsa på en Sleepypod väska (fästs med bilbältet), krocktestad osv. Finns i två storlekar. Jag har minivarianten till min nakna blandrastik (Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke) på ca 2-2,1 kg. Planerar att skaffa den större varianten till min nakna blandrashane (Chihuahua/Chinese Crested) på ca 4 kg. 

Länk till vilken väska jag menar http://sleepypod.com/sleepypod (finns andra varianter också som kan fungera, beroende på vikten på hunden och vad man är ute efter, se här: http://sleepypod.com/compare-carriers ). 

Finns bland annat att köpa här (i Sverige):  https://www.doggie.se/varumarken/s/sleepypod?gclid=EAIaIQobChMI9pTw8aaT1wIVW9wZCh1NDgYcEAAYASAAEgJ31_D_BwE 

https://www.supercat.se/sok/sleepypod

Tyvärr är det numera svårare att hitta mini i Sverige, men man kan säkert be de ta hem. 

Lycka till med hunden :-) 

Mvh/Chinesecrestedlover

ChristineF
10/28/17, 2:54 PM
#2

Hej! Vilken söt tjej ❤️
Eftersom rasen har blivit så populär de senaste ca 10 åren så förekommer tyvärr avel lite här och var, vilket bidrar till både ren ohälsa och utseende som inte riktigt går efter rasstandarden, t.ex. små ögon, utåtstående ögon, knorrsvansar, låga svansar, bettfel, långa nosar, intryckta nosar och vikt över 3 kg. Detta kan såklart förekomma hos seriösa uppfödare  också, men när okunskap blandas in ökar riskerna.
Hälsan och psyket går enligt mig före allt, men det är även viktigt att bevara utseendet enligt rasstandard, annars är det ju ingen chihuahua längre utan en liten hund. 
Jag skulle kolla upp olika kennlar i forum, facebookgrupper, egna hemsidor och kolla vilka som går bra på utställning och kanske även i andra hundsporter. Jämför med chihuahuacirkelns raskompendium, det är tydligt och bra! Det är svårt att rekommendera då det faktiskt finns många superbra, men visst skicka ett pm till mig så kan vi prata lite om några jag vet :-)

Du har fått bra tips ovan om bilsäkerhet och sleepypod. Det är som sagt svårt att hitta en bilsele som är krocktestad (de flesta är inte det…) som är tillräcklgit liten. Enligt vissa försäkringsbolag så är de säkraste ställena i bak i bilen i en ordentlig bur, t.ex. mim eller liknande eller i en bur på golvet bakom framsätena och framför baksätet. Billiga tunna stålburar håller sällan bra vid krock och kan istället spetsa djuret om de blir ihoptryckta. Plastburar bör inte spännas fast med bälte som många gör, de kan i värsta fall splittras av bältets kraft vid krock. (Kanske finns undantag jag inte vet om).
Jag har mina i en atlasbur i plast bakom passagerarsätet på golvet, båda hoppar glatt ner i den och sover/myser under bilresan. Viktigt att bilträna i tid så det blir en mysig sak.

Upp till toppen
Annons: