Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 4003 ggr
haus2000
8/4/17, 5:23 PM

Stor chihuahua??

Hej! Jag har en chihuahua som är 3 och en halv månad och väger 2.9 kg.. Är inte det väldigt mycket för en chihuahua?? Vet att hennes mamma och pappa var väldigt stora men hur stor kommer inte min lilla tjej bli?

Annons:
Honestyisdead
8/4/17, 5:28 PM
#1

Har hon stamtavla?

ChristineF
8/4/17, 10:37 PM
#2

Hej! Låter väldigt mycket för den åldern, men det händer ju att det kan bli "jättar" trots stamtavla med normalstora hundar. Känner en yorkshireterrier som det blev så med :-) har hon ej stamtavla skulle jag tro att det är annan större ras/raser med i bilden. Rasstandarden säger ju upp till 3kg, men ska du inte ställa ut så spelar det ju mindre roll.

tiger tok
8/6/17, 7:45 AM
#3

Hon är inte överviktig då?

Caesars_matte
9/4/17, 9:34 AM
#4

Caesar är "stor", han är liksom ståtlig hela han. Sen är han liiiite tjock också, men det är ju mitt fel. Han var ensamvalp och tog för sig vid matbordet kan man säga, han var stor för 10 veckor också när vi hämtade honom. Han har stamtavla med normalstora vavvor. En det blir väl bara stora kan jag tänka mig. Liksom en del som bara blir yttepyttiga.

PennyTrollet
9/8/17, 3:37 PM
#5

Min tik på snart 4 år väger 5 kg. Är överviktig men tror att hennes normala vikt är 3,5-4 kg.

Chinesecrestedlover
9/8/17, 4:09 PM
#6

Hej!

Det låter väldigt stort (om det är en renrasig Chihuahua)…

Mina hundar (nakna blandraser visserligen, men små hundar som har Chihuahua i sig) vikten de hade när de var ca tre månader ökade till det dubbla som vuxna, +/- 100 gram eller så. 

Min 1 åriga hane (blandis mellan Chihuahua och Chinese Crested Dog) vägde ca 2-2,2 kg eller så som tre månaders och väger nu runt 4 kg. Min tik (Chihuahua, Chinese Crested Dog, Schipperke) vägde ca 1,1 kg som tre månaders valp och väger nu ca 2,1-2,2 kg (hon är 5 år nu) - varierar lite med hur mycket av den andra hundens mat hon hinner sno åt sig, haha.

Hört/läst att flera säger att det brukar stämma ganska bra att dubbla vikten vid tre månader för att få fram vuxenvikt för små hundar, det blir inte samma för stora hundar dock. Om detta med att tre månaders-vikten ungefär dubblas stämmer in även för din hund så kommer hon ju hamna på i runda slängar 5,5-6 kg, vilket är väldigt stort för en Chihuahua. 

Lycka till med valpen oavsett storlek :-) 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
sophiemadeleine
9/20/17, 11:29 PM
#7

Det kommer bli en större kille med all säkerhet, dock är det såå olika hur länge de växer. Vissa är mer eller mindre färdigväxt vid året, medan andra kan öka rejält mellan 1-2 år. Så det är nästan omöjligt att säga, men tror det är större sannolikhet att en pyttevavva växer under en längre tid, jämfört med en större :-) Över 3 kg kommer han ju dock bli, så tycker du kan slappna av i vilket fall, alla vovvar behöver ju inte bli utställningsstjärnor :-) (om det var därför du är orolig över storleken) Kommer garanterat bli en toppenvovve iallafall :-)

Medarbetare på Chihuahua

Baileys_matte
1/6/18, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Min chokladkille har föräldrar med stamtavla men är inte reggad själv trots att vissa kullsyskon är det (kommer ej ihåg orsaken, tog över honom när han var 7 mån).  Han väger en bit över 4 kg, vilket jag tycker är bra då han inte känns så bräcklig :)

SevenSeas
1/7/18, 12:54 AM
#9

Har en renrasig Chihuahua (med stamtavla). Han blir ett år i april och väger 3,7 kg och är, enligt veterinären, fin i hullet. Vissa är små andra är större. Precis som vi människor är vissa långa och några är korta :)

Honestyisdead
1/7/18, 11:45 AM
#10

#8 Det händer aldrig att en uppfödare endast beddar några valpar i en kull. Aldrig. Så du är lurad.

ChristineF
1/8/18, 2:45 PM
#11

Off topic:
Håller med ovan. Kan inte komma på någon bra anledning att bara registrera vissa av valparna. Även om en chihuahuavalp skulle ha något diskvalificerande fel och framtida avelsförbud, så går det att regga så länge föräldrarna har stamtavla och knästatus. Som medlem i SKK måste du regga alla valpar.
Det ger köparen en trygghet att kunna se hälsa/ohälsa hos föräldrar/släkt. Du vet även att uppfödaren måste följa SKKs regler, jordbruksverket och djurskyddslagen. Det gynnar även alla uppfödare och rasen i stort, för om du t.ex. kollar PL, ögonlyser eller gör mentaltest så kan det registreras och aveln kan utvärderas samt det går att se vilka rastypiska sjukdomar/problem som finns och hur uppfödarna ska arbeta för att få så friska hundar som möjligt i framtiden.
Charmiga och friska blandrashundar som sällskap i alla ära ❤️ men varför inte bara vara ärlig med vad det är? Troligtvis pengar eller skam som ligger bakom.. Jag känner flera underbara blandisar, men jag skulle själv inte våga lita på att allt gått schysst till. Vill t.ex. inte bidra med mina pengar till någon som tar kull på kull vid varje löp på sin söta tik med knäproblem, utan att följa de regler och lagar som våra djur förtjänar. Skulle jag nånsin köpa en blandras så skulle det vara en omplacering, inte från uppfödare. Sen vet jag att nya raser tas fram på mer seriösa sätt eller att jägare korsar olika jakthundar för att få fram något extra, det kan jag inte uttala mig om då jag inte vet tillräckligt om det 🙂

Lena129
1/12/18, 2:54 PM
#12

Vill minnas att man MÅSTE regga alla valpar i kullen - gör man på annat sätt bryter man mot SKKs regler och kan anmälas…

//

Lena

BrommaCampbell
3/1/21, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#9: Jag är inte ett dugg lurad. Han har fått sin stamtavla. Säljaren verkar ha sålt min valp "svart" och då ej reggat honom. Hans 2 syskon är reg. Säljaren är anmäld och är inte längre med i SKK. F ö bryr jag mig inte om stamtavla. Nämnde det för att han är så stor, 5 kg nu. Vi har just importerat en till chi, en röd långhårig, just för att vi söker större. Hon är 9 månader och vägdes in hon veterinär i fredags på 4,8 kg.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
3/1/21, 8:19 PM
#16

Om en uppfödare utesluts ur SKK får ingen valp ut stamtavla, så något stämmer inte. Uppfödaren är den som måste begära registrering av valparna och det görs samtidigt för hela kullen.

Skippade han det på vissa valpar i kullen kan han inte registrera dom senare.

Upp till toppen
Annons: