#5 Metizo KAN användas som antidrag, precis som t.ex. Rukka, men jag använder i stort sett alltid den med kopplet på ryggen och den skaver inte i mina hundars armhålor, därmed inte sagt att den inte gör det på någon hund. Det bästa är att prova i butik för att hitta rätt. 
Denna sele är inte till för att ge obehag på något vis, utan är ergonomisk och rekommenderas av många kunniga i hundvärlden. Kanske borde skrivit att jag menade användning som en normal sele, men det andra om armhålor och skuldror känns som något individuellt om man nu använder den "normalt". Jag använder den eftersom den är så skonsam mot nacke och andningsvägar, sen att den finns i så små nätta storlekar. Citerar från metizodezign.com:
"Metizoselen är framtagen med en ergonomisk utformning så att den inte skall belasta hundens känsliga nack- & ryggkotor. Hunden har helt fria luft- och andningsvägar då selen inte trycker över hundens hals. Hunden har full rörelsefrihet i denna sele. De mjuka remmarna är justerbara. Metizoselen är till största delen fodrad. Spännet sitter vid sidan av hunden för att inte ge skav eller på annat sätt irritera hunden.
Det finns två koppelfästen, det ena sitter uppe på ryggen, det andra fram på bröstbenet. Om man använder det främre koppelfästet så får inte hunden samma kraft att dra framåt, vilket kan leda till att hunden drar mindre i kopplet. Det är enkelt att byta koppelinfästning under promenaden."