Annons:
Etikettallmänt
Läst 932 ggr
Urhasten
2017-03-31 12:12

Analsäcksinflammation

Analsäcksinflammation löd diagnosen idag på vår tik, 5 år, efter att ha varit hos Evedensia djursjukhus i Närke. 

Symtom som hon har haft sedan senaste halvåret är åkt kana på rumpan, gnagt på svansroten då hon inte når rumpan ordentligt (ibland jagat svansen i farten förmodligen på grund av obehag/frustration), satt sig "mitt på" rumpan försiktigt men bestämt, ibland läckt fläckar som är genomskinliga men mot det bruna hållet, som märkts på grund av plötsligt unken stinkande lukt, snurrat och cirkulerat innan satt sig för att bajsa, stånkat trots normal avföring. Vid två olika tillfällen har hon även skrikigt rakt ut som en stucken gris, fryst till, verkat "halt" och vi har inte förstått någonting när vi tittat på tass/ben/kropp. 

Många diffusa symtom som inte känts som att det har hört ihop med varandra med tanke på att det påverkat henne så mycket att vi trott det är hennes egenheter (vi har haft henne i ca. 7-8 mån).  Symtom har stegrat mycket långsamt. Vår Chihuahua är också så pass genomsnäll och harmonisk så vi har inte alls greppat - först nu. 

Jag vill informera och berätta för att förhoppningsvis hjälper det kanske någon mer. Att verkligen inte ta speciella, avvikande eller lustiga beteenden för givet fören det är undersökt eller finns en uppenbar tydlig anledning till beteendet.

Nedsövning, tömning, spolning och medicin gick på 2'100 kr + återbesök om tio dagar som kan landa på det samma. Är inflammationen kronisk/upprepande är operation oftast det som får ett avslut på problemet för gott.

Ta hand om er!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Annette
2017-03-31 12:53
#1

Vår JRT-hane hade analsäcksinflammation för några år sedan. Han hade inga som helst symptom innan utan en morgon hade det bara spruckit och han blödde. 

Han genomgick samma behandling som er hund och har inte fått något återfall. Vi bytte foder efter detta och det kan bidragit positivt.

ChristineF
2017-03-31 13:13
#2

Tack för bra information om symtom och behandling, kan säkerligen hjälpa någon! 🙂 Hoppas han återhämtar sig och slipper problem i framtiden! ❤️
Lite småtips är att ge foder som gör att avföringen är normalhård, det ska inte vara "krämigt" som det faktiskt blir av många foder, men ej heller för hårt såklart. Då töms de naturligt. Men vissa hundar har problem med det ändå, min ena tik har det och jag hjälper henne med att klämma lite försiktigt när jag ändå duschar henne (någon gång i månaden) och hon har inga problem när det sköts regelbundet. Går det för länge kan hon börja bita/nagga vid svansroten, men hon visar ingen smärta. Så är det milt behövs inte alltid operation, men bäst är väl att prata med veterinären vid funderingar.

Urhasten
2017-03-31 14:25
#3

Hon får Pure Natural torrisar och ibland råmat sedan hon flyttade till oss. Förhoppningsvis är det här bara något som börjat strula till sig som en engångsgrej, men annars kommer hon nog behöva opereras sade veterinären. Vi får helt enkelt följa upp hur det här går i fortsättningen. Känns så skönt att i alla fall fått reda på vad allting berodde på.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

ChristineF
2017-03-31 15:18
#4

#3 Det låter ju bra. Ibland är det omöjligt att ta reda på varför, utan det bara är problem ändå. Krya! 🌺

Upp till toppen
Annons: