Annons:
Etikettallmänt
Läst 672 ggr
Chinesecrestedlover
2017-03-10 21:52

Tipsa om tuggben och dylikt...lite specifika krav.

Hej!

Jag har två blandisar (båda är Chihuahua/Chinese Crested Dog och den ena har även Schipperke i sig). De har lite udda tänder..nakenanlaget m.m. och jag skulle därför vilja få lite förslag på vad man skulle kunna ge dom att tugga på. 

Ianto (9 månaders hane), har väldigt glest mellan tänderna och Sookie (5 år, kastrerad tik) har väldigt lite tänder kvar, tappat många och har brutit av övre hörntänderna, hon har mjölktänder kvar och troligen saknas anlag för permanenta tänder och hon har dessutom tunn/känslig emalj = bryter lätt tänderna - enligt veterinären). 

Jag vill ju såklart att Ianto och Sookie  får behålla så många tänder som möjligt, just för att de inte begåvats med så många och i Sookies fall; att de även gärna lätt trillar ut eller går av. 

Nu till mitt "problem": Sookie är en "power chewer" hon älskar att gnaga, hon har ett enormt behov av att få gnaga ordentligt. Som liten gnagde hon sönder stolarna, knopparna och socklarna i köket, hon tuggade sönder diverse "valpleksaker" på nolltid (bland annat åt hon upp en halv gummiboll när jag tog ett snabbt svalkande dopp under sommaren när hon var liten…min mamma skulle passa henne den lilla stunden och sa att "hon har varit så lugn"…japp för hon hade tuggat i sig en hård gummiboll, haha). Hon tuggar fortfarande sönder gosedjur m.m. om hon inte fått sitt tuggbehov tillfredsställt ordentligt. Hon är liiiten (ca 2 kg och väldigt nätt) men hon kan trots det och dåliga tänder verkligen konsten att gnaga. 

Hon har brutit/tappat tänder då hon gnagt på: Hudtuggben, grisöra m.m. Jag ger henne i nuläget små morötter, malda tuggben, hundkex, dentastix m.m. Dessa har dock alla två gemensamma problem; De gör att hon går upp i vikt (ja kanske inte moroten men ja…det blir ett tillägg i kosten i alla fall) och de tar slut på två röda sekunder. Hon får därmed inte ligga och gnaga och få sitt enorma tuggbehov tillfredsställt. Om det blev ett tillägg i kosten, men som räckte länge (typ som grisöra) och som hon fick gnaga på så skulle det ju fungera…men känns inte riktigt värt det när det tar slut så snabbt. 

Hon har även en Kong Extreme och jag har tänkt skaffa mer saker av samma typ men skulle vilja ha något ätbart, men som tar tid utan att för den skull pajja tänderna på henne…om det finns… 

Hade tidigare även plastben av märket Nylabone, men läst att de kan bryta tänderna på dessa och att detta inte är ovanligt; det känns alldeles för hårt och plast är ju inte ätbart det heller.  

Ger jag Ianto ett lite hårdare tuggben/grisöra eller dylikt så kan jag lova att han går i från det efter ett tag/tar ögonen i från det en sekund; och att Sookie då snor åt sig det och därmed riskerar sina tänder… Jag skulle vilja  hitta någonting som fungerar bra för båda och som är skonsamt för tänderna. Ianto är ganska känslig i magen dessutom för att göra det hela ännu krångligare… 

Tipsa förresten gärna om tåliga leksaker att gnaga på också,  vill ju som sagt skaffa lite fler sådana också. Sookie tuggar som sagt lätt sönder saker så typ Classic Kong och liknande saker fungerar inte, måste vara rejält tåligt. Lämplig storlek om det finns flera att välja på uppskattas också (Sookie väger som sagt ca 2 kg och Ianto ca 4 kg). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
ChristineF
2017-03-10 22:51
#1

Hej! :-) svår situation.. Veterinären hade inga tips? Borstar ni för att förebygga tandlossning? Låter jobbigt att tänderna går av så lätt, ingen brist? Jag skulle vilja rekommendera horn, de flisas inte utan smulas/mals sakta när hunden gnager och tar typ en evighet beroende på sort, så passar de som tuggar effektivt och även känsliga magar. Enda nackdelen i ert fall är väl att det är hårt :/

Chinesecrestedlover
2017-03-11 04:03
#2

#1 Hej! 😃Nej fick inga direkta tips av veterinären…mer än att hon kommer klara sig även om hon tappar alla tänderna tillslut…ska tydligen gå att äta och även gnaga ändå (men vill ju gärna förebygga så mycket det nu är möjligt, att alla trillar ut menar jag). 

I Sookies fall spelar gener och kanske även tidig utveckling, mer roll än vad som görs/inte görs vad jag förstått. Hennes tänder ramlar liksom ut oavsett. Hon tappade t.ex. en stor "tuggyte-tand"… (eller vad det nu kallas, en av de bakre liksom), en gång när jag borstade hennes tänder. Jag var superförsiktig, så var inte för att jag tryckte eller så utan den bara föll ut (kan säga att jag fick en aning panik). Detta var flera år sedan, så det var innan jag pratat med veterinär om hennes märkliga tänder. 

Tidigare har jag tänkt att hennes dåliga tänder hör ihop med att hon är så otroligt naken… dvs. tills en på  Chinese Crested iFokus sa att "det ser ut som hon har mjölktänder" när jag visade en bild (http://chinesecrested.ifokus.se/discussions/57dfaafa8e0e74533100026e-tugga-pa-ben-oron-etc-eller-inte-daliga-tander?participating-1). 

Veterinären (som jag träffade då hon bröt ena hörntanden förra året) trodde att någonting kan ha hänt när anlagen för tänderna skulle bildas eller något sånt…därav trillar de ut och är sköra och bryts lätt. Hon har inga brister vad jag vet (äter helfoder, har bra mage, hud m.m. samt är frisk i övrigt) och det nämndes inte ens som en möjlig orsak av veterinären. Jag försöker ändå borsta hennes (och Iantos såklart) tänder…men det är tyvärr inte det lättaste, hon är så liten och inte direkt ett fan av att borsta tänderna. 

Tyvärr tror jag inte horn är en så bra idé, hört att det p.g.a. att det är så hårt och inte är eftergivligt alls…lätt orsakar att tänder bryts av, så det vågar jag inte ens testa. 

Mvh/Chinesecrestedlover

ChristineF
2017-03-15 15:44
#3

Aha okej, vad tråkigt att höra! Låter inte som en pågående tandlossning som behöver stoppas, utan lite mer en special-situation. Men som sagt så klarar de sig ju utmärkt ändå som tur är. Horn är inte som märgben som är lite känt för att vara så hårt att det skadar tänder, utan ger faktiskt med sig, mjukas upp och nöts saakta ner. Dovhjort är mjukast har jag läst och särskilt i halvor. Kanske kan vara något för Ianto? Dock kanske det ändå är för hårt för Sookie, där kanske det skulle funka bättre med tjurmuskel eller liknande torkade produkter? 🙂

Upp till toppen
Annons: