Annons:
Etikettbeteende
Läst 1325 ggr
[Tilde]
3/4/17, 10:32 AM

Tips för bjäbbig chihuahua?

Mocha har blivit rätt jobbig nu med hundmöten tycker jag. I början var det helt ok för då gjorde han som min andra hund Simba (han ignorerar de flesta hundar), men nu när Mocha har börjat ta mer plats blir han också skällig på nästan alla stora hundar, kanske 8/10 och detta gör också Simba mer orolig. Ska börja försöka distrahera med godis men det är svårt när man går med två hundar i ena handen och bajspåse i andra. 😂 Kan också lägga till att Mocha beter sig bra när vi går ensamma och även Simba, men tillsammans blir de såna där typiska jobbiga småhundar. Jag vill INTE börja gå ut med dem en och en då de inte gillar att vara ensamma längre. Simba är svår att distrahera när han väl kommer in i "zonen" men Mocha går det lättare med… Problemet är bara att jag skulle behöva en tredje hand!

Tips? :)

Annons:
ChristineF
3/4/17, 3:15 PM
#1

Åh känner igen mig, sen Signe kom hem har skvallerträning blivit mycket svårare och Chica försvarar gärna "lillasyrran" som oftast inte säger nåt. Det är ju bra att ibland ta med en hund i taget för att träna behålla trygghet, men oftast går man ju med dem tillsammans. Träna på avstånd och sitta på en bänk och skvallra går jättebra, men när man oväntat får ett nära möte med två koppel och en bajspåse som du säger så blir det en utmaning!! Tar gärna emot tips jag med haha :-)

[Tilde]
3/4/17, 9:11 PM
#2

#1 Det konstiga är att ibland går det superbra och ibland inte! Träffade en tax som killarna fick hälsa på idag och det gick jättebra, men när de skulle gå började Mocha morra och skälla på den… Sen gick vi vidare och stötte på två stora hundar varav den ena verkligen glodde på mina killar. Mina killar brydde sig inte alls utan gick bara vidare. Då träffade vi en medelstor hund som både skällde och gnällde men även den blev ignorerad och vi gick bara förbi som ingenting. 😂 Ibland kan de minsann!

Caesars_matte
3/5/17, 10:37 PM
#3

Har tyvärr inga tips, men tycker det är mycket fascinerande hur de reagerar på energier, både från andra hundar men också människor. Vissa är helt ointressanta medan andra verkar hota hela mänskligheten…

ChristineF
3/6/17, 9:40 PM
#4

Ok! Ja vissa hundar kan ju faktiskt morra/skälla argt i frustration för att de inte får hälsa/leka. Är svårt att sätta gränsen, men är nog bra att välja ut vettiga hundar att hälsa på tex grannar, så det inte blir frustrerande vid alla möten med t.ex små hundar. :-) Mina kan ibland vara lugnare i möte med stora hundar för oftast iaf är det tyvärr vanligare att de tränar och håller in kopplet i möten. Chica kräver mycket space. Sen om hon blir utskälld så är hon konstigt nog nästan alltid tyst haha. Värsta är hundar som stirrar, vilket uppfattas som hotfullt. Sen gör andra ägaren och jag själv mycket med, mår jag bra och är lugn/positiv så går det bättre än när jag tex har bråttom. Är väldigt nyfiken på B.A.T, någon med erfarenhet?

Upp till toppen
Annons: