Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 895 ggr
Caesars_matte
2017-02-16 19:16

Tuggben till små hungriga munnar?

Min lilla plutt älskar att tugga på tuggben, men han är lite rund och behöver inte äta så mycket. Tänkte höra om ni har tips på tuggben som tar en hel evighet att tugga sönder? Dentastix gnager han av kanterna på och sväljer hela, och så får han diarré dagen efter, så det funkar inte. Tjurmuskel slukar han på ett par dagar. Märgben slurpar han ur, får diarré och sen är han ointresserad av själva benet. Tänker nåt som är bra för att motverka tandsten och så. Det mesta är ju gjort för stora munnar… Tips?

Annons:
[AnimeV4]
2017-02-17 00:33
#1

Kanske sådana där vegetariska tugg? Finns ifrån XS till XL om jag inte missminner mig🙂Annars forever treat kan vara något? Annars rå kycklingvinge och lite mindre i fodergiva?

ChristineF
2017-02-17 09:03
#2

Om du vill ge råa ben så är lammrevben rätt enkelt att hitta i djuraffär och perfekt liten storlek! :-) Mina har hittills bara lyckats gnagit av kött och senor från dessa, så det tar tid. Dock är det ju skönt att kunna ha något mindre kladdigt. Förut fanns det oxsena/nötsena på granngården, men inte hittat det på länge. De var hårda (ungefär som hudben) och väldigt uppskattade.
Jag gillar inte att köpa hudben egentligen p.g.a. allt jag läst om djurhållning och tillverkning, men jag köper RAUH nordiska ekologiska hudben gjorda på älgskinn, finns i olika former och storlekar. Ibland tycker jag det är bättre att köpa lite större/bredare ben än de små pinnarna för då tar det längre tid att äta upp och om det ändå skulle gå fort så är det bara att plocka undan för att dela upp tuggstunderna.
Sen ett sista superhårt tips: horn! Finns i alla storlekar och från olika djur=olika hållbara. De splittras inte utan hunden gnager (typ slipar) saakta ner dem. De luktar inget heller, inte mina iaf. Jag har två som är delade, de är lite mjukare på insidan. De som är hela känns aningen svåra för vavvor, men kanske finns de som klarar det. Kolla på tuggmastaren.se, de har det mesta! 🙂

Caesars_matte
2017-02-17 13:14
#3

Köpte ett buffelhorn, kom jag på nu när du nämnde det, Christine.  Det ratade han fullständigt :D

Tack för tipset om lammben mm, ska kollas upp!

Swadika
2017-02-18 17:06
#4

Mina små älskar sina ren-, eller om det är hjort, horn. Har hört om hundar som ratar ett djurs horn men tycker om annat. Det tog även några veckor innan min äldsta hund började tugga på det 😃

Annars finns det ju typ nylonben med smak av choklad eller vanilj. Aldrig testat till mina hundar dock :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: