Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1042 ggr
Xxitlight
2017-02-08 10:56

Omplaceringar

Hej! Jag har tagit över två omplaceringar och behöver råd angående maten. Hanen är väldigt smal och tiken lite överviktig. Hanen är också väldigt kräsen. Äter nu ett foder från Coop med väldigt mycket spannmål som jag inte vill fortsätta med. Jag är inne på mush och skulle gärna höra era åsikter om detta. Vill att deras små munnar ska få bra också och få möjliga bästa förutsättning utan tandsten osv även om jag självklar ska borsta tänderna osv. Kramar från oss

Annons:
ChristineF
2017-02-08 12:06
#1

Hej!
Mush är ett mycket bra val, de har olika sorters barf som är helfoder, dessa kallas  vaisto. På deras hemsida finns info om varje sort så du kan välja efter hundens behov.  Kan rekommendera att kolla tänderna hos veterinär, som du kan läsa i en tråd om tandproblem här så är det tyvärr vanligt. OM det behövs så är det bra att göra en sanering för att sedan sköta om med borstning, ben och bra foder. Blir en nystart! Men självklart kan du byta över till Mush innan :-)
Kram och lycka till! Berätta gärna mer :-)

Xxitlight
2017-02-08 13:29
#2

Tack för svar :) jag ska göra en koll hos veterinär nästa vecka. Mush får det bli och jag hoppas det ska hjälpa :) Kommer med uppdateringar lite senare när de små har landat lite :)

Caesars_matte
2017-02-09 09:31
#3

Mush har ju sina gröna påsar med startfoder för snäll övergång för magen. Och som ChristineF skrev här ovan, kolla tänderna, kan ju vara därför hanen inte vill äta. Lycka till och uppdatera oss gärna!

Xxitlight
2017-02-14 08:01
#4

Hej! Här kommer en uppdatering från oss. Allt går jättebra och anpassningen har gått över förväntan. Mitt stora problem är fortfarande maten. Tänderna är fixade så det är inte tändernas fel. Vet har kollat honom och han är frisk. Han vill inte äta mush och inte torrfoder. Snälla har ni något förslag på vad jag ska göra??

ChristineF
2017-02-14 10:03
#5

#4 Några andra symtom? Kurrande mage? Sura uppstötningar/galla? Gnäll? 
Kan ju vara många orsaker till matvägran, ibland räcker det med hormoner eller att en tik löper i närheten. Ibland är det magkatarr, hunden mår illa och vill inte äta, äter den inte blir det värre. Ibland kan det då hjälpa att leka fram matlusten eller mata, ta lite foder i taget med handen (med färskfoder med handske eller med sked) och peppa med glädje att äta. Kasta ut torra kulor på gräsmattan eller smeta ut färskfoder på en tallrik. Busa fram det. Gå en promenad och ha maten serverad så när hunden springer in så äter den av bara farten. Det är också mycket viktigt med aktivering i form av rörelse och hjärngympa, det ger naturlig hunger! När hunden börjat äta lite så kommer illamåendet minska och hungern öka, matvägran är ofta en ond cirkel. Vissa hundar har också blivit bortskämda med att få annat när de vägrar maten, vilket kan sitta i en stund. En hund kan inte leva på smörgåspålägg och godis… Hoppas det löser sig snart oavsett orsak! 🙂

Xxitlight
2017-02-25 08:35
#6

Hej! Jag vill tillägga att jag aldrig ger dom något extra förutom deras mat just av den anledningen att deras förra ägare skämde bort dom otroligt mycket med både mat och annat. Jag har nu fått hanen att äta och han äter väldigt bra (four friends) Går dock inte upp i vikt. Vi har varit hos veterinären och dragit en lös tand på tiken samt tagit blodprov för att se så allt var bra och det var det med båda :)

Annons:
Lena129
2017-02-26 08:22
#7

Omplaceringshundar behöver tid innan dom ställer om sig! Det är inte ovanligt att dom blir smalare först även om dom äter mer. Det är stressande att byta miljö. Motion m m blir annorlunda. Så ge honom tid!

//

Lena

Upp till toppen
Annons: