Annons:
Etiketthälsa
Läst 5049 ggr
[Tilde]
1/27/17, 7:24 PM

Tandproblem

Har tid hos veterinären på måndag för Mochas tänder… Han har jättemycket tandsten (tror inte han har varit hos veterinären för det på lääääänge). Ena framtanden verkade sitta löst så det blir förmodligen tandutdragning också. Har fått höra att det är jättevanligt hos chihuahua med tandproblem. Har era chihuahor haft det? Vad har veterinärbesöken kostat i så fall? 😕

Annons:
ChristineF
1/27/17, 9:27 PM
#1

Ja det är tyvärr vanligt hos småhundar… Det bästa man kan göra är att borsta tänderna, erbjuda mycket ben/tugg och ge foder utan massa onödigt i (spannmål, socker). Tandsten bildas på 1-2 dygn så gäller att få rutin på borstning, vet hur jobbigt det är själv. Lätt att glömma och skjuta upp, men värt att göra! Min Chica har får dragit flera ggr, tagit kanske 6-7 tänder totalt. Var ett par år sedan nu.. och har tagit tandsten och dragit ett par åt gången. Hoppas vi slipper dra fler, det är inge roligt. Tungspetsen är ofta ute pga flera små tänder nere i fram (glömt vad de heter) saknas. Annars lider hon inte av det, än. Hur mycket det kostar att ta tandsten, röntga (för att se rötterna) och dra ev lösa tänder beror på klinik och vilken sorts tänder (tror kindtand var dyrare). Räkna med 3000-5000kr, men fråga, kan skilja mycket. De flesta försäkringar täcker ej, men kolla upp det. Håller tummarna att det går bra och att det inte är fler än en lös tand!

[Tilde]
1/27/17, 10:53 PM
#2

#1 Ger endast Mush och naturligt godis/tuggben. Borstar tänderna på båda killarna men det hjälper ju inte på Mocha som redan har jättemycket tandsten sedan tidigare. 😕 Mochas tungspets är redan ute ibland när han sover eller vilar, haha.. Det var en framtand i överkäken som satt löst, kindtänderna tror jag sitter på sin plats men har tandsten på så vem vet. Kan det vara så att försäkringen täcker sövning men inte själva ingreppet? Läste det någonstans. Priserna verkar variera jättemycket, allt ifrån några hundralappar till flera tusen.. Får höra vad de säger på måndag. :)

ChristineF
1/28/17, 10:25 AM
#3

Ok, då blir det nog bra att göra en sanering så munnen får en nystart och sen ska du se att skötseln lönar sig :-) Jag trodde också bara en var lös, men det visade sig vara fler och låter man de sitta stoppas inte tandlossningen. Ja det varierar mycket i pris, Chicas försäkring täckte inget tyvärr, men jag tror Signes skulle göra det.

[Tilde]
1/28/17, 9:08 PM
#4

#3 Jo men precis :) Håller tummarna att inte allt för många tändes måste dras ut, för Mochas skull. Får kolla med försäkringsbolaget om de täcker delar av besöket eller inte. Tänder täcks tydligen bara om det är bettfel eller valptänder som dras. 😐

ChristineF
1/30/17, 3:26 PM
#5

Hur har det gått med sötnosen idag? 🙂

[Tilde]
1/30/17, 7:12 PM
#6

#5 Vi fick tid i slutet av februari för att dra ut tänderna (de som sköter sövning osv. var på kurs innan dess). Visade sig vara 4-5 lösa tänder i överkäken. 😕 Veterinären sa att förhoppningsvis hinner de lossna av sig själva innan dess, men hon sa att de verkade vara så pass lösa att det skulle gå snabbt och enkelt att dra ut annars. Mellan 2800-3500 kr gissade hon på att det skulle kosta - verkar jättemycket jämfört med vad jag har läst på internet var folk bara betalade 1000 kr. Men men… Storebror Simba fick tandsten borttagen gratis i alla fall. 😃

Annons:
ChristineF
1/31/17, 12:31 PM
#7

#6 Okej, på sätt och vis är det ju bra att de lossnar själva, men samtidigt är det inte bra att låta en tandlossning pågå för det kan drabba fler tänder och även käkbenet (i värsta fall). Gör troligen ont också. Men se till att fortsätta borsta och kanske köpa Hexarinse, väldigt bra att använda både före och efter tänderna dragits/tandsten har tagits bort. 🙂Synd att du inte fick tid snabbare, men det är bättre att vänta på en bra veterinär än att gå till första som har tid. Tycker priset låter normalt (tyvärr), efter de jag hört och mig själv. Det som kostar mest är narkosen och röntgenbilderna.

[Tilde]
1/31/17, 4:16 PM
#8

#7 Nej jag tänkte samma.. och vill verkligen inte att bakterier från tandstenen sprider sig in i blodet.. Men det skulle tydligen inte vara några problem enligt veterinären som sa att så länge han har aptit och inte verkar ha ont så går det bra att vänta så länge. Han biter och gnager konstant i grejer (leksaker och tuggben) så jag tror inte han har ont. 🙂 Han är i alla fall en sådan hund som visar om något stör honom. Jag köpte bakteriedödande munskölj som jag rengör tänderna med i perioder, både på Mocha och Simba. :) Jo men precis, det verkar vara en bra klinik, trevlig och kunnig personal - sen har jag hört nu senast att många har betalat upp till 13 000 kr för att ta bort några tänder! Då låter ju ~4000 kr helt ok. 😂

ChristineF
1/31/17, 4:27 PM
#9

#8 Då är nog inte fickorna i tandköttet så djupa, skönt att få det gjort sen! :-) Låter toppen, blir glad när jag hör om ägare som bryr sig om tandhälsa, många verkar förtränga den delen av hunden :-/ som du säger kan det ju drabba resten av kroppen. Haha ja jag har också hört skräckhistorier, så det känns ändå ok :-)

[Tilde]
1/31/17, 5:14 PM
#10

#9 Jo men precis! :) Ja jag tror många inte förstår att man måste sköta deras munhygien precis som de sköter sin egen, bara för att vargar inte borstar tänderna liksom (men hur många har en hund som lever som en varg egentligen?). Andra tycker väl bara att det är för omständligt, tyvärr. 😕

ChristineF
1/31/17, 7:36 PM
#11

Precis, vargtänder sköts av ben, brost och senor. Men trots att man kan ge hundar barf så är det inga vargar ändå, t.ex. så är chihuahuamunnar mycket mindre med tänder som sitter värdigt tätt/trångt.

Februarias
2/1/17, 2:33 AM
#12

Hej. Min lilla tjej fick ta bort rejält mycket tandsten och även dra ut en del lösa tänder innan jag tog över henne. (kostade 2200:- det var en lite billigare mottagning. Hon är 5 år o tror inte de som hade henne någonsin vart o fixat tänderna :/) Hon har en del tandsten igen o någon framtand som är lite lös, så det kommer bli återbesök för att fixa det. Det skiljer rätt mycket på pris beroende på klinik. Det är bara att borsta på har de sagt till mig. Hoppas det blir bra till slut för din lille vän.

[Tilde]
2/1/17, 1:59 PM
#13

#12 Tack för ditt svar! Mjo pris verkar variera ganska mycket faktiskt. Hade samma problem med Mocha, de tidigare ägarna har borstat men det hjälper ju inte att borsta när det redan är massa tandsten. 😕 Så han har nog aldrig fått tänderna rensade. Måste boka om tiden vi fick men förhoppningsvis slipper vi vänta allt för länge. Tack, det går säkert bra för honom! 🎈

Annons:
Lena129
2/2/17, 6:17 PM
#14

Vid vilken ålder börjar problem med tandlossning o dyl…?

//

Lena

ChristineF
2/2/17, 6:24 PM
#15

#14 Det finns nog ingen speciell ålder utan beror på gener, skötsel, foder m.m.. Min Chica fick dra första vid 2-3 års ålder, i hennes fall verkar det vara ärftligt på något vis (dålig saliv ellet trångt i munnen). Veterinären visste inte, men hon hade inte så mycket tandsten.

JohannaBergefur
2/6/17, 4:24 PM
#16

Oliver har haft jättestora problem med sina tänder pga oseriös föredetta ägare. Han har nu totalt 9 tänder kvar och ska förmodligen göra en tandröntgen för att utesluta ytterligare problem. Jag borstar tänderna på honom med en tandkräm som ska ta bort plack helt av sig själv, alltså utan tandborste. Men väljer att borsta tänderna med den tandkrämen för att få bort så mycket som möjligt. På de tänderna som är svårare att komma åt så lägger jag lite sån tandkräm på efter jag borstat. Är livrädd för att han ska behöva dra ut flera tänder! Min veterinär drog ut 14 tänder på honom den 1a november, 2,5 vecka efter jag köpt honom men han opererades samtidigt så det kostade totalt 7020kr. Tror själva utdragningen av tänder kostade 2000kr men är inte 100! Hoppas det löser sig med Mochas tänder:-)

Denna kommentar har tagits bort.
ChristineF
2/6/17, 4:45 PM
#18

#16 Verkligen såå tråkigt att det ska behöva bli så, men som tur är klarar de sig oväntat bra ändå! Vad heter tandkrämen? 🙂

JohannaBergefur
2/6/17, 8:12 PM
#19

#17 Den heter Aptus, BUCADOG av Orion pharma😊 Min veterinär rekommenderade den!

ChristineF
2/6/17, 10:14 PM
#20

#19 Ok tack! Anade att det var den, hört bra om den, men inte sett det som en tandkräm, men då ska jag nog ta och köpa den! :-)

Annons:
[Tilde]
2/7/17, 10:50 AM
#21

Oj 9 tänder kvar! Hoppas det inte blir så illa för Mocha. Har ett bakteriedödande "munskölj" som ska vara bra för hundarna. Sen har vi tid 28:e feb för Mocha! Hålker tummarna att allt går bra. 🙏

Upp till toppen
Annons: