Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 4621 ggr
Skogsvittra
1/17/17, 10:29 PM

Lilla korven

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Här är lilla herrn! Vincent heter han då egentligen, 6 år, men jag kallar honom för korven då han brukade se ut som en. Nu har han åtminstone gått ner i vikt så han har fått en midja 😂Jag brukade tidigare vara hundvakt åt honom då och då, men då ägarna har varken vilja/lust/ork/tid till att ha hand om honom så får jag göra det på heltid nu, då alla också är överens om att han mår bättre hos mig hahah. Han har lite hemlängtan än så länge, så hoppas det går över snart. 

Tyvärr har han mycket dåligt självförtroende och är en väldigt osäker hund, så jag hoppas att jag ska kunna hjälpa honom med det. Han har en drös grejer för sig som jag skulle önska att han kunde sluta med men det får väl ta den tid det tar. 😃


Annons:
ChristineF
1/18/17, 1:56 PM
#1

Vad roligt att det löste sig för er och att alla var överens! Hoppas att han snart känner sig mer som hemma hos dig. Så söt! 😍 Ni kanske skulle ta och gå en kurs ihop för att bonda/bygga en stark relation och för att öka hans självförtroende? Finns ju såå mycket roligt och nyttigt! 🙂

[Tilde]
1/18/17, 3:51 PM
#2

Vilken sötnos! Lycka till med honom 👍

Skogsvittra
1/18/17, 6:09 PM
#3

Tack!

Jag skulle jättegärna vilja gå en kurs! Tyvärr inget jag har pengar till just nu och han är sååå rädd runt andra hundar. Ska börja med lite skvallerträning snart. Klickertränar honom inne just nu och gör lite nosarbete inomhus som han tycker är superkul! Han är inte riktigt kontaktbar ute ännu 🤐


meilin
1/18/17, 9:55 PM
#4

Så söt! :)

ChristineF
1/19/17, 9:26 AM
#5

#3 Klickerträning, nosaktivering och skvallerträning låter superbra! Jag gick en hundmöteskurs som första kurs med min tik som var sjukt osäker på andra hundar, där lärde vi oss skvallra vilket har hjälpt mycket. Efter det har vi gått många kurser för samma instruktör/hundpsykolog/problemhundskonsult, hon förstår Chica och ger henne space. Börjar med att sitta rätt långt från de andra, sen närmre och närmre i hennes takt. Efter ett tag var hon den som visade gruppen nästa steg tillsammans med instruktören, tex i kantarellsök. Så utvecklande! :-D Men som du säger kostar det en del, har inte gått på länge pga det :/ Kan även rekommendera dogparkour!

Skogsvittra
1/19/17, 1:11 PM
#6

Åååh vad roligt! :D Ska absolut göra det om tillfälle ges. Dogparkour är jag också inne på lite :D 

Ett superframsteg hände ute nyss!! Det finns en dvärgpudel på området som Vince har hälsat på förut i ca en sekund innan han tyckte det var jobbigt och ville därifrån. Nu skällde han ut pudeln ordentligt, men de fick hälsa och han hade busryck i typ en halv minut med pudeln!! 😮 Alltså jag är så glad 😭 Visst var han fortfarande lite osäker och pudeln fick inte nosa honom i rumpan men gud så duktig han var!! Hoppas det håller i sig!


Annons:
ChristineF
1/19/17, 4:59 PM
#7

#6 Härligt! 🙂 Är skönt om grannskapets hundar går ihop, men möts ju rätt ofta på  promenadvägar i närheten. Är alltid knepigt med koppel tycker jag, lätt att de känner sig trängda och går i försvar, men samtidigt så är det ju en säkerhet. Det bästa är ju om man kan gå en promenad ihop innan, då hinner de vänja sig sakta innan de hälsar och får inte belöning för skall/utfall. Men inte ofta det är möjligt tyvärr.

Skogsvittra
1/21/17, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här har ni Vince the Hutt 😂 Träffade på pudeln igen idag, gick bättre då vi inte var direkt utanför porten (där är han såklart mest skällig!). De hälsade, Vince var inte jätteintresserad men verkade vara helt okej och inte särskilt stressad alls. Så duktig kille :D 

Prövade även idag om han ville ta godis ute. Nej, förstås. Prövade igen när vi var utanför porten innan vi skulle in - där gick det att äta lite godis och även springa efter det! Min syster fick gå lite med honom idag och sa till o med att Vince är betydligt mer avslappnad numera jämfört med ett par månader sedan. Dock lyssnar han ju inte alls på en ute 🤐


Skogsvittra
1/31/17, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har ni också såhär snygga vavvor? 😂 Han ska bo i mitt knä nu för tiden, så han ligger här mycket och snarkar. Hemlängtan verkar ha gått över nu, så det är skönt. 

Jag kämpar vidare med att få honom att äta godis ute, och det börjar gå bra! Idag började jag med lite skvallerträning-tänk, känns skönt att det är på gång nu. Han har dessutom fått en tre ponti sele, men jag börjar tro att den storleken han fick är för liten… han har så bred bröstkorg att han är som en liten bulldog. Men han kommer antagligen gå ner mer i vikt så uh får väl se. Annars får jag väl köpa en större. 😐


ChristineF
1/31/17, 4:23 PM
#10

Haha söt!! Vad roligt att han börjar bli tryggare och tar godis :-) lycka till med skvallerträningen!

Skogsvittra
2/4/17, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Burr, säger Vince, men han blir så fruktansvärt arg när man försker ta på honom tröja eller täcke att det inte ens är värt det. Trust me. Jag tog med honom till Arken idag, men deeeeet var superläskigt! Fick bära honom, vilket jag redan tänkt från början, men oj oj vad stressigt det var. Massa calming signals. Inte tokstressad ändå, men tillräckligt. 

Jag har fått BAT 2.0 nu också (jag samlar på mig massor med hundböcker … det är kul, ok) så kanske kan ta hjälp av den till Vince i framtiden. Men vi jobbar fortfarande med godiset ute 😂


ChristineF
2/4/17, 1:00 PM
#12

#11 Duktiga ni är, kämpa på! Snart kommer våren och sommaren, då blir det mysigt att miljöträna. Picknick i en park och belöna lugnt beteende med folk/hundar runt om :-)

Skogsvittra
2/4/17, 1:29 PM
#13

Ja! Längtar till att det blir varmare ute! ❤️ 

Dessutom! Nu kan han "tass" men bara med vänster. Han börjar få koll på "kryp" också, men backa är fortfarande väldigt svårt. Så duktig, dock! Skulle vija lära honom rulla runt eller snurra runt, hoppas det går lättare att få honom att följa godiset efter att han börjar göra det med kryp. Han vill liksom knappt vända på huvudet för att ta godis 😂 han ba "nehej du. -titta på annat-"


Annons:
ChristineF
2/4/17, 8:50 PM
#14

#13 Hihi roligt! Kör du klicker? Handtarget är en bra grej :-D

Skogsvittra
2/21/17, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jao jag kör med klicker! Försökt shejpa in snurra runt men jag gjorde misstaget att röra hans rumpa och då blev han suuuuuur… så nu går det väldigt segt hahahah. Aja.

Ibland känns han lite hopplös och jag tvekar på om jag vill ha honom över huvudtaget. Jag äger ju faktiskt inte honom just nu, utan ska ha honom tills sommaren och då bestämmer jag mig. Han är så aggressiv att det inte ens är roligt. Jag vet att det grundar sig i osäkerhet, men ändå, inte sådär jättekul att bli biten med jämna mellanrum bara för att han ballar ur över något litet som man knappt tänker på  😭 Samtidigt så ser min kompis och hennes mamma alla framsteg som Vincent har gjort efter att han kommit till mig. Han är redan tusen gånger säkrare än vad han var innan tydligen. Mer social. Mindre arg. Sånt som inte jag ser för jag känner inte honom på samma sätt. Så fick ett litet peptalk för någon vecka sedan och hur jag ska tänka för att gå vidare och så. Kändes lite bättre igen efter det iaf.

Jag gillar honom jättemycket, men alltså. Man blir lite matt också. Han är min första vovve trots allt och jag planerar att köpa valp nästa år. Vill inte att valpen isånafall ska ta efter hans bajsbeteenden så vill verkligen jobba bort diverse grejs han gör 😭


ChristineF
2/22/17, 12:43 PM
#16

#15 Usch jag förstår dina tankar, det är tufft att träna en osäker hund.. vissa dagar har mina hundar varit "blocket-hotade" när de hittat på ovanligt mycket jävelskap…skämt åsido 😉
Det låter som han förlorat förtroendet till människor (eller aldrig skapat sån en trygghet) så det gäller att bygga upp det igen. Hundar visar i regel många signaler innan de biter, men om ingen lyssnar på dessa (förstår) så är det lätt att tro att hunden biter direkt. Ju fler gånger hunden blir missförstådd desto färre signaler kommer den göra innan, så försök att se minsta lilla lugnande signal, kan t.ex. vara en blick åt sidan eller en slick. Det är även viktigt att inte göra en stor grej av bettet, det ska inte bli att sätt för hunden att uttrycka sig, utan den ska inte behöva gå så långt. Vid vilka situationer blir han arg/stressad/trängd?
Han ska se händer som respektfulla med belöning och skoj, träning, lek, mys och mat/godis. Se till att aldrig försöka ta saker han har t.ex. ben, om det inte är nödfall (att han snott något farligt). Behöver man ta något från en hund så är det bästa att köra byteshandel, t.ex. med en godis. Se till att alla (även barn) förstår hur viktigt det är att hunden kommer till er och när han äter/sover/leker själv/gör sina behov så SKA han få vara ifred. Inte tvinga till att klappa, krama eller lyfta en hund som är osäker. Sätt dig på golvet och locka upp honom i knät med en godis/leksak vid nödvändig hantering, eller ge en godis i samband med varje lyft t.ex. lyft upp på veterinärbänk eller över hinder på promenad. Vid påklädning kan man använda klicker/godis och hålla på andra sidan halsband/sele/täcke så han för in huvudet själv. Klappa bröstet istället för ryggen/huvudet, inga snabba rörelser  och böj er inte över honom, det ses som hotfullt för en osäker hund. Sen massor med miljö, social och självförtroendehöjade rolig träning. Jag tycker det låter som du jobbar på jättebra med honom, shejp är superkul! Även om det är tufft att hjälpa en osäker hund så är det givande på ett speciellt sätt för er båda, en resa mot en trygg vänskap! Heja! 🙂

Skogsvittra
2/23/17, 3:54 PM
#17

Tackar så jättemycket för tipsen! ❤️ Av vad jag vet så har han aldrig fått förtroende för människor pga hur han blivit behandlad av olika personer.  Vet att han fortsatt blivit "mobbad" även när han sagt nej så han är sjuuukt snabb på att hugga, men har iaf läst på och tittat på videos osv om calming signals och kroppspråk etc för att bli bättre på att verkligen se det. När han har sina dagar kan man bara råka komma åt honom och han biter till 😐 Brukar säga att det är tur att han är liten iallafall, haha. Har börjat lära mig att läsa honom ganska okej nu iaf!

Undrar om jag kan komma på allt som gör honom orolig/arg … Klippa klorna hatar han för han har blivit klippt i pulpan, men jag jobbar på det från grunden och tar det lååångsamt framåt med massor av godis och gos. Ta på täcke/sele men bara när man ska böka med benen, trä igenom huvudet är  inga problem. Bli torkad med handduk är hemskt! Främlingar ska man morra och skälla på av osäkerhet även om de inte ens tittar på honom, men bara på området här närmast där vi bor (idag gjorde han även utfall mot en granne :| ), samma sak med hundar men de undviker han hellre än att skälla på. Främlingar o hundar hade jag tänkt pröva BAT med, så jag gör lite mentala noteringar över vilka avstånd han klarar av folk och hundar på. Hör han något i trappen eller det ringer på dörren skäller han såklart som en galning och kan bli arg av att man bara ber honom sitta 😐 …men han sätter sig ner samtidigt som han morrar. Har han bestämt sig för att ett ställe är hans sovplats (ren tvätt, jacka på golvet, en filt på golvet) och man ber honom flytta på sig så blir han också helt grrrrrrrr. Såklart behöver jag inte lämna skit på golvet men jag är stökig och glömsk okej 🤦‍♂️  

För något positivt så går det ännu bättre att backa nu, även om han hoppar på bakbenen istället för att gå på alla fyra. 😂 Dessutom så snurrade han runt utan att vägra, så det kanske går snart!


sophiemadeleine
3/4/17, 6:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Åhh vad jag känner igen mig i hur min Dior var när han kom till mig som 3 åring :( Han hade blivit så försummad hos tidigare ägare att han var ett nervvrak av skinn och ben. I början var han bara apatisk, vi trodde han var sjuk så åkte in till vet trots att säljaren hade skickat med ett besiktningsprotokoll "Ua", men vi förstod att nåt var väldigt fel. Trots apatin var det första han gjorde i bilen påväg från säljaren att äta. Hade köpt med hundmat eftersom det var en lång resa. Han åt och åt, trots nya människor, och ny bil. Hjärtskärande :( Hos min vet. blev han ordinerad vila och extra fet mat, Hills/i/d. Han var ju så omusklad, aldrig känt på ett så magert djur, det var helt sjukt :( Allt eftersom han blev lite starkare så orkade han visa mer av sin osäkerhet, han litade inte på nån i min familj och knappt mig, även efter flera veckor. Han såg alltid så rädd ut.. Bara någon kollade på honom vid promenader så morrade han. Kom någon hem till oss var det som att han blev galen, skällde upprivet och slutade typ aldrig, helt okontaktbar . Strykrädd, ängslig bara av att t.ex stå still. Känner igen mig i det du skriver, att man tvivlar på sig själv och hur man ska orka eftersom det kan kännas överväldigande och väldigt jobbigt när ens hund reagerar så negativt på allt, men det är osäkerhet precis som du säger. Det började vända efter ca 3 månader (den jobbigaste perioden i mitt liv) Började träna lydnad och inkallning med honom under promenadera. När han kände sig duktig och fick sitt beröm så började han liksom växa i sig själv, samtidigt som vårat band stärktes väldigt mycket :) Innan hade jag knappt orkat träna honom på det sättet, eftersom jag var så emotionellt slut. Började även lära honom massvis med trix, och att gå fot lös osv, och han tyckte det var jättekul! allt eftersom började han lita mer och mer på mig, och han verkade även lita på att människorna runtomkring faktiskt var snälla :) och att jag aldrig skulle låta någon göra honom illa. Med tiden hamnade allt till rätta av sig själv, jag blev stabilare och slappnade av mer, och han fick såklart mer trygghet av mig när jag kände att allt nog skulle bli bra ändå, även om det verkligen kändes hopplöst från början. Idag är han en väldigt stabil, oerhört lugn, glad och trevlig vovve som charmar alla vi möter, han har tillochmed omvänt många "småhunds-ogillare" hehe :D Senast förra veckan var han med lös inne på Granngården och minglade runt och hälsade nyfiket och glatt med viftande svans på diverse chefer och kunder när de böjde sig ner:) Som en helt annan hund alltså. Nya människor är bara spännande och jättekul idag :) Kan inte tänka mig ett liv utan honom nu, han är verkligen mitt allt och min bästa vän. Kan knappt tänka mig en annan hund någonsin, för känns som att jag aldrig kommer kunna få en så underbar hund igen. Mina råd till dig skulle vara att försöka vara lugn och trygg, det är absolut det viktigaste och mest avgörande, hur han ser på dig och vilka signaler du sänder ut. Dom kan antingen hjälpa eller stjälpa honom. Sen att försöka hitta vad som motiverar honom, och jobba utifrån det för att stärka hans tillit och eran relation till varandra. Lycka till, och ge inte upp:) <3

Medarbetare på Chihuahua

Lena129
3/6/17, 4:29 AM
#19

Tårar i ögonen Sophiemadeleine…. Vilket fantastiskt jobb du gjort…

//

Lena

sophiemadeleine
3/6/17, 2:41 PM
#20

#19 Åh, tack snälla :).. Är så glad att jag inte gav upp även om allt kom som lite av en chock.. men allt går bara man ger sig attan på det <3

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Skogsvittra
3/6/17, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Gud så fint! <3  Tackar för peppen också. Kämpar ju på samma gång med mina egna problem så jag förstår ju lilla hunden också hur det är att må dåligt haha, men det gör det inte lättare att dras med honom. Samtidigt så vet jag att jag skulle inte må såhär bra utan honom.

Och, äntligen, ÄNTLIGEN så har han slutat vilja tvärvända in igen efter att ha kissat. Han har hittat en liten runda att nosa runt på nu och spriiiinger till nästa ställe att nosa på. Så det går ju iallafall åt rätt håll :)


sophiemadeleine
3/6/17, 10:58 PM
#22

#21 Åh, han är ju så himla söt också, härligt att det går framåt :D Han kommer säkert bli en trygg kille med tiden :)

Medarbetare på Chihuahua

Skogsvittra
3/19/17, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#23

Varför är det så roligt att köpa grejer till hunden? Investerade i en spårlina idag innan vi följde med pappa ut till jaktmarker för att fylla på åtlarna. Visade sig vara perfekt, även på en liten korv. Han syns inte i gräset annars hahaha. Det var skojigt att nosa omkring iaf. Han råkade äta päls från slaktrester. En död räv var väldigt läskig. Han har rullat runt i hjortbajs. Och istället för att gå runt det som ni ser på marken på sista bilden, dvs jästa äckliga sockerbetor och lera/vatten i mitten, så skulle han gå över det. 10cm lera och äckel. Vs en chihuahua. Såg bara framför mig hur han skulle sjunka som i kvicksand och ropade på pappa att rädda hunden hahahahha. Doppade tassar o ben i en vattenpöl. Så han luktade av både jästa sockerbetor och av bajs. Mums. :D Han fick duscha hemma, och så på med en tröja och insvept i två filtar för han frös. Sen har han varit helt utslagen resten av kvällen hahahah. Jag passade på att kula i skogen också. Vince brukar alltid svara med att yla och skälla, även ute, men idag gav han bara ett litet gnäll och sen var det bra. Ingen kulningsduo idag!


Skogsvittra
4/17/17, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Skulle åka bort över helgen så vince fick vara hos de som han bott hos förut. Trodde han skulle bli glad av att få träffa en av dem då det är hans favoritperson i hela världen - men han tittade bara lite på honom och gick o la sig igen. Och har varit jätteledsen tydligen. Så jag får visst aldrig lämna tillbaka honom nu :'D stackars liten. Nu är han iaf med mig igen och har aldrig varit mer pepp på att få sova i samma säng.


Lena129
4/18/17, 4:56 AM
#25

Så smal och fin han har blivit också! Ja nu har du fått en kompis för livet - bara att tacka och ta emot! :)

//

Lena

ChristineF
4/18/17, 2:52 PM
#26

#24 Oj då, du får ta det som en komplimang! 😃 Min Signe kommer från världens bästa uppfödare med familj, men när de var och hälsade på förut märktes det tydligt att hon kommit över dem. Hon var vid min och husses sida mesta delen av tiden. Lite pinsamt då de såg fram emot att gosa med henne, men naturligt!

Skogsvittra
4/20/17, 4:28 PM
#27

Heh, ja!! Nu har de också kommit överens om att jag får ta över honom helt, så jag ska få alla papper med X: Jag blev visst med hund ett år tidigare än vad jag hade tänkt, haha. Inte för att jag klagar!

Skönt ändå att de kommer över dem så man slipper oroa sig för att de saknar ihjäl sig efter någon annan, hahah 😂


Annons:
Skogsvittra
5/22/17, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Korven fick en ny sele! Gillade inte hur trepontin satt eller hur den dras ihop. Men denna sitter ju kanon efter att jag lyckades justera den så den inte glider omkring på hela hunden. Slutar inte förvånas av hur avslappnad han har börjat bli rent generellt. Var ute o gick på nytt ställe igår - det var visst hur kul som helst.


ChristineF
5/22/17, 9:00 PM
#29

Åh skönt att höra, han ser välmående ut! :-)

Skogsvittra
6/18/17, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Nytt halsband och koppel från Sowinka design på etsy :D samma mönster på kopplet men det ligger neråt… Någon dag ska jag ta med honom till stranden och se vad han tycker om att bada.


Skogsvittra
6/20/17, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nyoom! Vince pinnar på med 200gram.


Skogsvittra
6/20/17, 9:20 PM
#32
Skogsvittra
7/12/17, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Vince med sin bästa vän! Jag är kattvakt tills på söndag så Vince är glad. Han piper redan när man parkerar bilen, sen tjuter han av glädje och kutar runt inne tills han hittar katten hahahahha.


ChristineF
7/13/17, 10:05 AM
#34

#33 Haha gulligt! Är känslorna besvarade? Min Chica äälskar katter, men kan ibland bli lite för exalterad och skrämma iväg dom fast hon verkligen bara vill väl… Hon rusar liksom fram gnällandes för att sen hälsa lugnt o snällt, om katten är kvar då dvs :'D

Annons:
Skogsvittra
7/13/17, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Litegrann iallafall, hon är en väldigt försiktig katt hahahha. Till skillnad mot pudeln som Vince nu har blivit kär i - den är inte ett dugg intresserad


ChristineF
7/14/17, 9:48 PM
#36

Haha inte lätt! ❤

Skogsvittra
7/30/17, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Idag var vi och tittade på tornerspel! Vince verkade vara den som var gladast i gänget idag :'D han charmade alla runt omkring. Mot slutet ville han bara upp i famnen så då fick han sitta i väska.


Skogsvittra
8/8/17, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Ibland är han en kock..


Skogsvittra
8/8/17, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ibland en fotomodell :D åkte iväg till ett spår idag. Han älskar verkligen att få gå runt på nya områden. Sån himla skillnad mot när han först kom hit.


ChristineF
8/8/17, 11:39 AM
#40

Härligt att se hans utveckling och vad ni hittar på, bra jobbat! :-)

Skogsvittra
8/22/17, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Såhär ser man ut när det finns kyckling. 

Jag vet inte om Vince har blivit säkrare ute eller om han bara har en period nu. Han har hälsat på främmande hundar och han har lekt med en främmande hund. Fler hundar ska naturligtvis skällas på eller undvikas, så jag gissar på att det har att göra med vad för sorts utstrålning hunden har? Jag hoppas det håller i sig.

Imorgon börjar jag förresten praktik på ett hunddagis 😃 Finns det plats för Vince senare kanske han får vara där också, men jag måste fokusera utan honom först haha.


Annons:
Skogsvittra
10/31/17, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#42

Nu har det minsann varit ett bra tag sedan jag uppdaterade här!! Vince är numera med mig på hunddagiset. Eller ja. Han har sin egna box. Han är först med att skälla så fort man drar i dörren😂Men tror det har gjort honom lite tuffare. Han väjer inte undan lika mycket längre för andra hundar - han ska snarare skälla ut dem 🤦‍♂️ Försöker också få honom att inte hata en av hundarna på dagis lika mycket som de andra, hon är bara liiite större än Vince så tyckte de kunde komma överens hahhahaa. 

Iaf. Det är jättefint vid dagis! Ute på landet med skog bakom huset och en stor instängslad plan med lite agility grejer. Plats för 34 hundar. Går bättre o bättre för oss båda där. Så nu när han känner sig mer hemma har jag börjat ha honom lite på plan ibland, och fått honom att gå över balansbom och A-hinder 😃Det tyckte han var skitkul. 

Dessutom har han fått pröva akupunktur några gånger för att träna på hantering och nytt folk. Det kommer lite akupunkturfolk och gör praktik på dagiset. Så ni ser honom med en nål i huvudet 😂


ChristineF
10/31/17, 10:05 PM
#43

Goa killen! Spännande med akupunktur, något speciellt de riktade in sig på och vad tyckte han? Ser ju rätt oberörd ut :-D

Skogsvittra
10/31/17, 10:11 PM
#44

Inget speciellt eftersom han inte har några kända problem, så bara en nål i huvudet som är lite lugnande. En gång fick han en nål till längre ner på ryggen men han rörde på sig så mycket att den ramlade bort och var ganska vresig 😂 Nålarna har egentligen inte varit några problem. Han börjar dra läpp när de klämmer o känner vart de ska sätta nålen, men sist så gick det jättebra! Han verkade inte hänga med på vad som hände och sen höll han på att somna hos mig 😂


ChristineF
11/1/17, 9:54 AM
#45

Hahah ok, bra träning för båda parter ju! :)

Skogsvittra
12/31/17, 1:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#46

Vincent har äntligen accepterat chefen på dagis och börjar tycka om henne istället för att vilja äta upp henne! Det tog ett tag. Alla andra ska han fortfarande mörda.


Skogsvittra
1/30/18, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Fin i rosa.


Skogsvittra
4/17/18, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

Uppdatering om mitt liv: AF avbröt arbetsträningen på hunddagis pga ditten o datten (mest pga mitt mående) så det suger både för mig och för Vince. 

Det märks nämligen något så otroligt att Vincent har blivit sjukt mycket säkrare och modigare tack vare att ha varit på dagis!! Kanske har han väl äntligen "landat" hos mig också. Han är säkrare längre bort från hemmet. Igår hälsade han på en granne och idag skällde han inte ens ut grannen utan blev bara glad. Han vågade försiktigt hälsa på två främlingar, han lät en annan hund komma fram till honom… Han var inte ens rädd alls idag inne på Arken Zoo även fast det var mycket ljud och en del folk. Det enda som hände var att några var respektlösa och gav honom inget utrymme så han blev arg och rädd. Sen tröttnade han på butiken och ville ut, men det var inte det där nervösa spattiga som han varit förut. Sjukt kul 😃

Känns som att han börjar närma sig att kunna börja med skvallerträning. Ser fram emot den här sommaren i hundväg 😎 Strömsholmstävlingarna är redan inplanerat så ska bli kul att se hur han är i år där med. Klövjeväskorna åker på återigen och senare kanske det även blir en wp-sele. Killen ska bli biff!


Annons:
ChristineF
4/17/18, 9:42 PM
#49

Trist med dagiset, men roligt att höra om "hemmaträningen"! :-D Härliga bilder, skönt att våren äntligen är på gång!

Skogsvittra
5/9/18, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Ja, Vince håller med! Han kutar till dörren när jag fårgar om vi ska gå ut och det spelar ingen roll hur många gånger vi går ut heller. Han brukar annars hellre vilja vara inne och typ sova. 

Blir så glad när jag ser hur trygg och avslappnad han är. Visst är han fortfarande rädd för diverse, men där emellan så 😍 Kör lite parkour med honom också, han är rätt villig till att hoppa upp på sten o stock!


Skogsvittra
5/31/18, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Gissa vad Vince gjorde? Han lyckades sträcka sig eller stuka tassen, vet inte vad som hände. Men han skrek rätt ut efter att ha hoppat ur bilen och fastnade på något sätt med benet i kopplet. Det var ett par dagar sedan så han haltar inte längre, men det blir inget tränande förrän det har gått någon vecka till. 😕Samma dag fick han också smisk av en katt, och jag råkade spilla massor med smoothie på honom så han var tvungen att duscha. Det var en sjukt dålig Vince-dag. Men han fick iallafall en smoothie inpackning.

Idag gick vi iallafall en promenad på Björnön, då ser man ut såhär 😃


ChristineF
5/31/18, 2:42 PM
#52

Haha åh stackarn vissa dagar är tuffa.. Skönt att han inte haltar längre, ser riktigt mallig ut på bilden! 😁

Skogsvittra
6/10/18, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Helt vansinnigt varmt den här helgen!! Vi har varit på Strömsholmsdagarna, men idag fick inte Vince följa med p.g.a. värmen. Han har överlevt tack vare sin lilla kylscarf, och vi båda har delat på en aqua coolkeeper dyna som är helt fantastisk 😁 även det här året gick han runt till folk på läktaren och skulle hälsa och se om de hade någonting gott… Och bli kliad av fötter.


Skogsvittra
6/22/18, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Ny praktik för Vincent, från dagispolis till lekpolis! Jag har fått ny praktik och det är spelkvällar två gånger i veckan, och Vince fick följa med igår. Det var läskigt i början och jobbigt men till slut värmde han upp och fick lite nya kompisar! Han kan nu allt om warhammer. :D


Skogsvittra
6/29/18, 2:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#55

Han vet precis vart han ska när selen åker på. Tredje gången som  han var med idag och han verkar gilla det. Tyvärr lite folk som gör helt fel med honom när de sträcker fram händer så han blir aggressiv och hugger efter dem meeeen sen ska de ju inte försöka klappa honom hela tiden heller. Annars är han jätteduktig och kan faktiskt ta det lugnt nu. 😃


Annons:
ChristineF
6/29/18, 9:58 PM
#56

#55 Även (mest) människor behöver träna hundmöten. ;-)

Skogsvittra
7/2/18, 2:42 PM
#57

Ja men verkligen :P Var på tornerspel häromdagen. En liten unge skulle prompt försöka hälsa på Vince, min uppmärksamhet var på annat ställe. Vince blev aggressiv och högg efter ungen. Ungen blev livrädd och sprang iväg 😂


ChristineF
7/2/18, 6:54 PM
#58

😛 ungen kanske lärde sig något till nästa gång då, fråga först! Det värsta är ju att hunden kan känna att ingen lyssnar på de tidiga signalerna (lugnande signaler och morr) och hugger direkt nästa gång, jag får också hålla koll då mina tycker små barn de inte känner är lite läskiga..

[Forest]
7/28/18, 12:51 PM
#59

Vilken rolig tråd o kul läsning med bilder o alla framsteg. Från korv till midja från vägra kläder till gå i rosa o se allmänt cool ut det krävs respekt o samarbete mellan två fina vänner bra jobbat båda två :)

Skogsvittra
7/30/18, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#60

#59 Tackar! <3 Han vägrar iofs fortfarande kläder, det är ett slagsmål varje gång han ska ha på sig nånting… Men jag vet hur jag ska hålla honom för att inte bli av med alla fingrar 🤐

Det märks att han är säkrare i sig själv nu. Det går att nästan avbryta honom helt när han skäller ut andra hundar och människor också, det är skönt! Plus att han blivit bekväm på Leklust. Han kan ligga o chilla för sig själv i sin väska utan att oroa sig över vart jag tar vägen. Och!! För att han ska tugga på ben så ska det vara fisk på dem. Han verkar ha fått smak även för råhuden, den knastrade som satan om honom häromdagen. 😂 Jag har valt att sluta med egen barf då jag måste mala ner allt och göra det till en gegga om han ska få i sig alla delar, han vägrar ju äta sådant som är lite mindre gott. Har gått över till Mush nu helt enkelt. Jag har tillgång till att mala ner mat och tänker göra det i framtiden, det handlar bara om ork :P 

Tyvärr har han gått upp lite i vikt igen men det är pga att jag har mått ganska kasst ett tag och inte orkat gå promenader. Men tror det är påväg uppåt igen, så knubbisen får minsann motionera snart!


[Forest]
7/30/18, 10:06 PM
#61

60 värmen gör sitt med så att hundar får mer rund mage. Låter som du tar fajten haha vi har oxå en som vägrar kläder men hon vägrar helt enkelt gå ;) Jag tar med mig ut o när hon börjar frysa så tycker hon täcket inte är så dumt ändå =) Men jätte kul tråd han är verkligen söt liten råtta =)

Skogsvittra
10/5/18, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Nej vet ni vad. Nu är jag arg. På riktigt. 

Vincent är som ni vet reaktiv och följer med mig till jobbet. Jag har honom i koppel (eller i famnen för han är en bebis som inte vill gå ner), han har sin "STOP! KLAPPA EJ!" skylt på sig och jag håller ett öga på honom. Obviously. För han är alltid nära mig. 

Vad gör folk?

De sträcker ut en hand för att klappa honom. Utan att fråga först. Ignorerar skylten. Och han hugger efter dem för att han är rädd. Och de blir livrädda för hunden. 

De frågar om de får klappa. Jag hinner säga typ "N-" innan de försöker klappa. De ignorerar skylten. Och han biter efter dem för han är rädd. Och de blir livrädda för hunden. 

Och TYDLIGEN så är vissa så jävla rädda nu av en liten miniatyrhund som är kopplad och har en "KLAPPA EJ" skylt på sig att de inte ens VÅGAR komma till spelkvällarna. Både barn och vuxna. 

Jag har varit där i typ tre månader nu. Får reda på det här NU. Är så jävla arg över att folk 1) inte kan använda sin pisshjärna och 2) inte kan säga till på en gång istället för att vänta bokstavligen tre månader så att jag hade kunnat göra något åt saken och jobbat mer aktivt för att hålla honom borta från de personerna som är rädda. (….eventuellt skällt ut dom för att ha klappat och sen blivit rädda för att de GJORT FEL och visat NOLL RESPEKT). Jag är inte en jävla tankeläsare. Jag kan inte veta att en viss person är rädd om den inte säger något. 

Här är iaf en bild på det blodtörstiga monstret som bara vill döda helt oprovocerat för hans mål i livet är att döda allt levande. Ska försöka ta ner honom i vikt igen för att han har gått upp för mycket så han kan döda effektivare.


Annons:
SavvieWolf
10/5/18, 3:04 PM
#63

Ja, han är verkligen en riktig mördarmaskin

Skogsvittra
10/5/18, 3:28 PM
#64

Ja, passarej. Han har för nuvarande bara noll offer men vänta bara. Så fort han blir smal och muskulös kommer han minsann sätta sig i halspulsådern på alla han ser.


ChristineF
10/5/18, 8:31 PM
#65

Men åh!! Förstår din frustration. Så störigt att småhundar ska stå ut med att bli trängda och tvingade och att vi ägare ska få ta konsekvenserna av allt. Det skulle inte hända en stor hund… Håller tummarna att det ordnar sig, ett möte för att förklara hundspråk och ömsesidig respekt kanske vore på sin plats?

Skogsvittra
10/5/18, 9:10 PM
#66

Önskar att det skulle gå att fixa för majoriteten behöver bannemig utbildas inom det iaf 😭Han har ju inte skylt på sig för skojs skull… "men han är ju så liiiiten och så sööööööt" ja tills huggtänderna kommer fram och han blir en gremlin för att man inte visar respekt……


Lena129
10/6/18, 8:21 AM
#67

Heja Skogsvittra du är underbar…. 😃 Din mördarmaskin - kan du ju hälsa - måste du ha med och hos dig för att inte själv bli misshandlad och mördad av människor runt dig! Han är tränad att försvara dig från våldtäktsmän och annat löst folk! Utan honom törs du inte längre gå ut i detta samhälle!

//

Lena

Chinesecrestedlover
10/11/18, 12:02 AM
#68

#62 Förstår hur du känner. Min hund jag hade tidigare, Cain (avlivad 2016 p.g.a. sjukdom) var extremt osäker (på nivån att han under flera år åt starka antidepressiva tabletter mot ångest för att klara av sin vardag). 

En gång speciellt blev jag rejält arg och förvånad över hur VUXNA människor kan bete sig. Jag var på ett djursjukhus (han hade förutom osäkerheten en massa olika sjukdomar och besvär) och stod vid receptionen och pratade med en person som ställde lite frågor om Cain (som stod bredvid mig på golvet, väldigt nära mina fötter förövrigt). 

Precis som jag står där och berättar hur extremt osäker han är (förövrigt osäkerhet/rädsla som i hans fall kunde innebära utfall osv.)…så kommer en annan person (en vuxen människa som dessutom befinner sig på ett djursjukhus = man skulle kunna tänka sig att man har någon slags "djurvett") från ingenstans och liksom "kastar sig på" och klappar Cain. Jag hann inte ens reagera innan det var över… annat än att liksom hålla andan av rädsla att han skulle huggas (strikt hundägaransvar…borde ju finnas någon slags rim och reson vad en hund ska behöva stå ut med kan man tycka…men hade han bitit så kanske jag hade tvingats avliva, vilket jag tycker är helt absurt). 

Det var tur för den att han inte reagerade som han kunde göra, han var en liten Chinese Crested, verkligen supersöt men…jag är ganska övertygad om att han hade Rage syndrome (han kunde ex. bita mig helt plötsligt och det var som anfall, han var "inte hemma" i ögonen osv.). 

Min hund var allt annat än en hund att lita på och denna människa tog sig friheten att klappa utan så mycket som ens titta på mig innan…när jag dessutom högt precis stod och pratade om hans osäkerhet! Hur f…tänker folk egentligen! Detta var en hund som dessutom avskydde när andra inte respekterade hans personliga zon. Hundar som ex. kom för nära blev han rejält förbannad på och han kunde vara "långsint" gällande detta. 

Han såg inte ut som det, men min hund var en hund som jag skulle räkna som farlig, han förstod t.ex. inte "lugnande signaler" etc. utan anföll ändå. Jag höll honom undan från barn (undantaget var några djurvana barn inom släkten, som visste hur de skulle bete sig kring honom, dessa barn gillade han). Jag hade munkorg på honom hos veterinären och i vissa fall då vi åkte kommunalt (när han satt i väska) om han satt i en hundvagn (= helt instängd) så slapp han dock det. 

Jag gjorde allt för att lära mig hur min hund fungerade (varken hundpsykologer, instruktörer, etologer eller veterinärer förstod sig på honom) och gjorde även allt för att inte andra människor skulle riskera att råka illa ut (nu attackerade min hund i och för sig endast familjen och i synnerhet mig, därav tror jag att han hade Rage…men ville ta det säkra före det osäkra). Att vuxna människor inte har vett nog att fråga innan de klappar gjorde det inte så lätt alla gånger. Barn frågade oftast innan och då kunde jag säga att han inte ville det …men att de gärna fick hälsa på min andra hund (Sookie), som älskar alla människor och i synnerhet barn. 

En bild på min farliga hund (han var för liten och söt för sitt eget bästa, alla ville ju fram till honom…): 

Lycka till med din söta lilla "mördarhund"

Skogsvittra
10/11/18, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Men en sån fin liten kille han var trots allt :( Det är nog faktiskt fler barn än vuxna som frågar om de får klappa. Eller, "nog", det ÄR fler barn som frågar. Och då ska vuxna vara just vuxna och veta bättre. Blir så provocerad! Håller andan som du beskriver nästan varje gång någon tittar lite för glatt och för länge på Vincent och hoppas på att de inte ska göra något dumt. I hans fall är jag övertygad om att det endast har med osäkerhet att göra och han vill ha utrymme. Tidigare ägare har säkert irriterat skiten ur honom :( 

Han får iallafall vara fortsatt med på jobbet men han får nöja sig med att vara instängd på kontoret istället för att vara med mig. Lite tråkigt då han verkligen älskar att vara där och nu får han bara sova istället. Aja.

Vincent fick iaf följa med ner på stan idag en snabbis och öva på att åka lite buss då vi aldrig gör det. Det var jätteläskigt men spännande på väg ner, men hemåt igen var det inga problem. Han tyckte bara det var jobbigt att han inte satt tillräckligt högt upp för att kunna se ut så han skulle prompt sitta i min famn, helst på axeln. 🤦‍♀️


Annons:
[Forest]
10/15/18, 3:48 PM
#70

69 Jag upplever att det är mer barn som frågar om man får klappa hunden/arna. Vi har en som verkligen ogillar barn och säger det att hon är ingen ide att ni klappar för hon kan bitas. Men våra andra två vill gärna säga hej. Skönt att han infinner sig att vara med på jobbet trots allt :) Han är verkligen söt ❤️

Upp till toppen
Annons: